کد خبر 122579
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
​نصب لیدار روی سقف محصولات ولوو

در آینده، در محصولات ولوو، تجهیزات مخصوص خودران، مثل «لیدار» روی سقف نصب می شوند.

به گزارش پرشین خودرو، نسل بعدی خودروی ولووی XC90 ممكن است اولین مدلی باشد كه لیدار روی سقف آن نصب می شود. لیدار LiDAR فناوری ارسال نور لیزر و اندازه گیری فاصله خودرو با اشیا و موجودات اطراف خودرو است. بحث خودران ها جدید نیست، اكثر خودروسازان دنیا برای رسیدن به خودران كامل متناسب به بودجه و امكانات خود برنامه دارند. خودروساز آمریكایی تسلا، یكی از خودروسازانی است كه سطح توقع مشتریان را از خودرو بالا برده است. هرچند كه اكنون هیچ خودروسازی خودران كامل عرضه نكرده اما هر كدام از این خودروسازان پیشرفت هایی را در این زمینه به دست آورده اند.

ولوو از سال 2016 وارد این عرصه شده و چون همیشه دوست دارد به عنوان ایمن ترین خودروساز دنیا شناخته شود، با چالش بزرگی رو به رو است. هر چقدر خودرو، خودمختارتر شود، یعنی نیاز كمتری به راننده داشته باشد، تأمین ایمنی سرنشینان دشوارتر می شود. برای حل این مشكل، ولوو طرح دوستی و شراكت با شركت لومینار Luminar ریخته است تا برای محصولات آینده ولوو تجهیزات لازم را تدارك ببیند. در بخش لیدار، شركت لومینار، جزو شركت های پیشرو و پیشتاز است. لیدار از فناوری لیزر برای اندازه گیری فاصله ها استفاده می كند. با این فناوری، مشخص می شود در اطراف یك خودرو چه موانعی وجود دارند و فاصله آنها تا خودرو چقدر است و خودرو با چه سرعتی به آن مانع نزدیك می شود.

 

محصولات ولوو

نسل بعدی محصولات ولوو از معماری روزآوری شده SPA 2 بهره مند می شود. یعنی از لحاظ سخت افزاری آمادگی نصب تجهیزات و نرم افزارهای جدید را پیدا می كند. بنابراین می توان انتظار داشت از سال 2022، محصولات این شركت به لیدار لومینار مجهز باشند. سخت افزار برای این فناوری روی سقف خودرو نصب می شود. به تدریج نرم افزارهای این فناوری پیشرفته تر می شوند و خودروها آپ دیت (روزآمدی) آن را به صورت آنلاین دریافت می كنند.

در حالا حاضر ولوو می گوید رانندگان فقط حق در بزرگراه ها حق استفاده از خودران محصولات این شركت را دارند و در غیر از بزرگراه ها هیچ مسئولیتی از لحاظ حقوقی متوجه خودروساز نیست. در ولوو نام این خودران «پایلوت بزرگراه» یا Highway Pilot است. ضمن آن كه زمانی این فناوری برای مصرف كننده فعال می شود كه مجوز لازم بر اساس جغرافیا و قوانین كشورها دریافت شده باشد.

لیدار لومینار، با سایر تجهیزات پیشرفته كمك به راننده سازگار است و با آنها هماهنگ خواهد بود. برای مثال اگر در خودرویی ترمز اضطراری خودكار نصب باشد، لیدار پیام احتمال تصادف را به این سیستم ارسال میكند تا پیش دستانه قبل از برخورد با مانع ترمز خودكار عمل نماید.

كارشناسان بر این باورند كه خودروی XC90 ولوو اولین محصول از این شركت است كه به این تجهیزات مجهز می شوند و می توان از سال 2022 شاهد حضور این فناوری در خودروهای ولوو بود.

منبع: سایپا

کد خبر 122579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha