مسائل قطعه سازی حل و فصل نشود، خودروسازی قابل دفاع نیست

منتخب مردم مشهد برای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکل صنعت خودرو را اداره دستوری این صنعت عنوان کرد و گفت: تا زمانی که نتوانیم مسائل و مشکلات در قطعه سازی را حل و فصل کنیم، خودروسازی در ایران نمی تواند صنعتی رقابتی، قابل دفاع و عرضه در کشور و دنیا شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نصرالله پژمان فر، در نشست و هم اندیشی قطعه سازان خودرو کشور و منتخبان مجلس یازدهم شورای اسلامی، با بیان این مطلب اظهار داشت: مادامی که فضا و اتمسفر آلوده در فضای تولید کشور به خصوص در صنعت خودرو و قطعه سازی از بین نرود، مشکلات و موانع تولید در خودروسازی کشور تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نگاه دستوری موجب عدم سرمایه گذاری جدی در صنعت خودروسازی شده است، تاکید کرد: متاسفانه وجود سیاست قیمت گذاری دستوری موجب شده که صنعت خودرو به نتایج خوب و مورد انتظاری دست نیابد.

پژمان فر، با توجه به فشار ناشی از اداره دستوری صنعت خودرو به قطعه سازان، تصریح کرد: معمولا در جریان این سیاست، افرادی که در انتهای صف قرار دارند فشار بیشتری را متحمل می شوند به طوری که امروز قطعه سازان به عنوان آخرین حلقه زنجیره خودروسازی ناگزیر به تحمل فشارها و تولید هستند.

نماینده منتخب مشهد در دور یازدهم مجلس، در ادامه این نشست به تلاش قابل تقدیر صنعتگران داخلی برای پیشبرد تولید در کشور اشاره و تاکید کرد: در پروسه سخت تولید در کشور، متاسفانه برخی با ایجاد رانت و واردات قطعاتی که در داخل سرمایه گذاری بسیاری برای ایجاد خط تولید آنها صورت گرفته است موجب ضربه به تولید داخل می شوند که قطع به یقین ناشی از نگاه دستوری به این صنعت است.

پژمان فر همچنین به ایجاد برخی موانع از سوی بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیار صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره کرد و افزود: ایجاد این موانع، مانع از واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز قطعه سازان شده است در حالی که وزارت صمت در مراجعه قطعه سازان، مجوزهای لازم را ارائه می کند اما عملا همکاری های لازم از سوی دستگاههای متولی صورت نمی گیرد.

 

نصراله پژمان فر

2 گانگی در عملکرد وزارت صمت و بانک مرکزی مانع جدی تولید در کشور

وی بخشی از این موانع مورد اشاره را به دلیل ناهماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت دانست و گفت: متاسفانه در عملکرد بانک مرکزی و وزارت صمت به شدت دوگانگی وجود دارد و هر یک طرح و راهکاری را ارائه می کنند که عملا مشکلاتی را برای تولیدکننده ایجاد می کند.


لزوم بازنگری در قیمت قطعه سازان

منتخب مردم برای مجلس یازدهم، عدم بازنگری در قیمت قطعات را مشکل دیگر قطعه سازان دانست و اضافه کرد: این مساله نیز به نگاه دستوری به این صنعت باز می گردد که قیمت قطعات را با وجود تغییرات زیادی که در نرخ مواد اولیه صورت گرفته، دستوری تعیین می کنند به طوری که در موارد بسیاری منجر به تعطیلی قطعه سازان شده است.

به گفته پژمان فر، باید قیمت قطعات منصفانه و با در نظر گرفتن حاشیه سود برای قطعه سازان محاسبه و اعمال شود تا تولید در این بخش با مشکل مواجه نشود.


توجه به استقلال قطعه سازی استقلال در خودروسازی را محقق می کند

منتخب دوره یازدهم مجلس در ادامه، عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان را مشکل دیگر این صنعت اعلام کرد و یاد آور شد: توجه به قطعه سازی و استقلال در این بخش است که می تواند استقلال در خودروسازی را محقق کند بنابراین تا نتوانیم مسائل را در قطعه سازی حل و فصل کنیم خودروسازی در ایران نمی تواند صنعتی رقابتی، قابل دفاع و عرضه در کشور و دنیا شود.

پژمان فر در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در مجلس یازدهم با نگاه خوبی که به صنعت خودرو وجود دارد و حرکت های خوبی که در جهت حمایت از قطعه سازی صورت خواهد گرفت شاهد استقلال در تولید خودرو باشیم.

 

گزارش تصویری نشست هم اندیشی قطعه سازان با نمایندگان مجلس یازدهم

 

 

کد خبر 122936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha