ادامه بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان در بازار خودرو

بررسی امروز بازار خودروی پایتخت حاکی از تداوم بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان و همچنین انتظار بازار برای تعیین تکلیف ۱۰ درصد افزایش قیمت عنوان شده بر قیمت کارخانه‌ای خودروها در معاملات است.

به گزارش پرشین خودرو،کارشناسان می گویند: با سقف قانونی در نظر گرفته شده به میزان ۱۰ درصد به منظور معامله خودروها در بازار و نمایشگاه های خودرو موافقیم و در این صورت می توان بازار را کنترل کرد.

به گفته آنان، اگر این مهم اجرایی نشود دوباره مواردی همچون فاصله قیمتی بین خودروهای کارخانه‌ای و بازاری، اعلام قیمت های سلیقه ای از سوی صاحبان خودروها و بازگشت به اوضاع ماه های قبل را شاهد خواهیم بود.


"سعید موتمنی" رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در این زمینه گفت: در آستانه عید سعید فطر بازار حالت نیمه تعطیل دارد، بازار همچنان منتظر ثبت‌نام‌های خودروسازان و اعلام رسمی قیمت‌هاست که تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: اگر صحبت‌های مسوولان وزارت صنعت که اعلام کردند تحویل خودروهای ثبت نامی جدید از یک روز تا سه ماه اتفاق خواهد افتاد درست باشد، بر کنترل بازار تاثیر گذار خواهد بود.

موتمنی یادآور شد: اعلام افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها در نمایشگاه های اتومبیل و معاملات تاکنون به صورت رسمی بخشنامه و اعلام نشده است.

 

بازار خودرو



پیش از این رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد: برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد .

موتمنی در پاسخ به این پرسش که آیا در نظر گرفته شدن سقف ۱۰ درصد برای قیمت های بازاری به مثابه نوعی قیمت‌گذاری دستوری در بازار نیست، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که خودروسازی ایران انحصاری است و وقتی انحصار وجود دارد باید نظارتی نیز بر آن باشد.

این مقام صنفی بیان داشت: وقتی شورای رقابت به آنالیز قیمت ها پرداخته و قیمت تمام شده خودروها را استحصال کرده، دیگر به معنای قیمت‌گذاری دستوری نیست.

وی ادامه داد: باید از آنهایی که به شورای رقابت و قیمت‌گذاری آن اعتراض دارند پرسید وقتی سال ۹۷ این شورا کنار رفته بود و قیمت گذاری ها دستوری وجود نداشت آیا بازار مدیریت شد؟ یا فاصله های قیمتی کاهش یافت؟ یا توانستند نیاز بازار را تأمین کنند؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت، عرصه مداوم خودروسازان را در کنترل شرایط بازار حائز اهمیت برشمرد و گفت: از شهریورماه پارسال شاهد بودیم عرضه خوبی از سوی خودروسازان به بازار انجام نمی‌شود که منجر به فاصله‌های قیمتی و آماده شدن فضا برای سودجویی عده‌ای شد تا با قیمت سازی، خودروهایشان را بفروشند.

وی تاکید کرد: هر زمان عرضه خودرو ساز در بازار کم شد هرج و مرج قیمتی در بازار را شاهد بودیم.

بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو بطور متوسط ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت. اما تاکنون افزایش قیمت به تفکیک هر خودرو اعلام نشده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 122978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha