کد خبر 122600
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
تفاوت نگاه در طراحی مدل های برقی فولکس واگن

فولكس واگن سرمایه گذاری هنگفتی روی «پلتفرم منعطف تمام برقی» موسوم به پلتفرم ام ایی بی و مدل های برقی كرده است. اما حالا می گوید اشتباه است كه پلتفرم های تخصیصی برای خودروهای برقی مورد استفاده قرار نگیرند.

به گزارش پرشین خودرو، خودروسازان بزرگ دنیا رویكردهای بسیار متنوعی در خصوص طراحی خودروهای برقی دارند. برخی مثل تویوتا تغییر تدریجی از بنزینی تا برقی را در پیش گرفته اند و در حال حاضر در دوره گذار با كمك فناوری های هیبریدی هستند و با تغییرات یك باره و دور از انتظار مشتری موافق نیستند. فولكس اعتقاد دارد حالا كه قرار است به سمت خودروهای برقی برویم، همه چیز را از نو ببینیم و متناسب با آن طراحی كنیم و زیرساخت ها را از همین حالا دگرگون كنیم. خودروسازانی مثل گروه PSA فرانسه، ب ام و آلمان و ولوو سوئد راهی میانه این دو در پیش گرفته اند. آینده نشان خواهد داد كه مردم تا چه اندازه از مدل های خاص برقی استقبال خواهند كرد. آیا پوست اندازی و دگردیسی لازم است یا تغییرات آهسته و پیوسته جواب می دهد.

شاید بتوان گفت بلندپروازانه ترین رویكرد نسبت به خودروهای برقی، متعلق به فولكس واگن باشد، چون سرمایه گذاری بزرگی روی پلتفرم مدولار برقی یا Modular Electric Drive Toolkit (MEB) انجام داده است. حالا قرار است یك دوجین مدل خودرو روی این پلتفرم طراحی و تولید شوند و چون گروه فولكس واگن متشكل از برندهای متنوعی است، همگی حق استفاده از این پلتفرم مدولار برقی را دارند. پلتفرم منعطف مدولار فولكس تنها پلتفرم این گروه نیست كه امكان طراحی خودروهای برقی روی آن میسر باشد.

خودروهای تمام برقی

 

كلاوس بیشاف Klaus Bischoff رئیس طراحی فولكس واگن در مصاحبه با اتوكار در باره خودروهای تمام برقی گفته است، عدم استفاده از سایر پلتفرم های اختصاصی dedicated platform در طراحی خودروهای برقی «تصمیم اشتباهی» است. از نظر رئیس طراحی در فولكس واگن، راه صحیح برای استفاده كامل از پتانسیل های قوای محركه برقی، علاوه بر مدل های خاص، استفاده از پلتفرم های خودروهای تمام برقی است. لزومی ندارد كه یك خودروساز دست و بال خود را محدود كند مخصوصاً زمانی كه صحبت از تولید انبوه باشد، در آن صورت امكان به حداقل رساندن هزینه ها وجود دارد.

كلاوس بیشاف می گوید: از نقطه نظر طراحی، خودرو برقی خاص (در مقایسه با حالتی كه مشتری چند انتخاب مختلف برای قوای محركه داشته باشد) «فرصتی است كه یك بار به دست می آید» و مشتری از یك تجربه خاص و یك طراحی خاص بهره مند می شود، و این به طراح اجازه انتخاب «یك رویكرد جدید در طراحی» می دهد كه با خود فرصت های جدید می آورد. در صورتی كه طراحی خاص خودروی برقی باشد، فضای داخلی خودرو جادارتر می شود و تمامی امكانات در داخل كابین خودرو دیجیتالی خواهند شد.

بیشاف می گوید: «طراحی یك خودروی برقی در فضای داخلی خودروهای قدیمی كار اشتباهی است». با این حال طراحان باید مراقب باشند زیاده روی نكنند والا ممكن است نتیجه عكس بدهد و مشتری اصلا نپسندد. بیشاف می گوید: «این سفری است كه طراح و مشتری با هم طی می كنند. اما اگر زیاده روی كنید و دست را در طراحی باز بگذارید، ممكن است از تعادل خارج شد و مشتری از دست برود. درست است كه در طراحی باید شجاعت به خرج داد اما نشان دادن این شجاعت هم پله پله است.»

منبع: سایپا
 

کد خبر 122600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha