کد خبر 122874
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
مذاکرات پاناسونیک برای توسعه كارخانه باتری‌سازی

پاناسونیك با تقاضای بالا از تسلا مواجه شده و در حال مذاكره برای توسعه كارخانه باتری در نوادای آمریكا است.

به گزارش پرشین خودرو، معاون مالی شركت ژاپنی پاناسونیك از بسط و توسعه سرمایه گذاری و كارخانه مشترك با شریك تجاری خود تسلا خبر می دهد. در چند سال گذشته محدودیت ها و چالش هایی بین این دو شریك ایجاد شد و در تولید تأخیر به وجود آورد اما حالا چشم انداز مثبتی به وجود آمده است. به بیان دیگر، در این اواخر پاناسونیك وجهه و وضعیت «تأمین كننده انحصاری باتری» برای شركت تسلا را از دست داده بود اما حالا به دلیل تقاضای بالا برای خودروهای برقی تسلا در بازار آمریكا، ورق برگشته است.

ماه گذشته، شركت خودروسازی تسلا برخلاف اكثر خودروسازان و برای سومین فصل متوالی و با وجود شیوع ویروس كرونا سود نشان داد و سرمایه گذاران را غافل گیر كرد.


هیروكازو اومدا Hirokazu Umeda قائم مقام مالی پاناسونیك در مصاحبه با رویترز گفته است: «ما با تقاضای قوی از تسلا مواجه هستیم كه فراتر از ظرفیت جاری كارخانه نوادا و 35 گیگاوات ساعت در سال است. ما در خصوص بسط و گسترش ظرفیت كارخانه در حال مذاكره هستیم.»


كارخانه مشترك پاناسونیك و تسلا در نوادا در ماه های ژانویه-مارس برای دومین فصل متوالی سودده بود.

اومدا همچنین در این مصاحبه به صورت تلویحی به این موضوع اشاره كرد كه دو شركت تسلا و پاناسونیك در حال توسعه و تكوین باتری های جدید هستند و در این خصوص گفته است: «در سال مالی جاری در حال كار روی بهبود مواد و فناوری ها هستیم.»

 

پاناسونیک

بخش باتری پاناسونیك در میان بخش های مختلف این شركت ژاپنی، نقطه روشنی است كه سوددهی به همراه دارد چون سایر بخش های پاناسونیك مثل لپ تاپ، ماشین لباسشویی، قطعات خودرو و تجهیزات كارخانه ای با تعطیلی و وقفه در زنجیره تأمین مواجهند.

سود عملیاتی گروه پاناسونیك در سال مالی منتهی به مارس این شركت 29 درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته و به 294 میلیارد ین (2.7 میلیارد دلار) رسیده است. پاناسونیك پیش بینی سود برای سال جاری را منتشر نكرده است و دلیل آن هم روشن نبودن آثار شیوع ویروس كرونا است؛ و این وضعیت برای سایر شركت های ژاپنی مثل سونی و كانن صادق است و آنها هم از ارائه چشم انداز آتی خودداری می كنند. اما این عامل باعث نمی شود كه شركت ها و مؤسسات تحلیلی مستقل و بیرونی برآورد خود را منتشر نكنند. از این رو تحلیل های این مؤسسات پیش بینی 224.46 میلیارد ین را برای سال جاری مالی پاناسونیك برآورد كرده اند.

پاناسونیك در مورد بسط و گسترش شراكت با تسلا همواره با احتیاط برخورد كرده است، مثال آن هم سرمایه گذاری 1.6 میلیارددلاری در كارخانه نوادا است، ساخت این كارخانه از سال 2014 شروع شد. سودآوری و بازگشت سرمایه در این كارخانهاز ماه اكتبرتا دسامبر سال 2019 آغاز شد.

پاناسونیك امسال تصمیم گرفت از تولید پیل های خورشیدی در كارخانه نیویورك تسلا خارج شود. همچنین تسلا به این تصمیم رسید كه كارخانه جدید باتری برای تسلا را در چین احداث نكند. از این رو تسلا با كارخانه ال جی كِم LG Chem Ltd كره جنوبی و CATL چین وارد شراكت شد تا باتری خودروهای تسلا در چین را تأمین كنند.

منبع: سایپا

کد خبر 122874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha