کد خبر 123488
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
4‌ شرکت ریلی به بازار سرمایه‌‌ وارد می‌شوند

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن با بیان اینکه تا پایان سال 3 یا 4 شرکت دیگر وارد بازار سرمایه می‌شود، گفت: شرکت رجا هنوز آمادگی کامل برای ورود به بورس را ندارد.

به گزارش پرشین خودرو، نورالله بیرانوند، در‌باره تأمین سرمایه در بخش ریلی اظهار داشت: در شرکت راه‌آهن با توجه به این که پروژه‌های بهره‌ور و متنوعی در حوزه ناوگان، حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر و زیرساخت‌ داریم و هر کدام اقتضائات مالی خاص خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، بنابراین متناسب با هر کدام از این پروژه‌ها از منابع مالی خاصی استفاده می‌کنیم.


* مشارکت راه‌آهن در سرمایه‌گذاری‌های مردم بابت کاهش ریسک

وی توضیح داد: به عنوان مثال‌ برای پروژه‌ای که به جریان نقدی قوی‌تری نیاز دارد، بازده سرمایه بالاتری دارد و ما ضرورت بیشتری حس می‌کنیم، حجم منابع بیشتری به سمت بازار سرمایه و بورس هدایت می‌شوند؛ در جاهایی که می‌خواهیم با مشارکت مردم ریسک سرمایه‌گذاران کاهش یابد، طبیعتا به صمت تسهیلات یارانه‌ای نظیر تبصره 18 و تبصره 19 هدایت می‌شود؛ یا بخش ماده 12 برای تقویت بازدهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن ادامه داد: در جایی که پروژه سودآور است ولی ریسک بالایی دارد، ما از ظرفیت ماده 67 استفاده می‌کنیم، بنابراین برای هر موضوع بسته‌های خاص سرمایه‌گذاری تعریف می‌شود تا بتواند اقتضائات همان پروژه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سه بعد اصلی پشتیبانی کند.

بیرانوند در تشریح این 3 بعد گفت: بعد اول شامل بازدهی است، یعنی ما باید به نحوی عمل کنیم که بازدهی سرمایه مناسب و رقابتی داشته باشیم، بعد دوم، بحث ریسک است که ما یا ریسک این پروژه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش می‌دهیم و یا این که در پذیرش ریسک مشارکت می‌کنیم و بعد سوم هم مشارکت در تأمین مالی هست.



* هدفگذاری ایجاد یک زیست بوم سرمایه‌گذاری‌

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن اظهار داشت: به طور کلی سیاست بنیادین ما، ایجاد یک زیست بوم سرمایه گذاری است که بخش‌های مختلفی که در این زیست بوم هستند هر کدام نقش‌های مختلف خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایفا کنند، سرمایه گذاران از چابکی و اختیارات لازم برخوردار باشند و شرکت راه‌آهن به عنوان دستگاه حاکمیتی پشتیبانی‌های مذکور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کند و سازنده‌ها هم بتوانند به موقع سفارشات و تقاضا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کنند، بنگاه‌ها و مؤسسات مالی بتوانند پول‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جاهای امن سرمایه گذاری کنند که پربازده باشد و سازمان برنامه و بودجه و ارگان‌های بالادستی هم بتوانند حمایت‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند که از محل تأمین منابع و یا صدور ضمانت‌نامه‌ها و مجوزهای مربوطه باشد.

 

نورالله بیرانوند


* ایده ورود پروژه قطار برقی تهران ـ مشهد به بورس

وی درباره ورود پروژه قطار برقی تهران ـ مشهد به بورس و تأمین مالی آن از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: این ایده‌ای است که از طرف وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است و ما در جریان نیستیم.


*شرکت‌های ریلی غیر از مسافری‌ها زیان‌ده نیستند/ایجاد مشوق برای ورود شرکت‌‌ها به بورس‌

بیرانوند در مورد ورود شرکت‌های ریلی به بورس اظهار داشت: در سال گذشته همایشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت عنوان «همایش تشویق شرکت‌های ریلی به حضور در بازار سرمایه» برگزار کردیم، در اصل ما خدمات مشاوره‌ای لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم‌ و این شرکت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مشاوران مربوطه‌ وصل کردیم، در این‌باره در حال پیگیری هستیم اما ابتدا باید شرایط فنی این شرکت‌ها ایجاد شود.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن اظهار داشت: سیاست راهبردی شرکت راه‌آهن در این‌باره‌ تحقق دو هدف اصلی است که اول ارتقاء کیفیت حکمرانی این شرکت‌ها و ارتقاء سطح سلامت مدیریت آنها است و دوم تأمین مالی از بازار سرمایه که حجم زیادی است.

وی با تأکید بر اینکه تأمین مالی از بورس از طریق انتشار سهام، ریسک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش می‌دهد، گفت: بورس استانداردهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و شرکت‌های زیان‌ده قادر نیستند وارد بورس شوند البته شرکت‌های حوزه ریلی، غیر از ‌مسافری‌‌ها زیانده نیستند.

بیرانوند ادامه داد: بخشی از شرکت‌های ریلی سودآور هستند، اینها امکان ورود به بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند و ما در حال ایجاد مشوق‌های لازم‌ و سوق مشوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت شرکت‌ها هستیم، این شرکت‌ها بخش خصوصی هستند و ما می‌توانیم آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هدایت کنیم.



* ورود چهار شرکت ریلی به بورس تا پایان سال‌

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی که در بورس نماد دارند، ما آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشویق می‌کنیم که با سرعت با افزایش سرمایه یا با ارائه سهام‌های دیگر ورود کنند.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنیم امسال بتوانیم تا پایان سال 3 تا 4 شرکت دیگر با این آماده‌سازی وارد بازار سرمایه کنیم.



* رجا هنوز آمادگی کامل برای ورود به بورس را ندارد‌‌

بیرانوند در مورد ورود شرکت رجا به بورس، بیان کرد: این موضوع در حیطه اختیارات تأمین اجتماعی است و در حیطه اختیارات شرکت‌ راه‌‌آهن نیست اما تا جایی که ما مطلع هستیم، برنامه ورود رجا به بورس پیش نرفته است.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن اظهار کرد: تا جایی که می‌دانم شرکت رجا هنوز آمادگی کامل برای ورود به بورس را ندارد‌.

منبع: فارس

کد خبر 123488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha