کد خبر 123137
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
قیمت بنزین در ونزوئلا افزایش می‌یابد

نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که قیمت بنزین در این کشور از ابتدای ژوئن افزایش خواهد یافت.

به گزارش پرشین خودرو، در یک تغییر تاریخی پس از چند دهه عرضه بنزین به قیمت تقریبا مجانی، هر لیتر بنزین از روز دوشنبه در جایگاههای سوخت سراسر ونزوئلا ۵۰۰۰ بولیوار معادل ۲.۵ سنت آمریکا فروخته خواهد شد. در ۲۰۰ جایگاه هم بنزین به قیمت گرانتر ۵۰ سنت آمریکا در هر لیتر فروخته می شود. سهمیه بنزین هر خودرو به ۱۲۰ لیتر در هر ماه محدود خواهد شد.

مادورو در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: هموطنان عزیزم این یک جنگ سخت است. آمریکا هر شرکتی که برای ونزوئلا بنزین می آورد، مجازات می کند.


طارق ال ایسامی، وزیر نفت ونزوئلا که در کنار مادورو حضور داشت، اظهار کرد: دیزل که سوخت مورد استفاده صنایع و تولید برق در نیروگاهها است، همچنان یارانه ۱۰۰ درصدی خواهد داشت. شرکت نفتی دولتی PDVSA قادر خواهد بود تقاضای خودروهای کشور را تامین کند.

 

قیمت بنزین


این خبر همزمان با ورود نفتکشهای ایرانی حامل ۱.۵ میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا که با کمبود شدید بنزین روبروست، اعلام شده است.

اصلاح سیستم توزیع بنزین در ونزوئلا به منزله یک تغییر اساسی در فرهنگ این کشور و کاهش نفوذ دولتی بر داراییهای مرکزی است. اگرچه شرکت PDVSA با افزایش قیمت بنزین، می تواند میلیونها دلار ضرری که در یارانه های سنگین متحمل می شود را جبران کند، اما افزایش قیمت بنزین موضوع حساسی برای این کشور آمریکای لاتین است. زمانی که قیمتها در سال ۱۹۸۹ افزایش داده شد، کاراکاس به صحنه شورشهای خشونت آمیز تبدیل شد.

دولت ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ طرح مشابهی را اعلام کرد اما این طرح دنبال نشد و سپس یک کارت بانکی و سهمیه خودرو برای کسانی که متقاضی دریافت بنزین یارانه ای هستند صادر شد که به گفته مادورو، هر دو این بار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مردم ونزوئلا بدنبال کمبود شدید بنزین، در برخی از نقاط این کشور برای دریافت بنزین ساعتها و حتی روزها در نوبت می ایستند. کسانی که می توانند پول بیشتری پرداخت کنند هر لیتر بنزین را در بازار سیاه چهار دلار خریداری می کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 123137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha