پیشنهاد استفاده از ارز صادراتی در دستور کار قطعه سازان

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از حذف ارز نیمایی و پیشنهاد استفاده از ارز صادراتی برای قطعه سازان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاپور سامعی در نشست خبری مشترک انجمن قطعه سازان و خودروسازان با توجه به مشکل تامین ارز قطعه سازان اظهار داشت: از ابتدای سال و به دنبال جلسات با بانک مرکزی آب پاکی بر روی دست قطعه سازان ریخته شد و به طور مستقیم و غیر مستقیم متوجه شدیم که دیگر ارز نیمایی برای قطعه سازان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع دلار 4200 تومانی نیز خیلی زود در صنعت قطعه سازی به اتمام رسید، تاکید کرد: بر این اساس ارز نیمایی نیز با صف طولانی مواجه شد به طوری که امروز بسیاری از شرکتها 3 تا 4 ماه است که در صف خرید ارز نیمایی قرار دارند.

وی همچنین به مشکلات ارز صادراتی اشاره و عنوان کرد: ارز صادراتی در حالی که تامین آن ساده است اما مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان به همراه دارد ضمن اینکه بسیاری از صادرکنندگان ارز صادراتی را با 250 تومان بالاتر از ارز آزاد محاسبه می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه به موضوع بهره تسهیلات تولید اشاره کرد و گفت: اگر چه بانک ها را ملزم به کاهش سود تسهیلات کردند اما تاکنون بر ساس اسناد مدیران مالی هیچ کاهشی صورت نگرفته است بلکه این اقدامات تکلیفی به بانک ها موجب شده که بانک ها سود تسهیلات را به نحو دیگرو با مسدود کردن درصدی از تسهیلات از دریافت کندگان تسهیلات تولید اخذ کنند.

 

نشست قطعه سازان



سامعی همچنین با اشاره به مبنای ارز قطعه سازان در قرارداد با خودروسازان گفت : ارز خودروسازان در قراردادها 11 هزار تومان است در حالی که با شرایط کنونی ارز تخصیصی برای تولید 17 هزار تومان می شود که باید این ارقام اصلاح شود.

وی افزود: با وضعیت کنونی و تصمیماتی که اتخاذ می شود به نظر می رسد صنعت قطعه سازی به انتهای کار خود رسیده است.

باید برای هجمه هایی که به صنعت خودرو وارد شده چاره اندیشی شود/عدم بازنگری در قرارداد قطعه سازان

در ادامه این نشست، محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز با اشاره به هجمه های وارد به صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: در صورتی که نسبت به هجمه هایی که اتفاق افتاده چاره اندیشی نشود خودروسازان باز هم مشمول ماده 141 شده و زیان ده خواهند شد.

وی با انتقاد از عدم بازنگری در قرارداد قطعه سازان تاکید کرد: امروز قطعه سازان برای اینکه خط تولید خودروسازان نخوابد ناگزیر به تولید هستند و برخی از آنها تک سورس بوده و در حال تامین شرکتها هستند.

وی همچنین توجه به تداوم زیان دو خودروساز بزرگ کشور اظهار داشت: در حالی موضوع انحصار در خودروسازی مطرح می شود که مواد اولیه تولید داخل انحصاری است و هیچ اقدامی ورود به این مساله نمی شود.

50 درصد از ظرفیت خودروسازان فعال است

وی گفت: چرا باید فولاد مبارکه در سال گذشته 52 درصد سود کند اما خودروسازان زیان کنند.

همچنین در ادامه خسروشاهی ،نایب رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح هر چه سریعتر قیمت های قطعه سازان اظهار داشت: انتظار می رود هر چه سریعتر قیمت قطعه سازان اصلاح شود تا بیش از این شاهد زیان خودروسازان و تبعات آن بر اشتغال و تعطیلی در این صنعت نباشیم.

وی در ادامه ظرفیت تولید روزانه صنعت خودرو را روزانه 8 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر از 50 درصد این ظرفیت استفاده می شود اگر چه همین رقم با توجه به شرایط کنونی رقم مناسبی است.

 

کد خبر 122651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha