مسائل زیربنایی که در نشست قطعه سازان با وزیر مغفول ماند / طرح جامع احیاء و اعتلای صنعت خودرو کشور تدوین شد

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به عزم جزم وزارت صمت بر حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی کشور، از تدوین طرح جامع احیاء و اعتلای صنعت خودروسازی کشور خبر داد.

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: طرح احیاء و اعتلای صنعت خودرو که بخش مهمی از آن مربوط به توسعه قطعه سازی است در راستای نیل به اهداف سند چشم انداز بخشی صنعت خودرو در افق 1404 توسط انجمن قطعه سازان همگن تدوین و به زودی در نشست سرپرست وزارت صمت با قطعه سازان و خودروسازان ارائه می شود.

وی همچنین توسعه خودروسازی را در گرو ارائه برنامه ای بلند مدت در راستای اهداف و برنامه های افق 1404 دانست و با اشاره به نشست اخیر سرپرست وزارت صمت با انجمن های صنفی و تخصصی قطعه سازی کشور گفت: طرح اهداف و سیاست های کلان صنعت خودرو از مواردی مهم و اساسی است که متاسفانه در این نشست فرصت به طرح آن نرسید.

محبی نژاد در همین راستا ضمن ارائه گزارشی از نشست قطعه سازان و خودروسازان با سرپرست وزارت صمت، طرح مشکلات جاری و کوتاه مدت را اصلی ترین موارد مطرح در این جلسه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر چه اولین نشست سرپرست وزارت صمت با انجمن های قطعه سازی و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی دست آوردهای خوبی داشت و بخش زیادی از مشکلات زنجیره تامین خودروسازی کشور مطرح گردید اما فرصت به طرح مشکلات زیربنایی صنعت خودرو نرسید و بالطبع راهکاری و راه حلی نیز ارائه نشد.

تشکیل کارگروه برای حل مشکلات زنجیره تامین خودروسازی کشور

وی در ادامه با اشاره به طرح 4 مشکل جدی زنجیره تامین خودروسازی کشور در نشست اخیر با سرپرست وزارت صمت گفت: در جلسه ای که پنج شنبه هفته گذشته با حضور اعضای هیات مدیره دو انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازی و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و برخی از قطعه ساز بزرگ با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونین وی برگزار شد، 4 مشکل اصلی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر انجمن تخصصی همگن قطعه سازی کشور تاکید کرد: در این نشست ابتدا گزارش وضعیت قطعه سازی کشور ارائه و پس از بررسی و تجزیه و تحلیل آن، راه حل های پیشنهادی در این گزارش مورد تبادل نظر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت.

 

آرش محبی نژاد



محبی نژاد در ادامه از قول‌ مساعد سرپرست وزارت صمت برای حل مشکلات اصلی صنعت قطعه سازی خبر داد و خاطر نشان کرد: بر همین اساس سرپرست وزارت صمت تعامل با بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز صنعت قطعه سازی و استفاده از ارز اشخاص در خارج از کشور و همچنین تامین اعتباری مواد اولیه برای صنعت قطعه سازی و خودروسازی را مورد تاکید قرار دادند.

وی بحران نقدینگی و قیمت گذاری، قیمت فروش قطعات، تامین مواد اولیه و ارز و تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسئولین را 4 چالش جدی امروز زنجیره تامین خودروسازی کشور اعلام کرد و گفت: در این نشست پس از ارائه مشکلات زنجیره تامین خودروسازی کشور، سرپرست جدید وزارت صمت قول مساعد داد که در مورد هر چهار مورد کارگروه هایی تشکیل و به صورت ویژه پی گیری می شود.

کمک دولت برای تامین اعتباری مواد اولیه خودروسازی و قطعه سازی در کشور

وی همچنین در خصوص تصمیمات جدید سرپرست وزارت صمت برای کمک و تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه قطعه سازان اظهار داشت: در این نشست سکاندار جدید وزارت صمت اعلام کردند کمک به تامین اعتباری مواد اولیه برای خودروسازی و قطعه سازی از تولیدکنندگان داخلی مس و فولاد و محصولات پتروشیمی در دستور کار قرار خواهد گرفت و بر همین اساس نمایندگانی از سوی قطعه سازی برای پی گیری به همراه وزارتخانه در این زمینه فعالیت خواهند کرد.

عضو انجمن قطعه سازان همگن با اشاره طرح تشکیل تقویم جلسات وزارت صمت با قطعه سازان و خودروسازان از تمایل سرپرست جدید وزارت صمت مبنی بر برگزاری نشست های فصلی با این صنعت خبر داد.

محبی نژاد همچنین با توجه به عزم جزم سرپرست جدید وزارت صمت بر حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی کشور گفت: سرپرست وزارت صمت در این جلسه با توجه به اختیارات این وزارتخانه بر حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی و رفع نگرانی ها در این صنعت تاکید کردند.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تاثیر تصمیمات وزارت صمت بر تحول هر چه سریعتر در صنعت خودروسازی کشور خاطر نشان کرد: اگر چه در 2 ماه اول سال به دلیل مشکلات مربوط به ویروس کرونا این صنعت نتوانست مطابق برنامه و در راستای جهش تولید در خودروسازی حرکت نماید اما به طور قطع در 10 ماه باقی مانده این کاستی ها را جبران و برنامه امسال را محقق خواهد کرد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 123116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha