خیز گروه بهمن برای کسب قطب سوم خودروسازی کشور

به‌نظر می‌رسد که یک گروه خودرو سازی با تغییر مالکیت و مدیریت به‌دنبال آن است تا خلأ وجود قطب سوم خودروسازی در کشور را جبران کرده و با در دست داشتن برنامه های بلند پروازانه این آرزو را محقق کند.

به گزارش پرشین خودرو، شرکتی که با سرمایه اولیه ۶۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۳۱ و در راستای فعالیت در زمینه حمل‌ونقل دریایی و حق‌العمل کاری نمایندگی‌های تجاری، به نام شرکت سهامی ایران خلیج کو تاسیس شده بود این روزها آرزویی بزرگ در سر می پرواند؛ تبدیل شدن به قطب سوم صنعت خودرو ایران.

این شرکت که تا به امروز 2 بار تغییر نام داده است در سال 1395 و با انجام خصوصی سازی، رویکردی جدید و ماموریتی متفاوت از گذشته را برای خود تعریف کرد.

ماموریت اصلی این شرکت، پوشش نیازهای بازار حمل‌ونقل با رویکرد تولید وسایل نقلیه از دوچرخ تا 18 چرخ و در قالب شرکت‌های ایران دو چرخ، بهمن موتور، سیبا موتور و بهمن دیزل، تعریف شد.

مدیرعامل گروه بهمن می گوید: قبل از تحریم‌های اخیر، گروه بهمن برنامه‌های بلند پروازانه‌ای در سر داشت به‌گونه‌ای‌که در زمینه تعامل با خودروسازان برتر، به لحاظ سنتی گروه بهمن شریک و همکار خودروسازان ژاپنی از جمله مزدا و میتسوبیشی بود اما این همکاری‌ها به حالت تعلیق در آمده است. البته هم اکنون مزدا و ایسوزو با گروه بهمن در تعامل هستند اما به‌دلیل تحریم رویکرد‌ها تغییر کرده و به ناچار به سوی همکاری با برندهای دیگر‌ رفتیم اما در این رویکرد جدید نیز به‌دنبال برندهایی معتبر و با کیفیت هستیم.

یوسف الهی شکیب براساس برنامه‌ای که این شرکت برای امسال به بورس ارائه کرده است گفت: در مجموع حدود 1700 دستگاه خودرو در بهمن دیزل و 15 هزار دستگاه در بهمن موتور ویک تعداد محدود در سیبا موتور تولید خواهد شد. میزان تولید در زیر مجموعه‌های گروه بهمن در زمینه تجاری و غیر تجاری در سال‌جهش تولید به حدود 15 تا 17 هزار دستگاه خواهد رسید.

 

خط تولید شیلر



وی افزود: با توجه به کمبود در بازار و احساس نیاز از سوی مشتریان، گروه بهمن درصدد است تا تولید خودروهای وانت را افزایش قابل‌توجهی بدهد که بخش عمده‌ای از نیاز کشور را برآورده کند.هم اکنون بخش اعظم وانت‌های تولیدی در بهمن موتور از شرکت‌های تابعه گروه بهمن داخلی‌سازی شده که علاوه برسهولت در تامین، بهای تمام شده آن مناسب و از خدمات پس از فروش بهتری نسبت به خودروهای وارداتی برخوردار است.

الهی‌شکیب با بیان اینکه شرکت توسعه قوای محرکه تیوان از شرکت‌های زیرمجموعه گروه بهمن، به تازگی فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید موتور خودرو با استفاده از توانمندی‌ها و عمق داخلی‌سازی آغاز کرده است، گفت: این شرکت موتورهایی با قدرت بالا، کم‌مصرف و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌کند که در آینده‌ای نزدیک تامین‌کننده اصلی نیاز خودروسازان خواهد شد که می تواند با ظرفیت نهایی تولید حدود 500 هزار دستگاه در سال، نیازهای داخلی را تا حد زیادی تامین کند.

مدیرعامل گروه بهمن با اشاره به اینکه موتورهای فعلی در داخل کشور معمولا پیشرانه‌های 6/ 1 یا 8/ 1 لیتری هستند اما حجم موتور تولیدی تیوان پایین‌تر و با قدرت بسیار بالاتری است، تاکید کرد: مصرف سوخت و آلاینده‌های تولیدی این موتور کمتر و مطابق استانداردها و فناوری روز دنیا است. در اصل خانواده موتورهای تیوان کم‌مصرف، پرقدرت و دارای استاندارد یورو6 هستند که مدرن‌ترین موتور تولیدی داخل کشور محسوب می‌شوند. محل این کارخانه در شهرک صنعتی کاسپین قزوین است و ظرفیت بسیار خوبی در صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد.

وی تحریم را بزرگترین چالش صنعت خودرو دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون به‌دلیل تحریم‌ تامین قطعات موردنیاز برای تولید خودروهای جدید با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و درحال‌حاضر تولیدات اصلی گروه بهمن، محصولات بهمن دیزل شامل مزدا دوکابین، تک‌کابین، کاپرا و شیلر است. همچنین تولید موتورسیکلت‌های برقی با پیمایش قابل قبول در حمل‌ونقل شهری نیز از برنامه‌های آتی گروه بهمن است.

الهی شکیب اظهار داشت: عمده مشکلات موجود در شرایط کنونی را می‌توان عدم تخصیص ارز از سوی بانک‌مرکزی از ابتدای امسال برشمرد که بزرگ‌ترین تهدید برای واحدهای تولیدی است و چنانچه راهکاری برای این موضوع اندیشیده نشود در واردات قطعات با چالش اساسی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل بهمن افزود: مردم ایران شایستگی و استحقاق خودروی به روز و باکیفیت را دارند و به‌دلیل اینکه خودرو محصولی است که عامه مردم با آن سروکار دارند و به نوعی جزو ضروریات زندگی شده، حساسیت و انتظار از خودروسازان بالاتر از شرایط عمومی کشور است، درحالی‌که انتظارها از خودروی ساخت داخل در سطح جهانی است اما در بسیاری از بخش‌های صنعت و اقتصاد این سطح از انتظار وجود ندارد.

وی با ابیان اینکه در حوزه تکنولوژی و دانش فنی تولید قطعات نیاز به تعامل داریم، گفت: در دنیای رقابتی امروز برای کاهش هزینه‌های تولید، طراحی و ساخت پلت‌فرم‌ها توسط خودروساز‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و تکیه بر منابع و بازار داخلی علاوه بر اینکه زمانبر است توجیه اقتصادی نیز ندارد.

یوسف الهی شکیب خاطرنشان کرد: گروه بهمن درتلاش است فارغ از رویکردهای دولتی، سیستمی چابک و اقتصادی داشته باشد و امیدوار است با اصلاح برخی قوانین و مقررات و امکانات و ارائه تسهیلات از سوی بخش‌های مختلف نظیر بانک‌مرکزی و سایر دستگاه‌ها همانند وزارت صنایع، بتواند از پتانسیل موجود در کشور استفاده کند.

کد خبر 123094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha