کد خبر 123394
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
سوخت هیدروژن هم قیمت بنزین خواهد شد!

تا 5 سال دیگر قیمت سوخت هیدروژن به اندازه بنزین ارزان می شود. هرچند با این سرعت، فراوانی جایگاه عرضه هیدروژن در سراسر دنیا پیشرفت نخواهد كرد.

به گزارش پرشین خودرو، ایالت كالیفرنیای آمریكا همیشه در عرضه نوآوری ها در عرضه خودرو، عرضه قوانین جدید و پذیرفتن تغییر نسبت به سایر ایالت های آمریكا و كشورهای پیشرفته، پیشتاز بوده و همین حالا هم به فناوری پیل سوختی و مزیت های سوخت هیدروژنی اذعان دارد اما واقعیت این است كه موانع سر راه این سوخت جایگزین كم نیستند.

حالا كه صنعت خودرو باور كرده كه قانونگذاران و سیاستمداران در دنیا قصد عبور از دوران موتورهای درون سوز بنزینی [احتراق داخلی] را در سر دارند، دو راه پیش روی آنها قرار گرفته است. یك راه این است كه آینده خودروهای دنیا را برقی ببینند كه در آن صورت باید جایگاه های پمپ بنزین به تدریج به جایگاه های شارژ باتری تبدیل شوند. راه دوم هم كه پیروان كمتری دارد، گسترش پیل سوختی و هیدروژن به جای بنزین است.

با این كه خودروهای برقی محبوب دل خیلی ها شده، اما از مزایای هیدروژن به عنوان سوخت نمی توان چشم پوشی كرد. اول پیمایش قابل قبول، حداقل صاحبان این فناوری دغدغه «اضطراب پیمایش» [این كه آیا به جایگاه بعدی می رسند یا نه] را كمتر تجربه خواهند كرد. و اگر پژوهش های انجام شده در «كمیسیون انرژی كالیفرنیا» موثق و قابل اعتماد باشد، تا 5 سال دیگر قیمت سوخت هیدروژن هم قیمت بنزین خواهد شد.

 

سوخت هیدروژن

این گزارش هفته گذشته منتشر شده و در آن جزئیات ایجاد كارخانه هیدروژن به عنوان انرژی تجدید پذیر مطرح شده است. در این پژوهش این نتیجه به دست آمده كه سرمایه گذاری امروز، در نهایت ارزش خود را نشان خواهد داد و تا سال 2025 قیمت هیدروژن به كیلویی 6 تا 8.5 دلار خواهد رسید. البته هر كیلوگرم فقط 0.26 گالن بنزین است و شاید سؤال برای شما پیش بیاید كه قیمت بنزین ارزان تر است، این تحقیق، پیمایش به ازای هر كیلوگرم هیدروژن را حساب كرده كه تقریباً معادل پیمایش یك لیتر بنزین خواهد بود، ضمن آن كه در این محاسبات، معافیت ها و سوبسیدهای در نظر گرفته شده برای فناوری های با آلایندگی صفر در نظر گرفته نشده است، به بیان دیگر، قیمت سوخت هیدروژن با در نظر گرفتن سوبسیدها و معافیت های مالیاتی از این هم كمتر خواهد بود.

فقط تویوتا نیست كه روی فناوری سوخت هیدروژن حساب باز كرده، هفته ای كه گذشت، خبر ثبت نام یك وانت هیدروژن سوز هم منتشر شد. هرچند كه برند نیكلا بدجر Nikola Badger چندان شناخته شده نیست، اما به هر حال این وانت برقی خود را به بازار آمریكا عرضه كرده و این خودروی برقی قابلیت مصرف هیدروژن به عنوان سوخت را دارا است. 29 ژوئن (9 تیر) ثبت نام آن در آمریكا شروع می شود و قیمت آن هنوز معلوم نیست. پیمایش این وانت در نوع برقی با باتری به ازای هر بار شارژ 300 مایل (480 كیلومتر) است ولی در نوع سوخت هیدروژنی به ازای هر بار شارژ 600 مایل (960 كیلومتر) دوام می آورد. توان این وانت 906 اسب بخار و گشتاور آن 980 پوند-فوت است. قدرت یدك كشی آن 8000 پوند است. باتری آن 160 كیلووات ساعت و پیل سوختی اختیاری آن 120 كیلووات است. این وانت 5 صندلی برای نشستن دارد و می تواند ابزارهای جابه جایی و حمل 15 كیلوواتی را پشتیبانی كند.

منبع: سایپا

کد خبر 123394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha