کد خبر 123153
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین در سال 1400

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال زیرسازی خط‌آهن رشت-بندر کاسپین هستیم، گفت: در صورت تأمین اعتبار 400 میلیارد تومانی، این خط ریلی 37 کیلومتری در سال 1400 تکمیل خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، خیرالله خادمی، درباره راه‌آهن رشت-بندر کاسپین-انزلی و پیشرفت این پروژه ریلی، توضیح داد: راه‌آهن رشت-انزلی در ادامه راه‌آهن قزوین به رشت، برای اتصال رشت به بندر و دریای خزر در حال احداث است.


وی با بیان اینکه این خط ریلی 40 کیلومتر طول دارد، ادامه داد: اگر بتوانیم این خط ریلی را اجرا کنیم می‌توانیم بگوییم اتصال ریلی از خلیج فارس و دریای عمان به صورت شبکه منسجم تا دریای خزر برای دومین بار برقرار خواهد شد و بدین ترتیب مسیر مناسبی برای مبادلات کالا بین دریای شمال و دریای آزاد جنوب، فراهم خواهد شد.


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ‌برای اتصال ‌رشت به انزلی باید حدود 40 کیلومتر مسیر ریلی احداث کنیم، البته برای رسیدن به انزلی موانع زیست‌محیطی وجود دارد که باید حل و فصل شود و برای اینکه دسترسی را زودتر برقرار کنیم فعلا در مرحله اول اتصال به بندر کاسپین که منطقه آزاد انزلی است، به سرعت در حال پیگیری است و پس از آن خط به سمت انزلی ادامه می‌یابد.



* تکمیل خط‌آهن 37 کیلومتری رشت-بندر کاسپین در اولویت

وی بیان کرد: برای رسیدن به انزلی، برخی مشکلات زیست محیطی داریم که باید با سازمان محیط زیست هماهنگ و مشکلات را رفع کنیم و سپس ‌به انزلی برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اما برای آنکه به دریا برسیم، اتصال به بندر کاسپین که در طول مسیر مشکلات زیست محیطی ندارد را در اولویت قرار داده‌ایم، این خط ریلی با 37 کیلومتر خط‌آهن حد فاصل رشت تا بندر کاسپین برقرار خواهد شد.



* پیشرفت 40 درصدی زیرسازی خط‌آهن رشت-کاسپین

خادمی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی ‌خط‌آهن 37 کیلومتری رشت-کاسپین در بخش زیرسازی جمعاً نزدیک به 40 درصد است، این پروژه در ‌دو قطعه اجرا می‌شود که یک قطعه پیشرفت 60 درصدی در زیرسازی دارد و ‌قطعه دیگر 20 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی دارد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این خط‌آهن با روند خوبی در حال انجام است، گفت: هفته گذشته بازدیدی از این خط‌آهن داشتیم، بیش از 150 دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین در این 37 کیلومتر خط‌آهن در حال فعالیت است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه عبور از اراضی کشاورزی منطقه بسیار سخت‌ و نیازمند تملک اراضی است، گفت: ‌اغلب این اراضی که بابت خط ریلی استفاده می‌شود، یا اراضی کشاورزی و شالیزار هستند و یا حوضچه‌های ماهی هستند.



* تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین در سال 1400

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ‌به هر حال باید طی تعامل با مردم، این مشکلات را حل و فصل کرد، در سه الی 4 ماه اخیر کار تملک اراضی خوب پیش رفته است و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال زیرسازی این 37 کیلومتر خط آهن را به پایان برسانیم و حتی بخشی از روسازی مسیر را هم در سال جاری انجام دهیم و بخش پایانی خط‌آهن در سال 1400 عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب در سال 1400 خط‌آهن از رشت به بندر کاسپین می‌رسد و عبور ترانزیتی از جنوب به شمال از طریق رشت به بندر کاسپین، محقق شود.



* تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین 400 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

خادمی درباره تامین مالی این پروژه ریلی، اظهار داشت:‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تأمین مالی این خط‌آهن وعده‌ داده است‌؛ این پروژه 400 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ و روسازی نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت تامین مالی این رقم، پروژه حداکثر تا یک سال آینده‌‌ تکمیل خواهد شد، ‌و در صورت عدم تامین مالی، پروژه با مشکل برخورد خواهد کرد که البته رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره قول‌ مساعدت به ما داده است.

کد خبر 123153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha