نگاهی به کم مصرف ترین پیکاپ های دو دیفرانسیل در ایران

در حال حاضر، پیکاپ های مختلفی به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، امکان حضور در بازار ایران را ندارند و تنها خودروسازان داخلی وظیفه تأمین پیکاپ های دو دیفرانسیل را برای مشتریان برعهده دارند.

به گزارش پرشین خودرو، امروز در بازار خودروی کشور، پیکاپ های دو دیفرانسیل مختلفی حضور دارند که در کنار استفاده کاری، به عنوان گزینه ای برای طبیعت گردی و آفرود معرفی می شوند.

نکته قابل توجه این که تمام این پیکاپ ها در بحث پیشرانه شباهت بسیار زیادی به هم دارند و گاهی از یک ساختار مشترک بهره می برند. با توجه به محدودیت موجود در بازار ایران، امروز پیکاپ های دو دیفرانسیل تولیدی در کارخانه ها با حجم ۲٫۴ لیتر ساخته می شوند. البته خودروسازان داخلی در برنامه های توسعه خود، عرضه پیکاپ های ۲٫۴ لیتری توربو را هم قرار داده اند. اما در شرایط کنونی، اگر مشتری بخواهد یک پیکاپ دو دیفرانسیل بنزینی و صفر کیلومتر را در بازار خریداری کند، راهی جز انتخاب گزینه مختلف ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر ندارد.

امروز می توان، با بودجه های مختلف، دانگ فنگ ریچ، کاپرا ۲، فوتون تونلند و «آمیکو آسنا» را به عنوان یک پیکاپ دو دیفرانسیل انتخاب کرد. با وجود این که روی کاغذ شباهت پیشرانه این خودروها بسیار زیاد است و حتا گاهی کد فنی موتورهای نصب شده بر روی این چهار خودرو شبیه به هم است، اما به دلیل نوع کالیبراسیون، برنامه ریزی و سامانه انتقال قدرت با بازدهی مختلفی از پیشرانه های ۲٫۴ لیتری در این پیکاپ ها مواجه می شویم.

 

پیکاپ آمیکو آسنا



براساس نظر کارشناسان و رانندگان حرفه ای خودروهای آفرود، در میان چهار پیکاپ دو دیفرانسیل آفرودی موجود در بازار کشور، آمیکو آسنا و فوتون تونلند بهترین بازدهی و هماهنگی را با جعبه دنده هایشان دارند.

روی کاغذ هم می بینیم که تونلند و آسنا تا حدی به دلیل کالیبراسیون بهتر پیشرانه ها توانسته اند قدرت و گشتاور متعادل را نسبت به سایر گزینه های مشابه در اختیار راننده قرار دهند.

از سویی به دلیل ویژگی های فنی، همچون نوع دیفرانسیل، سیستم انتقال قدرت، امکانات و قابلیت های حرکتی، می توان فوتون تونلند و آسنا را تا حدی بهتر از دو گزینه دیگر قرار داد.

یکی از نکاتی که درباره خودروهای پیکاپ مورد توجه قرار می گیرد، میزان مصرف سوخت و مقدار آلایندگی این خودروهاست.

با نگاهی به اعداد اعلام شده توسط خودروسازان، می بینیم که چهار پیکاپ دو دیفرانسیل تولیدی در ایران مصرف سوخت میانگین فراتر از ۱۰ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارند. اما در این بین آمیکو آسنا با مصرف سوخت ۱۰٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر کمی بهتر از سایر رقبا ظاهر می شود.

از سویی، وجودِ ساختار استاندارد دوگانه سوز (CNG) در این پیکاپ تولیدی، این امکان را ایجاد کرده تا آسنا در بحث هزینه سوخت به مراتب کم خرج تر از سه خودروی دیگر باشد. قابلیت کارکرد پیشرانه با گاز طبیعی و همچنین استانداردهای رعایت شده در آمیکو آسنا، باعث شده این پیکاپ نسبت به سایر رقبا مقدار کم تری از گازهای گلخانه ای و آلاینده را تولید کند.

با توجه به اطلاعات منتشرشده از سوی خودروسازان و سازمان های بازرسی، آسنا و تونلند در شرایط استفاده از بنزین، کم ترین میزان آلایندگی و تولید گازهای گلخانه ای را دارند و عملکرد بهینه ای را، نسبت به سایر گزینه ها، به راننده ارائه می دهند.

کد خبر 123095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha