تسریع اصلاح قراردادهای قطعه سازان در دستور کار قرار گرفت / پیگیری وعده های اخیر وزیر صمت در جلسه انجمن قطعه سازان

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران از تدوین نامه انجمن و مذاکره با دو خودروسازی بزرگ برای تسریع در اصلاح قراردادهای قطعه سازان خبر داد.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به جزئیات جلسه اخیر هفته گذشته انجمن قطعه سازان اظهار داشت: پیرو نشست اخیر سرپرست وزارت صمت با قطعه سازان و خودروسازان و تاکید وزیر بر اصلاح قیمت های قطعه سازان، ظرف هفته جاری به قطعه سازان اعلام می شود که جهت دریافت اصلاحیه قرارداد وارد مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا شوند و چنانچه مشکلی وجود داشت به انجمن رجوع کنند.

وی با توجه به موارد مطرح در اولین جلسه انجمن قطعه سازان پس از نشست مشترک با سرپرست وزارت صمت و مسئولان بانک مرکزی گفت: جلسه هفته اخیر انجمن نیز در 4 محور اصلی قیمت گذاری، نقدینگی، مشکلات ارزی و مواد اولیه داخلی برگزار گردید و با توجه به تاکید اخیر سرپرست جدید وزارت صمت در تشکیل کارگروه مواد اولیه، در جلسه انجمن قطعه سازان، نماینده انجمن این مساله را پی گیری کردند که این کار هر چه سریعتر انجام شود و بر همین اساس درخواستی مشترک حضور معاون وزارت صمت ، آقای صادقی نیارکی و همچنین مدیر عامل فولاد مبنی بر تشکیل این کارگروه ارائه شد تا وضعیت تامین مواد اولیه به خصوص فولاد بهبود یابد.

گام اول در تامین مواد اولیه مذاکره با فولادی هاست

وی گام اول در تامین و قیمت مواد اولیه را مذاکره با فولادی ها اعلام کرد و گفت: به جهت درگیری و حجم بالای مصرف قطعه سازان در گام اول تامین مواد اولیه، مذاکره با فولادی ها آغاز می شود و در ادامه مس و آلومینیوم را با همکاری وزات صمت دنبال و ساماندهی خواهد شد و پس از آن با توجه به وعده تعامل وزیر صمت به موضوع پتروشیمی ها و مواد پلیمری ورود خواهیم کرد.

 

مازیار بیگلو



دبیر انجمن قطعه سازان در زمینه مذاکره با فولادی ها موضوع مچینگ، کارگزاری ها و ابطال معاملات در بورس را سه مساله مهم عنوان کرد و افزود: مساله ای هم اکنون با فولادی وجود دارد مچینگ فعال است البته شرکتهای بزرگی که مصرف مچینگ دارند با فولاد مبارکه خریدشان را با همان قیمت هایی که مورد انتقاد ماست انجام می دهند اما مساله شرکتهایی است مصرف کمتری دارند و این شرکتها نمی توانند از مچینگ خرید کنند و الزامات فولاد مبارکه آنها را وارد مچینگ نمی کند بنابراین ناگزیر می شوند از بورس کالا خرید کنند که گاها به جهت عدم مصرف در تناژ مورد نظر بورس کالا با قانونی که از چند هفته گذشته گذاشته معاملات را ابطال می کند که مقرر شد تا هم روی مچینگ و هم درخصوص ابطال معاملات در بورس کالایی صحبت کنیم.

80 درصد اصلاح قیمت قطعه سازان ناشی از قیمت مواد اولیه داخلی است

بیگلو تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون روال فولاد به سمتی است که دلالان و واسطه ها استفاده می برند و به جهت اینکه پول نقد دارند و به اسم کارگزاری ها خرید می کنند و در بازار خرد می کنند و به قیمت های 70 تا 100 درصد بالاتر می فروشند و باید این مساله کارگزاری نیز حل شود.

وی در خصوص روند اصلاح قیمت ها و تعامل با شرکتهای خودروساز گفت: 80 درصد اصلاح قیمت قطعه سازان ناشی از قیمت مواد اولیه داخلی و دستمزد ها و 20 درصد به دنبال تغییر نرخ ارز صورت گرفته است و متاسفانه تغییر نرخ ارز تاثیراتش را بر روی قیمت مواد اولیه داخلی می گذارد.

افزایش 50 درصدی قیمت مواد اولیه داخلی / با رفع چالش دولت و خودروسازان قیمت خودرو نیز اصلاح می شود

وی با اشاره به افزایش حداقل 50 درصدی قیمت مواد اولیه داخلی در 4 ماه گذشته اظهار داشت: بدون شک افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و همچنین قیمت گذاری دستوری و غیر منطقی اجحاف در حق خودروسازان است اما همچنان خودروسازی جزء دولت است و دولت اختیار دارد که بر اساس استراتژی کلانی که دارد بخشی از آن را سودده و یا زیان ده کند، اما قطعه سازی بخش خصوصی است و عملا اگر زیان ده باشد متوقف می شود لذا سرپرست وزارت صمت در نشست اخیر به خودروسازان تاکید کردند که قیمت قطعه سازان با دریافت آنالیز قیمت و مدارک مثبته به روزآوری شود و پس از آن خودروسازان و دولت نیز چالش بین خودشان را برطرف کنند تا قیمت خودرو نیز اصلاح شود.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان تصریح کرد: هم اکنون مساله مهم اصلاح قیمت قطعه سازان است که اگر صورت نگیرد تولید متوقف خواهد شد که مسلما بدترین اتفاق در این بازار نابسامان توقف تولید است.

بیگلو افزود: در حال حاضر تمام هم و غم بر این است بر ابتدا با حمایت از قطعه سازان تولید حفظ شود و پس از آن قیمت ها در خودروسازی نیز اصلاح شود.

قیمت های 6 ماهه اول سال 98 در حساب قطعه سازان اعمال شد

وی در همین زمینه به اصلاح قیمت های سال 98 قطعه سازان اشاره و اظهار داشت: قیمت های 6 ماهه اول سال 98 اصلاح و در حساب قطعه سازان اعمال شد اما 6 ماهه دوم را در ابتدای 99 باید دید لذا اگر خودروسازان هم اکنون اقدام کنند و قیمت ها اصلاح و به روز آوری کنند اقدام بزرگی است و می تواند بخشی از قیمت ها 6 ماهه دوم 98 را نیز پوشش داد.

وی گفت: البته تعداد محدودی شرکت وجود دارند که تاثیر قیمت های شش ماهه دوم 98 در آنها بسیار شدید بوده که در این راستا در حال تعامل با دو خودروساز هستیم با در نظر گرفتن راهکاری تعدیل مناسبی در قیمت این شرکتها به جزء تعدیلی که در سال 99 صورت می گیرد انجام شود.

با عدم تامین ارز و مواد اولیه داخلی تولید قطعه سازان متوقف می شود

دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه با توجه به قول مساعد سرپرست جدید وزارت صمت جهت همکاری برای تامین نقدینگی و ارز قطعه سازان و رفع مشکل خودروهای ناقص اظهار داشت: در صورتی که وعده ها محقق نشده و ارز و مواد اولیه داخلی تامین نشود تولید قطعه سازان متوقف می شود.

بیگلو افزود: البته روال توقف به این شکل نیست که یکباره 800 واحد قطعه سازی تعطیل شود بلکه اگر یک شرکت تعطیل شود باقی شرکتها نیز عملا فعالیت آنها نیز بی حاصل است زیرا اگراز 3 هزار قطعه یک خودرو، یک قطعه نیز تامین نشود خودرو تجاری نمی شود و با توقف گردش مالی همه متضرر می شوند.

وی در پایان با اشاره به عرضه قطره چکانی و ایجاد نابسامانی در سیستم تامین ارز در ماه های گذشته خاطر نشان کرد: پیرو جلساتی که با بانک مرکزی برگزار شد روند تامین ارز کمی بهبود یافت و مواد اولیه داخلی تامین گردید اما با توجه به مشکلات زیادی در این زمینه و ابطال معاملات بورس کالا وجود داشت تلاش شد تا این جریان نیز راه اندازی شود.
 

کد خبر 123252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha