گردش نقدینگی سرگردان؛ چرخه معیوبی که باید متوقف شود

سالهاست که اقتصاد ایران از چرخه معیوب نقدینگی سرگردان در رنج و عذاب است چرا که این حجم از نقدینگی مانند سیلابی مخرب در هر بازاری وارد و آن را تخریب می کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یک روز بازار طلا، یک روز ارز، یک روز حوزه مسکن و روز دیگر بازار خودرو؛ این چرخه در حالت عادی 5 تا 6 سال زمان لازم دارد تا از اول لیست به آخر لیست برسد اما در شرایط اقتصادی بی ثبات امروز کشور که هر روز را با بیم کاهش ارزش ریال آغاز می کنیم، این چرخه معیوب نیز سرعت بیشتری گرفته است.

سرمایه های سرگردان یک روز همچون سیلابی دهشتناک حوزه مسکن را نابود می کند و روز دیگر نظم بازار ارز و طلا را بر هم می زند و روزی هم سر از بازار خودرو در می آورد و ما نیز مثل همیشه در برابر این آفت اقتصادی مخرب تنها به برخوردهای پلیسی اکتفا می کنیم چرا که صورت مسئله را به خوبی درک نکرده ایم.

یک روز ماموران ناجا را در چهارراه استامبول مستقر می کنیم تا از خرید و فروش ارز خارج از دستورالعمل های ابلاغی جلوگیری کنند و یک روز سازمان تعزیرات را راهی نمایشگاه های خودرو می کنیم تا مبادا خودرویی با سود بیش از 10 درصد از قیمت کارخانه مبادله شود.

یکبار برای همیشه باید به این سخن کارشناسان عمل و آن را سرلوحه تصمیم گیری های خود کنیم؛ اقتصاد را نمی توان پلیسی و امنیتی اداره کرد.

 

سرمایه های سرگردان



تنها راهکار در برابر سیلاب مخرب نقدینگی سرگردان درحالی که هر روز با کاهش ارزش ریال در برابر دلار مواجهیم، سامان بخشیدن به این بازار و مدیریت آن پیش از ورود به حوزه های اقتصادی غیرمواد است چرا که بعد از ورود این نقدینگی به هر بازاری، سرعت تخریب آنقدر بالاست که فرصت مدیریت را از تصمیم سازان اخد می کند و آنها را مجبور به واکنش های لحظه ای و بی ثمر می کند.

متولیان امر باید یک برنامه اساسی برای مدیریت نقدینگی سرگردان و سوق دادن آن به سوی بازار های مولد داشته باشند هر چند که این برنامه ها با مقاومت صاحبان سرمایه مواجه شود.

در شرایط کنونی، بهترین گزینه برای مدیریت سرمایه های سرگردان، بازار سهام است چرا که هر چه نقدینگی های سرگردان به سمت بازار سرمایه سوق داده شود، آثار نقدینگی مخرب، تورم و نوسانات هیجانی کاهش پیدا خواهد کرد.

امروز که آگاهی عمومی نسبت به سرمایه گذاری در بورس افزایش یافته است، جا دارد تا سیاست گذاران تمام هم و غم خود را در مدیریت تمام و کمال این بازار مولد بگذارند تا از خروج سرمایه جلوگیری شود و روند ورود سرمایه به بازار سهام نیز افزایش پیدا کند.

حال که روند ورود سرمایه به بازار سهام افزایشی است و این بازار حال و روز خوبی دارد و بازار خودرو نیز با سیاست های اخیر به سوی ساحل آرامش می رود، باید بازار سهام را طوری مدیریت کنیم تا به سرنوشت موسسه های مالی و اعتباری و بازارهای مسکن و خودرو تبدیل نشود.

دلالی و واسطه گری آثار مخرب زیادی در بازارهای مسکن و خودرو از خود بر جای گذاشته است پس جا دارد که همین ابتدای کار در بازار سرمایه از فعالیت های دلالی جلوگیری شود تا واسطه گری در این بازار از نظم خود خارج نشود.

نهاد های متولی باید برای نجات اقتصاد ایران، ایستگاه بازار سرمایه را به مقصد نهایی نقدینگی سرگردان تبدیل کنند تا هم بار تامین مالی شرکت ها از روی دوش شبکه بانکی برداشته شود هم بازارهای غیرمولد به فعالیت خود در شرایط عادی ادامه دهد.

 

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 122762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha