تولید پارچه‌ کیسه هوای خودرو  توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

محققان یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند پارچه کیسه هوای خودرو را داخلی‌سازی کنند تا علاوه بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی، از خروج ارز از کشور جلوگیری و نیاز خودروسازان داخلی را رفع کند.

به گزارش پرشین خودرو، محمد کریمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گویی که امروز شنبه پایگاه اطلاع رسانی این دانشگاه منتشر کرده است، افزود: کیسه‌های هوای خودرو از جمله تجهیزات ایمنی هستند که همراه کمربند ایمنی از تلفات و صدمات وارده به سرنشینان خودرو در هنگام تصادفات به میزان زیادی می کاهند.

وی افزود: پارچه کیسه هوای خودرو یک منسوج فنی محسوب می‌شود که بافت و پوشش دهی آن نیاز به دانش فنی و مهندسی دارد.


مدیر عامل شرکت نیوساد آب تراوا عنوان کرد: هنگام وقوع تصادف، فرآیند تشخیص، بادکردن و تخلیه کیسه هوا در مدت زمان بسیار کوتاهی، کمتر از یک دهم ثانیه صورت می‌گیرد. زیرا در اثر انفجاری که رخ می‌دهد، کیسه هوای خودرو منبسط و از گازهای داغ با دمای بیش از ۹۰۰ درجه سلسیوس پر می‌شود. بر همین اساس پارچه تشکیل دهنده کیسه هوا باید دارای خواص منحصربه‌فردی از لحاظ فیزیکی، مکانیکی و حرارتی باشد تا فشار و حرارت زیاد ناشی از گاز داغ و همچنین ضربه واردشده از طرف سرنشین را تحمل کند.


کریمی با بیان اینکه داخلی سازی این محصول علاوه بر کارآفرینی و اشتغال زایی سبب جلوگیری خروج ارز از کشور می‌شود، گفت: بخشی از ظرفیت خالی بافندگی و صنایع نساجی برای تولید این محصول بکار گرفته می شود. زیرا در حال حاضر پارچه کیسه هوای خودرو کاملا وارداتی است و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان تامین می‌شود.

وی درباره روند تولید پارچه کیسه هوای خودرو گفت: پروژه طراحی، تولید و بومی سازی پارچه کیسه هوای خودرو در سال ۱۳۹۲ طی قراردادی که بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت ساپکو منعقد شد، آغاز و به تولید این محصول در مقیاس نیمه صنعتی منجر شد. این پارچه همچنین پس از آزمایش‌های لازم در خارج از کشور مورد تایید قرار گرفت.

کریمی با بیان اینکه در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، با وجود پیگیری‌های مکرر، شرکت های خودروساز داخلی حاضر به همکاری برای تولید انبوه پارچه کیسه هوا نشدند، بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ شرکت صنایع تولیدی کروز در تفاهم نامه‌ای آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در فرایند تولید محصول و خرید آن اعلام کرد.

وی افزود: طبق این تفاهم نامه، تولید پارچه کیسه هوای خودرو با استفاده از ماشین آلات و فناوری‌های موجود در کشور آغاز شد و تاکنون پارچه مورد نیاز برای تجهیز بیش از ۳ هزار خودرو (کیسه هوای راننده و سرنشین) در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

 

کیسه هوای خودرو


قابلیت نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت های این پارچه‌ها خاطر نشان کرد: قابلیت کنترل نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا عامل مهمی است که باید در طراحی ساختار پارچه کیسه هوا مدنظر قرار گیرد. پس از پرشدن کیسه، گاز نیتروژن باید در مدت زمان مشخصی از سوراخ‌های تعبیه شده روی کیسه خارج شود.

وی ادامه داد: خروج کنترل نشده گاز، باعث صدمه دیدن سرنشین می‌شود؛ از این رو وقت زیاد و دانش تخصصی فراوان برای بهینه سازی مرحله پوشش دهی پارچه در مقیاس صنعتی صرف شد و به این ترتیب نفوذپذیری پارچه در برابر گازها به حد صفر کاهش یافت.

کریمی افزود: ایجاد پوشش بسیار نازک و یکنواخت بر روی پارچه علاوه بر افزایش کارایی محصول، صرفه جویی ارزی و کاهش قیمت تمام شده محصول را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر عمده خودروهای تولیدی در کشورهای پیشرفته، علاوه بر کیسه‌های هوای جلویی مجهز به کیسه‌های هوای جانبی، کیسه‌های هوای محافظ زانو، کیسه‌های هوای محافظ سر، کیسه هوای محافظ عابرین پیاده و سایر کیسه های هوا برای سرنشینان عقب هستند. بنابراین نیاز به این محصول در آینده گسترش می‌یابد و تولید اقتصادی محصول حمایت‌های مالی و توجه وزارتخانه صمت و سایر نهادهای مرتبط را می طلبد.

منبع: ایرنا

کد خبر 123457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha