کد خبر 123083
۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
حمایت 8 میلیارد یورویی فرانسه از خودروهای برقی

فرانسه برای نجات صنعت خودرو 8.8 میلیارد دلار برنامه ریزی كرده كه خودروهای برقی، بیشترین سهم را از این برنامه می برند.

به گزارش پرشین خودرو، امانوئل ماكرون رئیس جمهور فرانسه برنامه ی 8 میلیارد یورویی (8.8 میلیارد دلار) را برای زنده نگه داشتن صنعت خودرو به ویژه در برابر شیوع جهانی Covid-19 معرفی كرد. در این برنامه، افزایش تولید و فروش خودروهای برقی نقش اصلی و مركزی را دارد.

فروش خودرو در فرانسه در ماه آوریل نسبت به سال قبل حدود 90 درصد كاهش یافت. برای نجات صنعت خودروی كشور فرانسه، ماكرون گفته است كه می خواهد فرانسه در تولید خودروهای پاك در اروپا، پیشرو و پیشتاز باشد. اما برای به دست آوردن چنین عنوانی، رقیب بسیار قدرتمندی دارد و آن كشور آلمان است و صنعت خودروی آلمان با مرسدس بنز، ب ام و و آئودی و گروه خودروسازی فولكس واگن، به عنوان پرفروش ترین خودروساز دنیا، رقیب آسانی نیست.


ماكرون اعلام كرده است كه برنامه فرانسه افزایش مشوق ها برای مشتریان است كه برای خودروهای برقی انگیزه بالاتری داشته باشند كه برای این كار به جای 6000 یورو اكنون خرید یك خودروی برقی برای مشتری 7000 یورو به نفع مشتری است. این مشوق شامل مشتریانی كه خودروی فرسوده دارند و می خواهند خودروی نو داشته باشند هم می شود.

هفته گذشته برونو لومیر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفته بود: «ما آماده حمایت از تقاضای خودرو هستیم اما این حمایت را به خودروهای پاك تر كه دی اكسید كربن كمتری منتشر می كنند تخصیص می دهیم، مخصوصاً خودروهای برقی.

ماكرون در توئیتر حمایت خود را از پژو-سیتروئن و تأمین كنندگان قطعه اعلام كرده و گفته این حمایت به شكل «عظیمی» افزایش خواهد یافت. ماكرون همچنین از والئو، یكی از بزرگترین و نامی ترین قطعه سازان فرانسه بازدید كرد. والئو قطعات برقی برای خودروسازان می سازد. در این بازدید ماكرون جزئیات بیشتری از طرح حمایتی فرانسه از صنعت خودرو را ارائه داد.

 

خودروسازی فرانسه


در فرانسه بیش از 400 هزار نفر به طور مستقیم در صنعت خودرو مشغول هستند. این 8 میلیارد یورو شامل 5 میلیارد یورویی كه به رنو فرانسه اختصاص یافته نمی شود. همچنین طرح های حفاظت از مشاغل كه میلیون ها یورو برای دولت فرانسه هزینه داشته جزو این 8 میلیارد یورو نیست.

رنو كه راه پرفراز و نشیبی با نیسان سپری كرده، علاقه ای به ادغام ندارد و می خواهد در همان سطح اتحاد یا سرمایه گذاری مشترك باقی بماند. به همین دلیل برخی از كارخانه های رنو در فرانسه تعطیل خواهند شد.

در حال حاضر دولت فرانسه مالك 12 درصد از سهام گروه پ اس آ (پژو-سیتروئن) است كه متعلق به یكی از بانك های سرمایه گذاری دولتی است. هرچند كه این گروه در سال گذشته سودآور بود اما حالا با شیوع جهانی ویروس با كاهش فروش مواجه شده است. این گروه در حال ادغام شدن با فیات كرایسلر است. زمانی كه این دو با هم ادغام شوند، مقام چهارم خودروسازی در دنیا را به دست می آورند. گروه حاصل از این ادغام در پروژه های خودروهای برقی شریك خواهند بود.

سرمایه گذاری در بخش خودروهای برقی اكنون در اروپا از چین پیشی گرفته است. فولكس واگن به تنها در این بخش از صنعت خودرو 60 میلیارد یورو سرمایه گذاری كرده است. براساس محاسبات و اندازه گیری های مؤسسه غیرانتفاعی «حمل و نقل و محیط زیست» مستقر در بروكسل، سرمایه گذاری اروپا در خودروهای برقی نسبت به دو سال گذشته 20 برابر شده است.

در سراسر اتحادیه اروپا، خودروهای برقی می توانند از مالیات ارزش افزوده VAT معاف شوند. به این وسیله خرید خودروهای برقی برای مشتریان امكان پذیرتر می شود و نسبت به خودروهای بنزینی و گازوئیلی ارزان تر خواهد شد.

شیوع ویروس كرونا با همه خسارت هایی كه به بار آورد، حداقل روند گرایش به خودروهای برقی را تسریع كرد. حالا دولت ها نجات خودروسازی ها را منوط به گسترش خودروهای برقی كرده اند و از سرمایه گذاری در خودروهای احتراق داخلی (درون سوز) پرهیز می كنند.

برخلاف اروپا كه با سخت گیری در استانداردهای آلایندگی و حمایت از خودروهای برقی در حال حركت به سمت خودروهای كم آلاینده تر است، دولت آمریكا سیر قهقرایی در پیش گرفته و حتی مصوبات و لوایح دولت قبل از خود را هم به چالش كشیده و به استانداردهای دهه پیش بازگشته است.

در اكثر رسانه ها صحبت از تغییرات بنیادی است كه شیوع جهانی ویروس كرونا باعث شده، و حالا این حمایت دولت فرانسه از خودروهای برقی یكی دیگر از نمودهای این تغییرات بنیادی است.

منبع: سایپا

کد خبر 123083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha