کد خبر 123181
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
ضوابط جدید برای برندگان قرعه‌کشی خودرو

ایران خودرو و سایپا در حالی ضوابطی برای محرومیت دوساله برخی برندگان قرعه کشی خرید خودرو وضع کرده که تا امروز مردم بدون اطلاع از این موضوع نسبت به ثبت نام خرید خودرو اقدام کرده اند. هرچند طبق اعلام وزارت صنعت این ضوابط مغایر با مصوبات کمیته خودرو است و اجرایی نخواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، طبق بخشنامه ای که ایران خودرو در 9 صفحه نگارش و بر روی سایت فروش اینترنتی خود قرار داده است، چنانچه افرادی که در قرعه کشی فروش فوق العاده خودرو برنده می شوند، طی 48 ساعت نتوانند وجه خودرو را به حساب این شرکت واریز کنند تا دوسال از شرکت در مراحل بعدی فروش فوق العاده محروم خواهند شد. این موضوع در حالی در بخشنامه ایران خودرو لحاظ شده که تاکنون اطلاع رسانی مستقیمی در خصوص آن به ویژه در ضوابط اعلام شده از سوی وزارت صنعت صورت نگرفته و کمیته خودرو نیز چنین مسئله ای را مصوب نکرده است.
 

قرعه کشی خودرو

 

علاوه بر ایران خودرو، موضوع محرومیت 2 ساله در بخشنامه سایپا هم مشاهده می شود. البته سایپا تنها به محرومیت از شرکت افراد در فروش فوق العاده بسنده نکرده و این محرومیت را به طور کلی برای حضور در هر نوع خرید خودرو از کارخانه لحاظ کرده است.

 

قرعه کشی خودرو



* ضابطه‌های که مصوبه وزارت صنعت را ندارد

در این مورد یک مقام آگاه در وزارت صنعت گفت: چنین موضوعی جزء مصوبات کمیته خودرو نبوده و محرومیتی برای افرادی که قادر به خرید خودرو نباشند، تعیین نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت مخالف اعمال چنین محدودیت هایی است، افزود: مصوبات کمیته خودرو، مبنای فروش فوق العاده خودروها است و ضوابط فروش خودرو در کمیته خودرو با حضور سرپرست وزارت صنعت، معاون دادستانی و معاون سازمان بازرسی کل کشور مصوب شده است.

به این ترتیب محدودیت ذکر شده در بخشنامه ایران خودرو و سایپا ماهیت اجرایی ندارد.



* بخشنامه‌هایی که به روز نشد

البته در کنار این مسئله، الزام به ارائه چک صیادی در زمان ثبت نام نیز در بخشنامه فروش ایران خودرو به چشم می خورد و این در حالی است که بنا بر دستور مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، شرط ارائه چک صیادی در مرحله ثبت نام حذف شده است.

همچنین در بخشنامه ایران خودرو بندهایی مبنی بر پرداخت 50 درصد قیمت خودرو پیش از قرعه کشی آورده شده در حالی که به دستور سرپرست وزارت صنعت هیچ پیش پرداختی از متقاضیان برای حضور در فرآیند قرعه کشی نباید مطالبه شود.

گویی بخشنامه خودروسازان بر اساس ضوابط اعلامی وزارت صنعت به روز نشده است و خودروسازان همان ضوابط قبلی را برای فروش فوری خودرو اعلام کرده‌اند.

مدرس خیابانی در این مورد گفته بود: خودروسازان حق دریافت هیچگونه وجهی از متقاضیان جهت حضور در قرعه‌کشی را نخواهند داشت.

 

قرعه کشی خودرو



به این ترتیب ظاهراً اراده ای در شرکت های خودروساز برای مانع تراشی بر سر راه ثبت نام کنندگان خرید خودرو وجود دارد وگرنه جدای از گنجاندن محدودیت هایی مغایر با مصوبه کمیته خودرو، به روز رسانی یک بخشنامه فروش در مجموعه های بزرگی مانند ایران خودرو و سایپا (بدون لحاظ کردن چک صیادی و پیش پرداخت 50 درصد)کار سختی نخواهد بود.
 

منبع: فارس

کد خبر 123181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha