کد خبر 123185
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
35 هزار شغل در صنعت خودرو جهان نابود شد

صنعت خودروی اروپا كمربندها را سفت می كند تا برای از دست رفتن 25 هزار شغل مواجه شود.

به گزارش پرشین خودرو، ضربه ویرانگری كه شیوع جهانی ویروس كرونا بر پیكر صنعت خودروی اروپا وارد آورد توجه همه را روز 29 مه (9 خرداد) به خود جلب كرد كه خبر از دست رفتن 35 هزار شغل در قطعه سازی و مونتاژ خودرو از فرانسه تا سوئد منتشر شد.

رنو فرانسه از نابود شدن 14,600 شغل خبر داد كه به كاهش 20 درصد از ظرفیت تولید این كمپانی منجر می شود. اتولیو Autoliv Inc. مستقر در استكهلم كه بزرگترین تأمین كننده كمربند ایمنی و كیسه هوا است، و بعد از آن ب ام و خبر از اخراج 5000 كارگر و «زد اف فردریش شافن» كاهش 15,000 موقعیت شغلی را اعلام كردند.


كرونا دو ضربه ویرانگر به صنعت خودرو وارد كرد، ابتدا با تعطیلی در زنجیره تأمین قطعه كه باعث متوقف شدن خطوط تولید در قطعه سازی و مونتاژ شد، و ضربه دیگر به خاطر تعطیلی سراسری مردم و ماندن آنها در خانه بود. با بسته شدن نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش، مردمی كه در خانه مانده بودند، خرید خودرو را متوقف كردند. بنابراین ضربه كرونا هم به تولید بود هم به فروش.


لكوتیلده دلبُس، مدیر عامل موقت رنو در باره چابك سازی سخت و تلخ رنو گفت: «این موقعیت اقتصادی متخاصم به ما محدودیت های مدل كسب و كارمان را نشان داد، ما بیش از اندازه روی رشد بی سابقه ی بازارهای در حال توسعه و حجم فروش حساب باز كرده بودیم.»

 

صنعت خودرو



اقدام های دستپاچه و از سر درماندگی شركت های اروپایی در مواجه شدن با ویروس كرونا، در بدترین هنگامه برای سیاست مداران و مدیران ارشد شركت ها به وجود آمده است. حكومت ها وادار به تصویب و اجرای كمك ها و امدادهای مالی بی سابقه ای برای زنده نگه داشتن كسب و كارها و حفظ مشاغل شده اند. كارخانه ها و شركت های تولیدی هم وادار به كوچك سازی و چابك سازی برای وفق پذیری با كاهش شدید تقاضا شده اند. برای مثال از 14,600 نفری كه رنو در سراسر دنیا اخراج می كند، 4,600 نفر در خود كارخانه های فرانسه تعدیل می شوند كه حدود 10 درصد از نیروی كار این كمپانی به حساب می آید. هرچند كه این تعدیل نیرو ابتدا اختیاری و داوطلبانه و با بسته های حمایتی از بازنشستگی و بازخرید پرسنل آغاز می شود. در سطح جهانی هم از 180 هزار پرسنل 10 هزار نفر شغل خود را در رنو از دست می دهند.

از سویی فیات هم از دولت ایتالیا تقاضای وام 6.9 میلیارد دلاری برای حفظ عملیات خود در اروپا كرده است. فولكس واگن هم با فشار اتحادیه های كارگری در خصوص اخراج نیروی انسانی رو به رو است. در اسپانیا، نیسان به عنوان شریك تجاری رنو، با خشم مردم بارسلونا مواجه شده كه قرار است كارخانه خود را در آن شهر تعطیل كند.

در آلمان، ب ام و هم در حال مذاكره با اتحادیه های كارگری برای تخصیص مشوق برای خروج داوطلبانه نیروی كار از این كمپانی است. فعلا كه بخشی از كاركنان آن به مرخصی بدون حقوق رفته اند و برخی از كاركنان پیمانكار هم با كاهش ساعت كاری مواجهند.

زد اف به عنوان بزرگترین تأمین كنندگان ترمز و سایر قطعات خودرو 10 درصد از نیروی انسانی جهانی خود را می كاهد كه رقمی بین 12 تا 15 هزار شغل است.

منبع: سایپا

کد خبر 123185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha