کد خبر 123493
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
بندرچابهار، گنجی مطمئن برای تجار!

بندرچابهار با موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند مسیری امن برای تجارت و ترانزیت و گنجی مطمئن برای تجار و بازرگانان و بخش‌های دولتی داخلی و خارجی است.

به گزارش پرشین خودرو، بندر چابهار با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی و اقتصادی،‌ وجود بنادر مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر، ورود و خروج کالا و اتصال به اقیانوس در حال تبدیل شدن به قطب تجارت و ترانزیت منطقه است و بزودی می‌تواند به عنوان بندری‌چند منظوره در کلاس جهانی ایفای نقش کند.

از منظر کارشناسان موقعیت چابهار و زیرساخت‌های ایجاد شده در این بندر سبب نقش آفرینی و جایگاه ویژه‌ای در میان بنادر منطقه در سطح ملی و بین المللی شده به طوریکه در آینده نزدیک موجب توسعه و پیشرفت نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه شرق و جنوب شرق کشور و برخی کشورهای همسایه نظیر افغانستان و پاکستان خواهد شد.


ورود کشتی‌های بزرگ به بندر چابهار نشان دهنده این است که این بندر امروز با مدرن‌ترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری، نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا ایفا می‌کند. این توانایی باعث شده تا بندر چابهار هم اکنون هیچ محدودیتی درخصوص تخلیه و بارگیری انواع کالاها نداشته باشد.

چابهار با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.

چابهار در توسعه محور شرق و تکمیل زنجیره حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای دارد و اتمام فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و آغاز عملیات فاز دوم و همچنین تامین تجهیزات استراتژیک این بندر در سال جاری می تواند گامی بلند در زمینه جهش تولید باشد.

بندر چابهار فرصتی ویژه برای اقتصاد کشور است که باید از مزایای بین المللی آن به شایستگی بهره‌مند شد. این بندر در واقع کم‌هزینه‌ترین، مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای اتصال بازارهای ۲ کانون جمعیتی جهان شامل ۲۱ کشور حوزه اقیانوس هند با جمعیتی حدود ۲ میلیارد نفر و کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز تا شرق اروپا با جمعیتی حدود ۸۰۰ میلیون نفر است.

کشور افغانستان می تواند از مزایای این بندر برای انتقال کالا استفاده کند و علاوه بر ورود گندم اهدایی دولت هند سایر بازرگانان و تجار از این مسیر بخوبی می توانند بهره ببرند چون مسیری امن و کم هزینه و به صرفه اقتصادی است.

ورود کشتی های حامل کالاهای افغانستان در بندر چابهار نشان می دهد تجار و سرمایه گذاران مکان جدیدی را برای صادرات و واردات کالا انتخاب کرده اند.

علاقه مندی و استقبال دولت و مردم کشور دوست و همسایه افغانستان برای استفاده حداکثری از امکانات و فرصت های تجاری فراهم شده در بندر چابهار می تواند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران منجر شود.

ترانزیت گندم از بندر چابهار به خاک افغانستان یکی از مشوق های ارائه شده در بندر چابهار برای فعالان تجاری بود که بخوبی در حال انجام است.

 

بندر چابهار


ورود ١٣ کشتی اختصاصی برای کالای افغانستان به بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ١٣ کشتی اختصاصی برای حمل کالای افغانستان به بندرشهیدبهشتی چابهار وارد شده است، که چهار کشتی حامل گندم اهدایی دولت هندوستان امسال وارد این بندر شده که در حال انتقال به کشور افغانستان است.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه چهارمین کشتی امسال با وزن ۱۰ هزار و ۱۸۳ تن و در قالب ۴۰۱ دستگاه کانتینر ۲۰ فوت پس از ورود به بندر شهید بهشتی چابهار بلافاصله عملیات تخلیه این کالا از کشتی آغاز شده است، خاطرنشان کرد: مجموع این چهار کشتی ۳۳ هزار و ۱۱۲ تن و قرار است تمامی ۷۵ هزار تن گندم ترانزیتی کشور هند به افغانستان از این بندر وارد شود.

وی تصریح کرد: مطمئنا ترانزیت کالا به داخل و خارج کشور در رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت. در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای استان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد. همچنین در کنار قسمت‌های حمل و نقلی قطعا سیستم‌های خدماتی در مسیر و بین راه‌ها از این فرآیند و این مزیت ترانزیت منتفع می‌شوند.

وی افزود: این مزیت و قابلیت منحصر به فرد چابهار در بحث ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پررونق کشور باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده است که با ایجاد دو اسکله جدید در فاز دوم طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.

وی اظهار داشت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم کشور و تنها بندر اقیانوسی ایران در خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی برخوردار است که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

آقایی با بیان اینکه بندر چابهار یک فرصت طلایی برای کشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا محسوب می شود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ساخت بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت توسعه محور شرق و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملت هاست.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان (تورخم و چمن) و تمایل تجار افغان به ارسال محموله های صادراتی خود (شامل تره بار، خشکبار و مواد معدنی) به سایر کشورها از طریق بندر چابهار، راه اندازی مسیر ترانزیتی چابهار - میلک فرصت بسیار مغتنمی برای سیستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفیت های ترانزیتی مسیر چابهار - میلک خواهد بود.
بندر چابهار با صرفه‌ترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان بر سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی کشور افغانستان در بندر و منطقه آزاد چابهار تاکید کرد و افزود: بندر چابهار به عنوان با صرفه ترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان است.

وی ادامه داد: چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.

آقایی گفت: مشوق های ویژه ای برای بندر هشت و نیم میلیون تنی چابهار در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یکی از قطب های مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.

وی از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق وعوارض وارد بر کشتی ها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتی ها، ۶۰ درصد هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.

وی همچنین از جمله مشوق های غیر تعرفه ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار دانست.

آقایی ادامه داد: هم اینک علاوه بر تخفیف‌های سازمان بنادر معافیت های مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.

وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

بندر زیبای چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 123493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha