۱۳میلیون تومان صرفه‌جویی با گازسوزکردن خودروهای عمومی

گازسوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی آغاز شده که علاوه بر کاهش مصرف بنزین و فعال کردن ظرفیت خالی جایگاه‌های سی.ان.جی،‌ می‌تواند تا ۱۳ میلیون تومان در سال صرفه اقتصادی برای خانوارها به دنبال داشته باشد.

به گزارش پرشین خودرو، از سال‌ها قبل ایران به عنوان کشوری که دارای دومین ذخایر گازی جهان است،‌ در تلاش بوده تا سهم این سوخت را در سبد انرژی خود افزایش دهد.

از همین رو گازرسانی به مناطق دور و نزدیک کشور در دستور کار قرار گرفت هزاران کیلومتر خط لوله،‌ گازی که عمدتا در جنوب کشور تولید می‌شد را به همه جای ایران رساندند.


دراین میان اگرچه عمده هدف از گازرسانی، ‌تامین سوخت مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌ها و از همه مهمتر مصرف خانگی و تجاری بود اما موارد دیگری نیز وجود داشت که از مهمترین آن می‌توان به افزایش سهم گاز در سوخت خودروها اشاره کرد.


تا پیش از این نیز البته گاز به شکل مایع و به اصلاح ال پی جی راهی باک خودروها شده بود اما استفاده از آن سوخت به مرور زمان کمتر شد و جایگاه ای ال پی جی نیز به تدریج از سطح شهرها جمع شدند.

با این حال سوخت جدید تجهیزات چندانی نمی‌خواست و با اتصال به شبکه گاز شهری می‌توانست بخشی از نیاز خودروها را رفع کند. این سوخت جدید که سی ان جی نام گرفت به تدریج جای خود را در سبد سوخت کشور باز کرد.

جایگاه‌های جدید سوخت در گوشه و کنار احداث شد تا آنجا که اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که ظرفیت تامین روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز برای خودروهای دوگانه‌سوز را دارد.

 

گاز سوز کردن خودرو

با این حال مصرف کنونی سی ان جی کشور حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز (معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین) ‌است و این به معنای خالی بودن ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های سی ان جی است.

از همین رو همواره تلاش می‌شود تا سهم سی ان جی در سبد سوخت افزایش پیدا کند اما تا سال گذشته به دلیل آنکه قیمت بنزین و با سی ان جی تفاوت چندانی نداشت، ‌تمایل به افزایش مصرف نیز به وجود نیامد.

با سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، ‌حالا سی ان جی که به قیمت ۴۶۰ تومان در هر متر مکعب به فروش می‌رسد،‌ یک سوم قیمت بنزین یارانه‌ای و یک ششم قیمت بنزین آزاد است و این اختلاف قیمت،‌ توجیه اقتصادی مناسبی برای تمایل به مصرف سی ان جی است تا علاوه بر ایجاد صرفه‌جویی در مصرف بنزین،‌ ظرفیت خالی جایگاه‌های سی ان جی را نیز فعال کند.

بر این اساس دولت با مصوبه شورای اقتصاد تصمیم به دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی شامل تاکسی، ‌ون و وانت‌بار کرده است.

بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اگر یک میلیون و چهارصد هزار خودروعمومی دوگانه‌سوز شوند، ‌روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود که با در نظر گرفتن قیمت میانگین سال گذشته به ازای ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین، سالانه یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار صرفه‌جویی رقم می‌خورد.

این موضوع همچنین باعث کاهش مصرف بنزین در داخل کشور و ایجاد فرصت صادراتی خواهد شد.

از سوی دیگر در سطح خرد نیز، ‌صرفه‌جویی در هزینه سبد سوخت خانوار را ایجاد خواهد کرد. تا آنجا که اگر صرفه‌جویی روزانه ۲۰ لیتر بنزین برای هر خودرو وانت‌بار بین‌شهری و درون‌شهری و۱۰ لیتر برای خودروی سواری عمومی درنظر گرفته شود،‌ برای خانواده‌ای که وانت‌بار برون شهری دارند، با محاسبه صرفه‌جویی مصرف ۳۰۰ لیتر بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان یارانه‌ای و ۳۰۰ لیتر بنزین با قیمت بنزین آزاد، سالانه حدود ۱۳ میلیون تومان و برای وانت‌بار درون شهری میزان صرفه‌جویی سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان و برای خانواده سواری عمومی حدودا ۱۱ میلیون تومان صرفه‌جویی ایجاد خواهد شد.

اما نکته مهم در گازسوزکردن خوردوهای عمومی این است که تبدیل این خودروها کاملا رایگان خواهد بود. عدم پرداخت هیچ هزینه‌ای از سوی مردم و حمایت کامل تمام هزینه‌های نصب از سوی دولت با اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با مصوبه شورای اقتصاد مزیت این طرح برای دارندگان خودروهای عمومی به شمار می‌رود.

همچنین گازسوزکردن خودروهای عمومی، کاهش هزینه حمل و نقل عمومی،‌ حمل و نقل کالا و تاثیر در کاهش هزینه سبد خانوارها را به دنبال خواهد داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 122967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha