کد خبر 122501
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
خودروها قرار نیست ترخیص شوند!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که شناسه خودروهای ترخیص نشده بارگذاری شد اما این حرکت بازهم منجر به ترخیص خودروها نمی شود.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی دادفر در رابطه با اتفاقات اخیر پیرامون ترخیص خودروهای دپو شده و آخرین تصمیمات گرفته شده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بعد از پیگیری های مستمر در نهایت روز شنبه با حضور مدیران اداره کل خودرو و نیرو محرکه، مدیرکل دفتر مقررات سازمان توسعه و تجارت و همچنین نماینده سامانه جامع، نماینده سازمان حمایت و بازرس ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) جلسه ای تشکیل شد که دستاوردهای بسیار خوبی داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با نتیجه این جلسه گفت: طی روزهای شنبه و یکشنبه اداره کل خودرو و نیرو محرکه، شناسه و تاییدیه‌های خودروهای ترخیص نشده که مجوز و شرایط ترخیص آن ها در بهمن ماه سال گذشته از سوی دولت صادر شد را بارگذاری کرد. اما متاسفانه این اقدام منجر به حل اساسی مشکل نشد؛ چراکه سامانه دارای ایراداتی است؛ به ویژه اینکه برای خودروهایی که از طریق بانکی گشایش اعتبار شده بودند، اصلا قابلیت اعمال ثبت سفارش، تغییر، تمدید یا ویرایش وجود ندارد. این مشکلی است که باید توسط سامانه و بانک مرکزی حل شود و مربوط به شرکت های بزرگ نمایندگی همچون رامک خودرو است.

وی ادامه داد: شرکت های کوچک نیز همچنان گرفتاری‌های سابق را دارند. به عبارتی مشکلی در اداره کل خودرویی وزارت صمت وجود نداشته و ۹۰ درصد مشکلات حل شده است اما همچنان در پیج و خم های اداری هستند که آخرین آن، اداره کل مقررات سازمان توسعه و تجارت است. امیدواریم دوستان بتوانند هرچه زودتر باهم تعامل کرده و با همکاری هم مشکلات سامانه را استخراج و برطرف کنند. سامانه جامع، لینک آن و فعال بودن آن به طور صحیح بیشتر شبیه به "رسیدگی به ظاهر بیماری است که در حال مردن است" و این در شرایطی است که مقررات به شدت و سرعت در حال تغییر است. عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت صمت، سازمان توسعه و تجارت، اداره کل خودرویی وزارت صمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین سامانه انفورماتیک این وزارتخانه سبب شده علاوه‌ براینکه تاکنون ثبت سفارش قابلیت ویرایش نداشته، ثبت سفارش جدیدی هم ایجاد نشود. ضمن اینکه تاییدیه جدیدی هم ایجاد نشده است؛ لذا هیچکدام از مالکان و درحقیقت واردکنندگان خودرو نتوانسته‌اند خودروهای خود را از گمرک ها ترخیص کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: آن‌هایی هم که ترخیص شده، مربوط به سری پیشین واردات و مصوبه قبلی است که توانسته بودند گواهی‌نامه گمرکی خود را اخذ کنند که شامل ۱۰۰۱ دستگاه خودرو کرمان‌موتور و ۴۷ دستگاه نیز مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی غیر بوده اما باقی آنها به استناد مصوبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ هیات دولت، هنوز از گمرکها خارج نشده است. تقریبا ۳۰۰۰ و چند دستگاه به دلیل اهمال سازمان‌ها و کارشناسان آن‌ها و تفسیرهایی که از مصوبه دولت دارند، از گمرکها ترخیص نشده است.

وی تصریح کرد: دقیقا مشخص نیست که ایرادات از اداره کل مقررات سازمان توسعه تجارت است که به وظایف خود به درستی عمل نمی کند یا ایراد سیستمی است؛ اما به هر شکل مشکل هنوز حل نشده است. پیش از این اداره کل خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت از هرگونه پاسخگویی و اقدام امتناع می‌کرد؛ اکنون اداره کل وظیفه خود را انجام داده اما کار نهایی نمی‌شود. باتوجه به مدت زمان بسیار کمی که باقی مانده است، امیدواریم این مشکل به زودی حل شود.

دادفر تاکید کرد: به وضوح شاهدیم که دولت تلاش می‌کند گره‌های مردم باز شود اما کارشناسان آن‌ها نمی‌خواهند و اجازه نمی‌دهند که گره‌ها باز شود. قرار شده بود افرادی که صاحب ثبت سفارش هستند طی روزهای آینده به وزارت صمت مراجه و دادخواهی کنند اما صحبت شد تا ابتدا مراتب به صورت مکتوب به استحضار مقام عالی وزارت برسد و پس از آن اگر حل نشد، تصمیمات جدید اتخاذ شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه حداقل ۳۰۰۰ نفر در حال حاضر دچار مشکل هستند و منتظر حل معضل خودروهای ترخیص نشده هستند، ابراز امیدواری کرد که در روزهای جاری مشکل حل شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: از نشانه‌ها و شهود اینکه دستورالعمل‌ها اجرا نشده‌اند، به تازگی نامه‌ای به اداره کل خودرویی ارسال شده است که "چه باید کرد؟". به عبارتی تازه قرار است اداره کل خودرویی دستورالعمل تدوین کند و این نشان می‌دهد که تاکنون علیرغم گذشت چندین ماه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. رسیدهایی از مکاتبات این موضوع و عدم انجام اقدامات لازم و موثر از سوی وزارت صمت برای خودروها دردسترس است.

لازم به ذکر است که طی چند روز گذشته نامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ترخیص خوردوهای سواری موجود در گمرک ارسال شده و خواستار شده‌اند تا دستور لازم در راستای تسهیل و تسریع خودروهیا موصوف به عمل آید.

منبع: ایسنا

کد خبر 122501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha