کد خبر 123262
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
خودران‌ها چقدر تصادف را کاهش می‌دهند؟

مطالعات و پژوهش ها نشان می دهد كه فناوری های پیشرفته به كار رفته در خودران ها (خودروهای بدون نیاز به راننده) فقط جلوی یك سوم از تصادف ها را می گیرد.

به گزارش پرشین خودرو، هدف اصلی از تكوین، توسعه و گسترش خودران ها، حذف كامل مرگ و میر در خیابان ها و جاده ها است. اما پیشرفتها در این زمینه بسیار بطئی و بسیار گران قیمت است و بر اساس آخرین تحقیقات مؤسسه ایمنی از اداره ایمنی بزرگراه های ملی آمریكا، كه حامی مالی آن شركت های بیمه ای در آمریكا هستند، تجهیزات كنونی نصب شده روی خودران ها در دو سوم موارد بهتر از خود انسان عمل نمی كنند.


كنسرسومی از كمپانی های سازنده خودران ها با نام «شركای آموزش خودروهای اتوماتیك شده» و پژوهشگران، در بیانیه ای اعلام كرد این فرض اشتباه است كه خودروهای اتوماتیك شده میتواند از تصادف هایی جلوگیری كند كه حاصل خطای انسان در درك موقعیت، یا عدم توانایی در واكنش مناسب و به موقع هستند.


به گفته ی این كنسرسیوم، بر اساس محاسبات انجام شده در این پژوهش، اگر تصادف هایی كه در اثر سرعت بالا یا عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هم در این پژوهش لحاظ شوند، 72 درصد از تصادف ها قابل اجتناب بوده اند.

 

خودروهای خودران



متخصصان ترافیك می گویند، حدود 9 مورد از 10 تصادف حاصل خطای انسانی است و خطای انسانی باعث مرگ و میر بیش از 36 هزار نفر در سال در ایالات متحده است.

توسعه دهندگان و سازندگان خودران ها، از جمله خودروسازان قدیمی كه به این فناوری ها رو آورده اند، دلیل اصلی گرایش به این فناوری ها را كاهش مرگ و میر در جاده ها عنوان می كنند. اما پژوهش ها و تجزیه و تحلیل سازمان ایمنی بزرگراه ملی آمریكا روی 5000 مودر تصادف گزارش شده به پلیس در سطح ملی، نشان می دهد كه دوربین، رادار و فناوری های مبتنی بر حسگر-پردازشگر نمی توانند جلوی خطای انسانی را بگیرند یا خطای انسانی را به صفر برسانند.

یك سوم همه تصادف ها به طور انحصاری در نتیجه ی خطاهای حس كردن و فهمیدن انسان اتفاق می افتند به بیان دیگر عدم توانایی انسان در واكنش صحیح و به موقع، باعث یك سوم تصادف های منجر به مرگ و میر است.

اكثر تصادف ها به خاطر خطاهای بسیار پیچیده است، به عنوان مثال یكی از پیچیده ترین حالت ها این است كه راننده باید در كسری از ثانیه تصمیم بگیرد و تصمیمش بستگی بسیار زیادی به واكنش راننده رو به رویی دارد كه در این زمان كوتاه، رانندگان نمی توانند تصمیم راننده رو به رویی را درست حدس بزنند و این وضعیت هم در سرعت های بالا و هم در سرعت های پایین اتفاق می افتد. گاهی یك مانور صحیح می تواند جلوی یك تصادف فاجعه بار را بگیرد اما در خیلی از موارد این مانور به موقع و صحیح اتفاق نمی افتد. خیلی از تصادف ها هم در اثر چند اشتباه پیاپی اتفاق می افتند.

جسیكا سیچینو Jessica Cicchino قائم مقام پژوهش در مؤسسه بیمه سازمان ایمنی بزرگراه ملی آمریكا و یكی از نویسندگان پژوهش مذكور می گوید: «هدف ما از این تحقیق آن بود كه نشان بدهیم اگر با مسائل پیچیده تصمیم گیری رانندگان به درستی نپردازیم، خودران ها هم نمی توانند در ایمنی به شكل قابل توجهی سودبخش باشند.»

منبع: سایپا

کد خبر 123262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha