قرارگاه خاتم، ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم به تولید می‌رسد.

به گزارش پرشین خودرو، سردار سعید محمد  درباره سرمایه گذاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بخش‌های پایین دستی صنعت نفت اظهار داشت: این بخش‌ها سالهاست که مغفول مانده و نیاز به سرمایه گذاری دارد که باید آن را احیا کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ورود قرارگاه خاتم به بنگاه‌داری پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی که قرار است این قرارگاه احداث کند گفت: ساخت این پتروپالایشگاه‌ها در جلوگیری از خام فروشی نقش بسزایی دارد و سالهاست که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار دارد ولی از گذشته همواره با ساخت پالایشگاه مخالفت می‌شد و این مخالفت‌ها ادامه داشت که سبب شد در حال حاضر در بخش فروش نفت به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه باشیم.


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه تحریم‌ها متوجه فرآورده‌های نفتی نیست و مشکلی در خصوص فروش بنزین و گازوئیل نداریم، ادامه داد: اگر از گذشته به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها حرکت می‌کردیم تاب‌آوری کشور در برابر تحریم‌ها بسیار بالا بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه ساخت پتروپالایشگاه‌ها پروژه‌ای تعریف نشده لذا از سوی قرارگاه خاتم به وزارت نفت اعلام شد که حاضر هستیم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم

سردار محمد بیان کرد: سرمایه گذاری قرارگاه در بخش ساخت پالایشگاه به این صورت است که هزینه احداث را همراه با سهامداری و بهره برداری بر عهده قرارگاه خاتم باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد عملیاتی شدن این پروژه‌ها است که برای اقتصاد کشور اثرگذار است.



تقاضا برای بنزین ایرانی افزایش یافت

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان سهم سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم که به ونزوئلا صادر شده، اعلام کرد: ۴۰ درصد تولید بنزین کشور صرفاً در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود در حالی که مصرف داخلی بسیار کمتر از این میزان است. در نتیجه صادرات بنزین که به ونزوئلا داشته‌ایم می‌تواند برای دیگر کشورها هم تکرار شود. به خصوص که بسیاری از کشورها نیز متقاضی بنزین ایران هستند.

سردار محمد تاکید کرد: بخش عمده بنزین مازاد تولید داخل به عراق، افغانستان و دیگر همسایگان صادر می‌شود.

 

سردار سعید محمد



پروژه‌های ریلی و آزادراهی در دست ساخت قرارگاه خاتم

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی آزادراهی و ریلی قرارگاه خاتم گفت: مهمترین کریدور شمال – جنوب کشور، خط آهن چابهار – زاهدان است که بخشی طرح یک کمربند – یک راه چین نیز محسوب می‌شود. سال گذشته با دستور رهبر معظم انقلاب منابع مالی به این پروژه تخصیص داده شد که سبب شد روند پیشرفت پروژه سرعت بگیرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: تا خرداد ۱۴۰۰ این پروژه به پایان می‌رسد ولی تا آن زمان ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

وی درباره پروژه‌های آزادراهی نیز گفت: قرارگاه خاتم در اکثر پروژه‌های آزادراهی سرمایه گذاری کرده که به عنوان مثال سهم قرارگاه در آزادراه کنار گذر جنوبی تهران ۷۰ درصد و سهم دولت ۳۰ درصد است.

سردار محمد ادامه داد: آزادراه‌های اراک- بروجرد- خرم آباد، مراغه – هشترود، حرم تا حرم و … نیز سرمایه گذاری کرده‌ایم که امسال آزاد راه‌های کنارگذر جنوبی تهران و بروجرد- خرم آباد به بهره برداری می‌رسد.



میزان مطالبات قرارگاه خاتم از دولت بابت پروژه‌های عمرانی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مطالبات این نهاد از دولت را ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گفته سردار محمد، در سامانه سمات (سامانه ثبت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی) که متعلق به وزارت اقتصاد است، این میزان از بدهی‌های دولت به قرارگاه خاتم، درج شده است.

منبع: مهر

کد خبر 123169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha