کد خبر 122503
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
كاهش هزینه تولید باتری، کمک به گسترش خودروهای برقی

از نظر ب ام و كلید گسترش خودروهای برقی و استقبال مردم، كاهش هزینه های تولید باتری خودروهای برقی است.

به گزارش پرشین خودرو، پایین آوردن قیمت باتری خودروهای برقی از دو حال خارج نیست، یا بشر با تحقیقات به فناوری جدیدی دست پیدا می كند، یا برای فناوری های موجود، نیاز به بهبود روش های استخراج و بازیافت عناصر مورد نیاز برای تولید باتری های فعلی است. در هر دو صورت، زمانی خودروهای برقی بین مردم گسترش پیدا می كند و مردم به آن با علاقه روی می آورند كه قیمت خودرو و قیمت باتری آن منطقی شود. این نظر ب ام و در عین این كه ساده است، پیچیدگی های خاصی دارد. ساده است چون فقط با یك قطعه از هزاران قطعه در خودرو سر و كار دارد اما همین یك قطعه، 50 درصد هزینه تولید خودرو برقی را به خود اختصاص می دهد. هر كاهش قیمتی در هزینه تولید باتری، به طور مستقیم روی قیمت تمام شده خودرو اثر دارد و باعث ارزان تر شدن و منطقی شدن قیمت خودرو برقی می شود.

اما پیچیدگی به خاطر این است كه باتری ها به طور ذاتی گران قیمت هستند. 80 درصد از هزینه تولید یك پك باتری را مواد خام تشكیل می دهد و 20 درصد سایر هزینه ها از جمله دستمزد نیروی انسانی است. برای همین است كه هرگونه كاهش هزینه، مستلزم پایین آمدن قیمت مواد خام است. چون نمی توان فعلا منتشر نشست تا تحقیقات، پیل های جدیدی را به بازار باتری معرفی كنند كه هم بازده بالاتری داشته باشد هم هزینه تولید آن پایین تر باشد. در حال حاضر تحقیقات برای عرضه ی فناوری های نو در عرصه باتری، شیمی لیتیم-گوگرد است. تحقیقات دیگر هم روی باتری های حالت جامد انجام می شوند.

 

خودروی برقی

بر اساس اطلاعات بهینه كاوی مواد معدنی Benchmark Mineral Intelligence در سال 2013 مقایسه ای صورت گرفته و نشان داده است كه باتری ها به ازای هر كیلووات ساعت 100 دلار هزینه دارند و از آن سال تا به حال هم به قوت خودش باقی مانده است. اكنون دانشمندان در حال پژوهش هستند كه یا به بهینه سازی فرایند یا نوآوری در شیمی به روشی بهتر برای تولید باتری دست پیدا كنند. حالا می توان به بیانی دقیق تر گفت هر چقدر هزینه تولید كیلووات ساعت بهینه شود، به طور مستقیم روی قیمت خودروی برقی اثر دارد. هنوز هم برای مشتری بیشتر صرف میكند كه خودروی جدید بخرد تا باتری خودروی برقی خود را عوض كند.

منبع: سایپا

کد خبر 122503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha