خودروهای برقی چینی در بازار اروپا، رنو را نگران کرد

ژان دومینیک سنارد، مدیرعامل رنو از هجوم سریع خودروهای برقی برندهای چینی به سمت بازارهای اروپایی ابراز نگرانی کرد و خواستار تغییر رویکرد برای مقابله با این مشکل شد.

به گزارش پرشین خودرو، خودروسازان اروپایی طی سال‌های اخیر مدل‌های الکتریکی بیشتری را نسبت به گذشته به نمایش می‌گذارند؛ بااین‌حال ژان دومینیک سنارد، مدیرعامل گروه رنو از رقابتی که به‌زودی با خودروهای برقی چینی در اروپا با آن رو‌به‌رو خواهند شد، نگران است. به دلیل اینکه کشورهایی مانند فرانسه و آلمان مشوق‌های بیشتری به خریداران خودروی الکتریکی ارائه می‌دهند، به‌زودی بازارهای اروپایی با محصولات برقی اشباع می‌شوند.


هم‌اکنون خریداران می‌توانند تعداد زیادی مدل کاملا برقی در اروپا خریداری کنند که از جمله می‌توان به خودروهایی مانند تسلا (انواع مدل‌ها)، پورشه تایکان، مرسدس EQC، آئودی e-tron یا نیسان لیف اشاره کرد؛ به‌علاوه مدل‌هایی مانند نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده‌ی رنو زوئی یا فولکس‌واگن ID.3 نیز در آینده نزدیک به این جمع اضافه خواهند شد.

بنابراین خودروسازان اروپایی باید از چه چیزی نگران باشند؟ در ابتدا خوب است نگاهی به آمار محصولات برقی MG Motor متعلق به غول چینی SAIC Motor بیندازیم. ام‌جی موتور قبلا ۶۰۰ دستگاه خودرو الکتریکی ZS را در نروژ فروخته است، جایی که بسیاری از برندهای چینی به‌دنبال حضور پرقدرت در آن هستند. همچنین برخی محصولات برقی مانند بی‌وای‌دی تانگ EV600 و Aiways U۵ نیز در راه رسیدن به نروژ قرار دارند. در همین حال، پل‌استار نیز به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین ولوو و هولدینگ ژجیانگ جیلی، برنامه مشابهی برای بازار نروژ دارد.

سنارد دیروز در جلسه استماع مجلس گفت:

ما در داخل و خارج اروپا با رقابت شدیدی رو‌به‌رو خواهیم شد. ما باید سریع روش خود را تغییر دهیم تا بتوانیم با این شرایط جدید مقابله کنیم.

به این دلیل، همه خودروسازان بزرگ روی نروژ متمرکز شده‌اند که این کشور چهارمین بازار بزرگ خودروی برقی در اروپا به شمار می‌رود و توسط خودروسازانی مانند تسلا به‌عنوان محیط آزمایشی تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.

سنارد با اشاره به Aiways افزود:

بسیاری از استارتاپ‌های چینی در حال ساخت خودروهای برقی هستند؛ از جمله باید شاسی‌بلندهای آزمایشی در کورسیکا را ببینند تا متوجه شوید که آن‌ها برای حضور در بازار اروپا ساخته شده‌اند و سپس می‌خواهند راهی سراسر بازارهای اروپایی شوند.

 

خودروهای برقی


سرمایه‌گذاری CATL روی باتری خودروی برقی

شرکت چینی CATL می‌گوید آماده است باتری خودروی الکتریکی بسازد که بتواند دارای عمر ۱/۲ میلیون مایل (۲ میلیون کیلومتر) باشد. CATL مشتریانی از جمله تسلا، بی‌ام‌و، دایملر، هوندا، تویوتا، فولکس‌واگن و ولوو دارد و به‌طور آشکار در حال تولید باتری با عمر یک میلیون مایلی با همکاری تسلا است. به‌تازگی زنگ یوکون، مدیرعامل CATL اعلام کرد که این شرکت آمادگی دارد سفارشات مربوط به باتری را از تمام شرکت‌ها بپذیرد. البته هنوز مشخص نیست که آیا باتری موردنظر یکی از محصولات توسعه‌یافته با تسلا است یا یوکون به باتری دیگری اشاره دارد.

زنگ یوکون به بلومبرگ گفت:

اگر شرکتی باتری سفارش دهد، ما آماده تولید آن هستیم. این پکیج باتری ۱۰ درصد بیشتر از سایر باتری‌هایی كه هم‌اکنون تولید می‌کنیم، هزینه در بر خواهد داشت. بااین‌حال باتری جدید معادل ۱۶ سال دوام خواهد آورد.

CATL بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری برای وسایل نقلیه برقی در جهان است و باتوجه‌به پیش‌بینی این شرکت برای رشد سریع صنعت خودروی برقی، همچنان سرمایه‌گذاری زیادی به منطور تحقیق و توسعه فناوری باتری انجام می‌دهد.

زنگ یوکون معتقد است كه اگرچه همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های باقیمانده سال جاری فروش را كاهش می‌دهد، تقاضا برای خودروهای برقی در اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد. رئیس CATL افزود:

خریدارانی كه به خرید خودروی جدید در ایام همه‌گیری کرونا اصرار دارند، تقاضای شدیدی ایجاد می‌کنند که از سال آینده در بازار خود را نشان خواهد داد. این بیماری همه‌گیر ممکن است در طول سال ۲۰۲۰ اثر ماندگاری داشته باشد، اما سال آینده این‌طور نخواهد بود. ما اعتماد به نفس زیادی برای طولانی‌مدت داریم.

اگر شما هم در اروپا زندگی می‌کردید، آیا دوست داشتید خودروهای برقی چینی به‌جای محصولات برقی اروپایی، آمریکایی یا ژاپنی خریداری کنید؟

منبع: زومیت

کد خبر 123508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha