کد خبر 122859
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کرونا، ​تحویل اتوماتیك را رونق داد!

ویروس كرونا، رویكرد و شیوه زندگی مردم را در شكل های مختلف، تغییر داده است. حتی رویكرد صنعت خودرو از تولید خودران ها به سمت ابزارهای حمل و نقل و تحویل خودكار بسته به مردم روند صعودی پیدا كرده است.

به گزارش پرشین خودرو، بازیگران اصلی برای پیشتاز شدن در بخش تحویل اتوماتیك بسته به مشتری از هم سبقت میگیرند. جان كرافچیك مدیر عامل وایمو (بخش فناوری خودران های شركت آلفابت كه صاحب گوگل است) در مصاحبه با رویترز می گوید: «واقعیت در حال حاضر این است كه تحویل كالا بازار بزرگتری از بازار جابه جایی مردم است».


شركت وایمو كه یكی از پروژه های گوگل به حساب می آید، روی تاكسی های خودران بدون نیاز به راننده متمركز شده است. این شركت در حال توسعه و تكوین وانت و وسایل حمل و نقل مخصوص تحویل بار و بسته است كه با شركت هایی مثل والمارت (بزرگترین فروشگاه زنجیره ای آمریكا) و یو پی اس قرارداد دارد. بخش تحویل بار و بسته ی وایمو با برند وایموویا Waymo Via فعالیت می كند.


حالا وایمو 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید را در این بخش گردآوری كرده كه 750 میلیون دلار آن را از بیرون شركت در اواسط ماه مه جذب كرده است. سرمایه گذاران در 7 ماه گذشته حداقل 6 میلیارد دلار در بیش از 20 شركت فعال در تحویل اتوماتیك كالا و غذا سرمایه گذاری كرده اند كه وسایل حمل و نقل آنها از وانت گرفته تا پهپاد متنوع است. بیش از 4 میلیارد دلار از این 6 میلیارد صرف دو شركت عظیم وایمو و دیدی چوشینگ Didi Chuxing شده كه هم در تحویل بسته و بار فعال هستند هم در جابه جایی مسافر.

ربات های تحویل در پیاده رو منازل هم خیلی توجه شركت ها را به خود جلب كرده اما سرمایه گذاری در ماه های اخیر در آن كمتر بوده است. با این حال خیلی از شركت ها در خیلی از شهرهای بزرگ این نوع تحویل بسته به مشتری را امتحان می كنند.

كریستوفر برونو، رئیس دفتر فیرفاكس Faifax در ویرجینا به محض شیوع كرونا و تعطیلی سراسری با شتاب به سمت خرید ربات های تحویل در پیاده روی برند استارشیپ روی آورد. برونو می گوید: «به نظر من بدون وقوع یك بحران، همواره استفاده از این امكانات با شك و تردید همراه است.» تأیید رسمی یك كسب و كار جدید هم معمولا 6 تا 10 ماه طول می كشد. اما این بار به دلیل شیوع كرونا، این فرایند برای ربات های تحویل غذا یك هفته و نیم طول كشید و حالا 20 ربات فیرفاكس در حال تحویل غذا و خوار و بار و محصولات آرایشی برای مو به مشتریان است.»

 

تحویل اتوماتیک

سرمایه گذاران در مراحل ابتدایی بیشتر طرفدار استارت آپ های اتوماسیونی وانت های سنگین بوده اند كه بتواند ازاز سخت افزار و نرم افزار به صورت «بار كامل» یا full stack بهره مند شود.

برای مثال شركت وانت های خودران TuSimple با همكاری یو پی اس، به عنوان سرمایه گذار، در ماه سپتامبر 2019 توانست 215 میلیون دلار سرمایه گذاری جذب كند و ارزش خود را در بازار به 1.2 میلیارد دلار برساند و در سال 2020 هم دوباره به جذب سرمایه خواهد كوشید.

برخی از سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری به این مسئله نگاه می كنند و معتقدند كه تیتر خبرهای مربوط به شیوع ویروس انتظار و سطح توقع در خصوص تحویل اتوماتیك بسته به مشتری را بالا برده است در حالی كه این شیوع تحویل بار و بسته به مشتری هنوز هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ قانونگذاری و نظارت با چالش های مهمی رو به رو است.

كین گارسیا مدیر عامل اتوتك ونچرز، از سرمایه گذران ابتدایی در (تاكسی اینترنتی) لیفت می گوید: «هیاهوی زیادی در خصوص تحویل اتوماتیك بسته و بار به مشتری این روزها وجود دارد و دلیل آن هم بیشتر ویروس كرونا است، ظرف حداكثر چند سال این موضوع سلامت هم حل می شود و این زمان برای آن كه تحویل خودكار به طور انبوه و در مقیاس اقتصادی فراگیر شود كافی نیست.» از این رو این شركت از اتوماسیون و خودران ها بیشتر در انبار، فضای داخلی، زمین های كشاورزی و در معادن استفاده می كند.

با این وصف، استارت آپ ها تحویل خودكار بسته و بار به مشتری را جدی گرفته و سعی می كنند از موقعیت به وجود آمده و نیاز مردم به تحویل بدون حضور انسان و از طریق ربات ها حداكثر استفاده را ببرند. چند مورد از این استارت آپ ها عبارتند از: Refraction AI در آن آربور میشیگان؛ Kiwibot در بركلی كالیفرنیا؛ Optimus Ride در بستون و Manna Drone در ایرلند و این شركت ها با سیر صعودی مشتریان مواجهند.

یكی دیگر از این شركت ها كه در حال افزایش جذب سرمایه به دلیل افزایش تعداد مشتری است، فانتوم اتو Phantom Auto است كه نرم افزارهای كنترل از راه دور ربات ها را برای شركت تحویل بسته و بار پست میت Postmates تأمین می كند.

جیمز پنگ، مدیر عامل و بنیانگذار پانی.آی Pony.ai می گوید: «پاندمی یك نیاز عملی برای خدمات تحویل بسته، غذا و بار به وجود آورد» حالا خودران های بدون نیاز به راننده این شركت به صورت كنترل از راه دور در كالیفرنیا برای اولین بار غذا و خوار و بار به منازل تحویل می دهد. برای همین در ماه فوریه این شركت 462 میلیون دلار سرمایه گذاری از طرف شركت تویوتا جذب كرد و ارزش آن به 3 میلیارد دلار رسید.

منبع: سایپا

کد خبر 122859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha