انتظار خریداران خودروهای کوپا 2 ساله شد

جمعی از مشتریان شاکی از شرکت‌های «ریگان خودرو» و «شهر خودرو ایرانیان فردا» مراتب اعتراض خود به بدعهدی و بدقولی‌های این شرکت‌ها در تحویل خودروهای ثبت نامی اعلام کردند و خواستار دریافت خودروهای خود پس از گذشت دو سال شدند.

به گزارش پرشین خودرو به مقل از ایرنا، جمعی از این شاکیان و معترضان گفتند: شرکت «شهر خودرو ایرانیان فردا» به نمایندگی از شرکت «ریگان خودرو» از خرداد سال ۹۷ مبادرت به ثبت نام و پیش فروش خودرو کوپا در تیپ‌های (رویال) با ۶۵ میلیون تومان و (فلکشیپ) با ۷۵ میلیون تومان با تعهد تحویل های مختلف کرده که طولانی ترین آنها ۱۸۰ روز کاری بوده است.

به گفته آنان، با توجه به دستورالعمل و نظام‌های آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو تصویب نامه شماره ۵۱۶۸۱/۷۴۱۵ تاریخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ هیات وزیران مبنی بر اینکه شرکت‌های خودرو ساز داخلی (مونتاژ کار) خودرو باید برای پیش فروش خودرو در ابتدا اقدام به اخذ مجوز پیش فروش کنند (که یکی از شرایط دریافت این مجور ارائه اسناد معتبر مبنی بر وجود قطعات منفصله مورد نیاز در انبار شرکت، اسناد حمل یا گشایش اعتبار، عدم منع شماره گذاری خودرو مورد نظر است) که سقف پیش‌فروش خودرو ۵۰ درصد میزان ثبت سفارش مجموعه اجزاء و قطعات تولید قابل پیش فروش بوده و ثبت نام پیش فروش منوط بر ایفاد تعهدات قبلی است.

شاکیان خاطرنشان کردند: متاسفانه این دو شرکت پس از ۱۸۰ روز کاری به جای تکمیل وجه که در آن زمان با مبلغی حدود ۶۵ میلیون تومان باید انجام می‌شد، به بهانه تحریم، افزایش نرخ ارز، نرسیدن قطعات، نداشتن خودرو و ناقص بودن خودروهای تولید شده در کارخانه با وعده‌هایی خریداران را به هفته‌های بعدی امیدوار می‌کردند.

 

شهر خودرو



شاکیان شرکت ریگان خودرو ادامه دادند: این وعده‌ها و بدقولی‌ها تا اردیبهشت پارسال ادامه داشت تا اینکه در این ماه شرکت مبادرت به تکمیل وجه با مبلغ اعلامی حدود ۲۳۰ میلیون تومان (به جای ۷۵ میلیون تومان) کرد که این عمل با اعتراض خریداران مواجه شد. شرکت با بهانه‌های مختلف و اینکه تعداد محدودی خودرو موجود است برخی از خریداران را متقاعد به تکمیل وجه با وعده تحویل خودرو "نیو فیس" تا دو هفته بعد کرد.

به گفته این مالباختگان، تاکنون دو سال از زمان ثبت نام و یک سال و نیم از موعد تحویل ۱۸۰ روز قراردادی و یک سال از زمان تکمیل وجه قراردادی برخی از خریداران می‌گذرد و هنوز از تحویل خودرو خبری نیست. در تمام طول این مدت شرکت شهر خودرو در حال پیش فروش خودرو کوپا و از آن بدتر فروش فوری تحویل به روز خودرو کوپا است.

آنان تاکید کردند: ما حق داریم با تجمعی آرام به دور از هر گونه اغتشاش و بی‌احترامی حقمان را طلب کنیم.

تحریم‌ها و کرونا، دلیل تاخیر در تحویل خودروها

تماس با شماره پنج رقمی ۴۲۸۲۶ شرکت «شهر خودرو ایرانیان فردا» که مسوولیت فروش و خدمات پس از فروش محصولات شرکت خودروساز ریگان خودرو را بر عهده دارد حاکی است، کارشناس فروش شرکت در ابتدا منکر تحویل نشدن به موقع خودروها شد.

وی اعلام کرد که در یکی دو سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و در ماههای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، تحویل قطعات وارداتی این خودروهای مونتاژی به موقع انجام نشده و همین مساله موجب به تاخیر افتادن تحویل خودروها شده است.

به گفته وی، در سال‌های گذشته سه مدل از خودروها تحویل مشتریان می‌شد اما قطعات خودرو نظیر "فلکشیپ" به خاطر تحریم‌ها وارد نشد که طی تماس با مشتریان پیشنهاد تحویل خودروی نیمه فول "رویال" داده شد، اما برخی مشتریان اعلام کردند همان مدل خودروهایی را که ثبت نام کرده ایم را خواستاریم؛ بر اساس خودشان نخواستند خودروی جدید و جایگزین شرکت را تحویل بگیرند.

این کارشناس همچنین از نیامدن یا دیر آمدن عده ای دیگر از مشتریان برای تکمیل وجه خبر داد و افزود: دعوت‌نامه کتبی از سوی شرکت برای مشتریان ارسال نمی‌شود، اما همه تماس‌ها و مکالمات شرکت با مشتریان ضبط می‌شود.

در این زمینه رئیس دفتر مدیرعامل شرکت شهر خودرو ایرانیان فردا به ایرنا گفت: این شرکت نماینده شرکت ریگان خودرو است و تعیین کننده قیمت نیست.

به گفته "خدایی" تاکنون دو هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه خودروی دیگر از اواخر خرداد ماه تحویل خریداران می شود.

وی بیان داشت: تحویل خودروها به مشتریان طبق قرار داد بوده و در بسیاری موارد بین ۶۵ تا ۷۵ میلیون تومان و در برخی قراردادها ۱۲۰ میلیون تومان از مشتریان به عنوان پیش پرداخت دریافت شده است.

خدایی ادامه داد: تکمیل وجه خودروها مطابق قیمت روز کارخانه ای موعد تحویل محاسبه می شود و در برخی موارد حتی سود تاخیر نیز به مشتریان داده شده است.

وی با رد هرگونه اضافه دریافتی از مشتریان، تاکید کرد: قیمت‌های خودرو از قبل به مشتریان اعلام شده است.

این مسوول شرکت شهر خودرو ایرانیان فردا تاکید کرد: اگر قرار بود با قیمت های روز از مشتریان وجه مطالبه کنیم، متوسط قیمت هر خودرو دستکم ۷۵۰ میلیون تومان می شد، اما مشتریان با پرداخت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان به خودروی خود خواهند رسید.

مالباختگان «ریگان خودرو» و «شهر خودروی ایرانیان فردا» تاکنون دو تجمع اعتراضی در تاریخ های دوم و شانزدهم اردیبهشت ماه علیه این شرکت ها انجام داده اند.

کد خبر 123233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha