بازار خودرو از نبود بخشنامه سقف قانونی فروش رنج می برد

بازار خودرو تاکنون واکنشی به طرح پیش فروش خودروسازان نشان نداده است در حالی که به دلیل عدم اعلام بخشنامه سقف قانونی معاملات در بازار، طی روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار با شیبی ملایم روند صعودی را در پیش گرفته است!

یک فعال بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه برخی رسانه ها اخبار غیر واقعی را در خصوص بازار خودرو و افت 40 میلیونی قیمت خودروها اعلام می کنند که صحت ندارد چرا که اگر افتی هم در ارقام رخ داده باشد مربوط به برخی از خودروهای مونتاژی است و در خودروهای داخلی تاکنون این میزان ریزش قیمت صورت نگرفته است.

وی در ادامه به آخرین نوسانات قیمت در بازار خودرو اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر قیمت رانا 124 میلیون و پژو 206 تیپ 2 نیز 128 میلیون است، پژو 405 که در هفته گذشته 4 میلیون تومان کاهش داشت امروز 118 میلیون قیمت گذاری شد، سمند 119 میلیون، پژو پارس tu5 حدود 160 و پژو پارس معمولی 140 میلیون در بازار قیمت خورده است.

وی همچنین با توجه به کاهش شدید پراید 111 در بازار قیمت این خودرو را 74 میلیون اعلام کرد و گفت: هم اکنون با وجود تصمیمات جدید قیمتی، پراید 131 در حدود 63 میلیون، تیبا 75 میلیون، تیبا 2 حدود 85 میلیون، ساینا 91 میلیون، کوییک 95 میلیون و کوییک آر حدود 97 میلیون در بازار خرید و فروش می شود.

 

بازار خودرو



عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با اشاره به رشد قیمت برخی از خودروها نسبت به هقته گذشته افزود: این افزایش قیمت ها به دلیل عدم اعلام قانون سقف قیمت معاملات در بازار است در حالی که به گفته رئیس سازمان حمایت قیمت کف بازار خودرو باید 10 درصد بیشتر از قیمت درب کارخانه باشد و فروش خودرو بیشتر از این قیمت به منزله گرانفروشی است اما این الزام به هیچ وجه در قالب قانون به بازار ابلاغ نشده است و همین مساله مجدد بر رشد قیمت ها در بازار تاثیر گذاشته است.

به گفته وی باید عرضه ای به بازار صورت گرفته باشد تا بازار خودرو نسبت به پیش فروش ها و تصمیمات جدید قیمتی واکنش نشان دهد.

وی معتقد است هم اکنون قیمت خودرو را افرادی تعیین می کنند که خودرو در اختیار دارند و با هر نوسانی در بازار ارز و طلا و با سبک و سنگین کردن بازار، قیمت ها را به صورت سلیقه ای اعلام می کنند.

95 درصد نمایشگاه ها فاقد خودرو داخلی است

این فعال بازار خودرو معتقد است در صورتی که بازار خودرو تابع قانون باشد قیمت خودرو با هر قیمتی در کف اعلام نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید خودرو در بازار عرضه تا قیمت ها متعادل تر شود، تصریح کرد: هم اکنون در 95 درصد نمایشگاهها خودرو داخلی وجود ندارد و اگر معامله ای نیز صورت گیرد در دفاتر معامله می شود که قابل کنترل نیست و ممکن است با هر قیمت معامله شود.

وی خاطر نشان کرد: بازار خودرو از اسفند ماه سال گذشته با رکود معاملات روبرو است و تقاضایی برای خرید در این بازار وجود ندارد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه قیمت را افرادی که خودرو صفر در اختیار دارند تعیین می کند تصریح کرد: چنانچه قانونی در بازار خودرو حاکم بود و امکان فروش بیشتر از 10 درصد نرخ کارخانه وجود نداشت شرایط بازار خودرو تغییر می کرد اما به دلیل عدم اعلام بخش نامه فروش تاکنون بازار خودرو واکنشی به تصمیمات وزارت صمت و ثبت نام جدید شرکتها نشان نداده است بلکه از چهارشنبه گذشته قیمت ها با شیبی ملایم روند صعودی را در پیش گرفته است.

وی در پایان برخی از قوانین اعلامی برای بازار خودرو را در حد حرف اعلام کرد و گفت: زمانی که قوانین در بازار اجرا نمی شود فروشندگان نیز قیمت ها را پایین نمی آورند.

کد خبر 123033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha