سایپا و پراید؛ مرغ عزا و عروسی صنعت و بازار خودرو ایران

سایپا و پراید با اتفاقات اخیر در بازار خودرو کشور و افزایش افسار گسیخته قیمت پراید و رسیدن به مرز 90 میلیون تومان تبدیل به مصداق بارز ضرب المثل قدیمی مرغ عزا و عروسی شده است.

به گزارش پرشین خودرو، در همین ابتدا و قبل از آغاز این یادداشت، خوب است تا یک مسئله ای را روشن کنیم. پایگاه خبری پرشین خودرو هرگز مدافع بی چون و چرای صنعت خودرو نبوده است. هر جا احساس کردیم که ضعفی وجود دارد تلاش کردیم تا با انتقاد سازنده به رشد و پیشرفت هر چه بیشتر این صنعت به عنوان یکی از رسانه های قدیمی و تخصصی این حوزه کمک کنیم.

چندی پیش یادداشتی در این رسانه منتشر کردیم با عنوان «پراید و الاغ ملانصرالدین!» و امروز صنعت خودرو و مشخصا سایپا را مصداقی می بینیم از این مثال قدیمی؛ مرغ عزا و عروسی!

ما نیز از اینکه مَثَل های قدیمی این قدر در صنعت خودرو مصداق یافته است در شگفتیم!

پرده اول

تابوت متحرک، ارابه مرگ، همکار عزرائیل، قاتل جاده ها، خودروی حلبی تنها بخشی از القاب پراید در ایران است. پراید حتی از شوخ طبعی ما ایرانیان وارد سیاست خارجی ما نیز شد چرا که برخی می گفتند برای نابودی اسرائیل می توانیم پراید را به عنوان هدیه به شهروندان اسرائیلی بدهیم تا وظیفه خود را در سرزمین های اشغالی و رژیم صهیونیستی انجام دهد.

پراید نُقل تمام محافل از دورهمی های دوستانه و خانوادگی تا تریبون های رسمی حاکمیت است. از مردم کوچه و بازار تا سیاسیون و روحانیون همگی خواستار توقف تولید و جایگزینی این خودرو با محصولی مطمئن تر، استاندارد و در شان مردم ایران هستند.


پرده دوم

مدیرعامل سایپا با اعلام خبر توقف تولید پراید، بسیاری را به این آرزوی دیرینه می رساند و خودرویی جدید را به عنوان جایگزین معرفی می کند. برخی از مدل های پراید پیش از فرا رسیدن زمان رسمی، از خط تولید خارج می شود آنهم در شرایطی که صنعت خودرو در حال گذراندن سخت ترین روزهای حیات خود است.


پرده سوم

پراید؛ این خودروی مغضوب جامعه و حاکمیت در عرض کمتر از یکماه با قیمت 80 تا 90 میلیون تومان خرید و فروش می شود. صاحب بیشترین القاب منفی در صنعت خودرو ایران ناگهان به ارزان ترین خودرو، خودروی اقشار کم درآمد، تنظیم کننده بازار و خودرو مناسب شهرها ملقب می شود.

به ما حق بدهید با دیدن این همه تناقض، دود از کله هایمان برخیزد!

باز هم تکرار می کنیم که انتقادات بسیاری به صنعت خودرو کشور وارد است اما گرفتن انگشت اتهام به سوی سایپا در این شرایط، اشتباهی است که شاید فرصتی برای جبران آن وجود نداشته باشد.

تصمیم شجاعانه خداحافظی با پراید در شرایطی که سایپا با چالش های بی شماری روبرو است، همراهی ما و شما را می طلبد نه هجمه همه جانبه به گیرندگان این تصمیم مهم را.

این گونه تصمیم های شجاعانه یقینا هزینه هایی دارد که می بایست پرداخت آن را همگی با هم تقبل کنیم نه اینکه بار فشار آن بر گُرده سایپا و خودروساز باشد و شیرینی پیروزی برای ...

آیا خودروسازی که خودرویی را در سخت ترین شرایط تولید می کند در حالی که از تعیین قیمت آن متناسب با قیمت تمام شده محروم است، باید جوابگوی قیمت افسار گسیخته محصول در بازار آزاد باشد!؟

سایپا تا به اینجای کار ایستاده است، خودرو را تولید و با قیمت های دستوری و دور از واقعیات بازار واگذار می کند، شرکای قطعه ساز خود را تامین می کند تا این زنجیره توان ادامه کار داشته باشد، تعهدات معوق را به کمترین میزان رسانده است و از همه مهمتر؛ تصمیم شجاعانه توقف تولید پراید را اجرایی کرده است.

سامان دادن وضعیت بازار و قیمت های سر به فلک کشیده، دیگر از عهده یک خودروساز که حتی اختیار قیمت گذاری محصول تولیدی خود را متناسب با وضعیت اقتصادی کشور ندارد، خارج است.

از اینجا به بعد، سازمان هایی که بیرون گود نشسته اند باید وارد شوند و وظایف خود را انجام دهند، وظایفی که انتظار می رود با دستور وزیر صنعت و رئیس جمهوری، انتظار تسریع در انجام آن را داشته باشیم.

بسم الله؛ این گوی و این میدان پیش روی شماست، تنها نکته ای که باید بدانید این است؛ مسئولیت اینکه دلال و واسطه بازار خودرو چندین برابر سازنده خودرو از یک محصول منتفع می شود بر عهده خودروساز نیست بلکه بر عهده شماست.

صنعت خودرو را نمی توان با گماردن ماموران نیروی انتظامی در جاده مخصوص مدیریت کرد، راهکار مدیریت شرایطی که امروز با آن مواجهیم از ماه ها پیش به دفعات توسط کارشناسان تکرار و گوشزد شده است؛ فقط گوش شنوا و مدیر شجاع می خواهد.

کد خبر 122540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha