کد خبر 123374
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
رویای تاكسی‌های پرنده محقق می‌شود

تا كمتر از 5 سال دیگر، رؤیای به نمایش درآمده در فیلم های علمی-تخیلی جنبه واقعی پیدا می كند و تاكسی های پرنده به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل می شود.

به گزارش پرشین خودرو، یكی از سرمایه گذاران اصلی در تسلا، روی تاكسی های پرنده آینده حساب باز كرده و در استارت آپ مرتبط به آن سرمایه گذاری كرده است. تاكسی 5 نفره هوایی لیلیوم، سال گذشته گام مهم در رونق تاكسی پرنده را محكم برداشت. حالا با سرمایه گذاری های تازه ، ارزش این استارت آپ در این صنعت جدید از رقم 1 میلیارد دلار گذشت. مقر اصلی لیلیوم در مونیخ آلمان است.

بایلی گیفورد، بزرگترین سرمایه گذار بیرونی شركت تسلا، 35 میلیون دلار برای استارت آپ لیلیوم، تاكسی پرنده، اختصاص داد كه 5 درصد از سهام این استارت آپ را تشكیل می دهد.

این تاكسی پرنده، مثل بالگرد، عمودی از روز زمین بلند می شود و عمودی می نشیند. و این كار را با 36 موتور جت برقی انجام می دهد كه روی دو بال نصب شده اند.


با 240 میلیون دلاری كه در سال 2020 در این استارت آپ سرمایه گذاری شد، و تا به امروز میزان سرمایه گذاری در این شركت به 375 میلیون دلار رسیده، حالا ارزش آن از 1 میلیارد دلار بالاتر رفته است و در بین شركت های اروپایی، عنوان «اسب تك شاخ» [یونیكورن] را نصیب خود كرده است.

معاون بازرگانی لیلیوم، رِمو گِربِر، می گوید، دو سال پیش با بایلی گیفورد ملاقات داشته، اما در آن زمان احساس آنها این بود كه هنوز برای تاكسی ها پرنده زود است. اما امسال گیفورد متقاعد شده كه رشد لیلیوم خیره كننده خواهد بود.

لیلیوم در ماه اكتبر اولین فاز آزمایشی نمونه های اولیه خود را با موفقیت به اجرا گذاشت، به زودی فاز تولید نهایی آن كامل خواهد شد.

 

تاکسی های پرنده



گربر در مصاحبه با سی ان بی سی گفته است: «در پشت صحنه، 400 مهندس روز و شب در حال كار كردن روی این وسیله نقلیه هوایی هستند. آنها باید به همه چیز فكر كنند، و همه چیز از نو و با هدف خاص در حال طراحی است.»

بایلی گیفورد كه در ادینبرو زندگی می كند و با 6.5 درصد از تسلا، مقام دوم سهامداران تسلا را به خود اختصاص داده، یكی از كسانی است كه به آینده تاكسی ها پرنده ایمان دارد. در حال حاضر آمازون، اسپاتیفای، ایربی اند بی و اسپس ایكس هم از تاكسی های پرنده پشتیبانی می كنند.

الون ماسك كه 18.5 درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد، به جای آسمان زیرزمین را هدف قرار داده و «كمپانی بورینگ» وی در حال احداث تونل های زیرزمینی در شهر لس انجلس برای نقل و انتقال خودروها است. این تونل ها را «هایپرلوپ» یا حلقه های عظیم نام گذاری كرده اند كه با سرعت سرسام آور مثل مترو، به جای آدم ها، خودروها را جابه جا می كند. الون ماسك برعكس همه كسانی كه در بالا به آنها اشاره شد، اعتقادی به تاكسی پرنده ندارد. از نظر او اندازه و صدای تاكسی های پرنده هزار برابر پهپادها است.

لیلیوم تنها شركتی نیست كه به تاكسی های پرنده و تحقق رؤیای فیلم های علمی-تخیلی فكر می كند. چند رقیب قدرقدرت دیگر هم سر راه لیلیوم قرار دارند. از جمله بزرگترین تاكسی اینترنتی آمریكا اوبر Uber و شركت ولوكاپتر به طور جداگانه روی این رؤیا كار می كنند.

اما مثل خیلی از سازندگان دیگر، شیوع جهانی كرونا، چالش هایی را برای لیلیوم 5 ساله ایجاد كرده است.

گربر می گوید: «در كارخانه ها، سرعت كار پایین آمده، اما در آلمان تلاش خوبی برای فائق آمدن بر مشكلات صورت گرفته است.»

از محاسن طرح تاكسی های پرنده لیلیوم این است كه به صورت عمودی بلند می شود و به صورت عمودی می نشیند. سرعت آ‹ 300 كیلومتر در ساعت است. برای آن كه هزینه استفاده از این تاكسی دستتان بیاید، لیلیوم می گوید هر 6 دقیقه برای هر مسافر 70 دلار آب می خورد برای مثال كسی كه در منهتن زندگی می كند و می خواهد به فرودگاه جان اف كندی برود، از زمان نشستن در این تاكسی تا رسیدن به فرودگاه باید 70 دلار در نظر بگیرد. رؤیای طراحان و بنیانگذاران لیلیوم این است كه همچون اوبر با استفاده از نرم افزارهای كامپیوتری، موبایلی و اینترنتی به مسافران زیادی دست پیدا كنند.

حتماً این سؤال هم در ذهن شما شكل گرفته كه این تاكسی ها از چه زمانی شروع به كار می كنند. پاسخ مسئولان در لیلیوم سال 2025 است.

یكی از دلایل آن كه تا به حال این رؤیا به حقیقت نپیوسته این است كه زیرساخت های آن فراهم نیست و قانونگذاری در این زمینه نیاز به یك سری قوانین شبیه به راهنمایی و رانندگی، شبیه آن چه در خیابان ها و جاده ها حاكم است، اما برای آسمان دارد. برای آن كه تاكسی های پرنده جنبه بازرگانی و تجاری پیدا كنند، باید مكان فرود و صعود این تاكسی ها در شهر مشخص شوند. البته ساخت و احداث فرودگاه های این تاكسی ها مثل هواپیما نیاز به چند سال وقت ندارد و ظرف چند ماه امكان پذیر است. البته در شهرهایی مثل نیویورك و لس انجلس بسیاری از آسمان خراش ها هلی پورت یا مكان برای صعود و فرود وسایل پرنده از جمله بالگرد و تاكسی پرنده دارند.

منبع: سایپا

کد خبر 123374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha