کنایه کره شمالی به صنعت خودرو ایران

آش صنعت خودرو ایران و خودرو پراید به حدی شور شده است که حتی کره شمالی نیز زبان به کنایه گشوده و خودروسازی ایران را مورد تمسخر قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هجمه ها به صنعت خودرو در هفته های اخیر تا به امروز از بی سابقه ترین ها بوده است و دوست و دشمن هر یک تلاش کردند تا با سواری بر موج پراید 90 میلیون تومانی ضربه ای به این صنعت بزنند.

صنعت خودرو ایران صنعتی قدیمی و بسیار پرایراد است که انتقادات زیادی به آن وارد است اما؛ آیا صنعت خودرو تنها صنعتی است که سزاوار این همه تخریب است!؟آیا تنها در صنعت خودرو است که سوءمدیریت وجود دارد!؟ یقینا پاسخ این سوالات منفی است چرا که به تعداد انگشتان دست می توان صنایعی از فولاد تا پتروشیمی و نفت را برشمرد که وضعیتی بسیار ناگوارتر از صنعت خودرو دارند.

در این گزارش قصد نداریم تا تحلیلی بر وضعیت این روزهای صنعت خودرو بنویسیم بلکه تنها هدفمان این است که شما را با یک طنز تلخ از وضعیت این روزها آشنا کنیم.

کره شمالی که یقینا معرف حضور شما است!؟

آری؛ کره شمالی آخرین موردی بود که به ذهن هر انسان واقع بینی خطور می کرد که می تواند به انتقاد از صنعت خودرو ایران بپردازد اما این کشور با کنایه های سنگین و تلخ لب به تمسخر این صنعت گشود بی آنکه مورد عتاب و خطابی قرار گیرد یا با واکنش شدید ایرانیان همیشه در صحنه روبرو شود.

داستان از این قرار است؛ همزمان با موج نخست پرایدستیزی در ایران، کارکنان فارسی زبان سفارت کره شمالی در ایران با انتشار پستی تمسخرآمیز در کانال تلگرامی این سفارت تولید خودرو در ایران را دستاوردی کم اهمیت جلو دادند و نوشتند:

"... ما ترجیح می دهیم تا زمانیکه وسیله نقلیه مناسب و ایمن داخلی و بومی تولید نکرده ایم از وسایل نقیله عمومی استفاده کنیم وگرنه برای مثال ساخت و فروش -البته گران- اتومبیلی چون پراید که جان ده ها هزار فارسی زبان را تا کنون گرفته است کار چندان پیچیده این نیست."

 

کره شمالی به فارسی



بعد از انتشار این پست که متاسفانه در هیاهوی پراید 90 میلیونی و موج تخریبی شکل گرفته علیه خودروسازان گم شد، این سفارتخانه به دلیلی نامعلوم این پست را از تلگرام خود حذف کرد و با انتشار پستی دیگر درصدد جبران برآمد اما به قول قدیمی ها، اومد ابرو رو دست کنه زد چشمش رو هم کور کرد!

کانال تلگرام کره شمالی به فارسی در تلگرام خود نوشت:

برخی از "دوستان فارسی زبان"، برخی مطالب ما را "طعنه به ایرانیان" و موجب دلخوری دانستند که لازم است این سوء تفاهم به این نحو برطرف شود؛ خودرویی که در ایران با نام "پراید" شناخته می شود حاصل مهندسی و صنعت دولت های امپریالیستی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن و شرکت های "فورد، کیاموتورز و مزدا" می باشد(که طبعا غیر قابل اعتماد بوده) که خط تولید آن به یکی از شرکت های ایرانی فروخته شد؛ "فورد فستیوا" که از نسخه های اولیه همین خودرو می باشد در سال ۱۹۸۶ در آمریکا از سوی سازمان امنیت جاده های آن کشور به عنوان ناامن ترین خودرو تولیدش متوقف گردید.

 

کره شمالی به فارسی



و در آخر برای اینکه تمام و کمال از این موج سواری بگیرد با انتشار سومین پست در کانال تلگرامی کره شمالی که منتسب به سفارت کره شمالی در ایران است و پیجی نیز در اینستاگرام به همین نام دارد، نوشت:

اتومبیل (Naenara) ساخت شرکت (Pyeonghwa Motors) خودروی ملی وطنمان که به دست توانای مهندسان و صنعتگران بومی در سال ۲۰۱۷ تولید شده است هم اکنون تحت مالکیت شخصی بسیاری از شهروندان کره ای می باشد؛ "نای نارا" خودرویی زیبا، ایمن، ارزان و البته کم مصرف که در مدل های مختلفی همچون سواری، جیپ، ون و مینی بوس عرضه شده است.

 

کره شمالی به فارسی



در اینکه صنعت خودرو نیاز به بازسازی اساسی و تغییر نگرش کلان دارد هیچ شک و شبهه ای نیست، اما به نظر شما کره شمالی در انتقاد از این صنعت محق است؟

قضاوت را به شما خوانندگان عزیز واگذار می کنیم!

 

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 122721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلیل ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    2 0
    حتما حق داره،و دفاع بی دریغ شما از مثلا خودروسازان داخلی به نظر میرسونه که شما بیشتر صدای خودروسازی تا صدای مردم