کد خبر 123539
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
کنترل قیمت‌ اجناس با گازسوز کردن خودروها

با فراهم شدن امکان تبدیل رایگان خودروهای عمومی از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز، فرصت مغتنمی بدست آمده که تصمیم‌گیران و ناظران بازار، برای کنترل قیمت‌ها از این ابزار سوختی استفاده کنند.

به گزارش پرشین خودرو، عمده ارزاق، میوه و تره‌بار و دیگر کالاهای مصرفی و خوراکی برای رسیدن به بازارهای محلی و خرده‌فروشی با استفاده از وانت‌بار‌ها حمل و منتقل می شوند.

هم‌اکنون بیش از یک میلیون و 100 هزار دستگاه وانت‌بار در اقصی نقاط کشور در حال جابه‌جایی کالا هستند و هزینه این حمل و نقل کالا، روی قیمت تمام شده عرضه به مصرف کننده نهایی محاسبه می شود.


در واقع اگر بتوان هزینه حمل و نقل را کاهش داد، می توان در جهت کاهش هزینه نهایی اجناس توزیع شده در بازار خرده فروشی و یا حداقل، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها حرکت کرد.

 

قیمت اجناس



سهم هزینه حمل و نقل روی قیمت تمام شده چیزی در حدود 10 تا 12 درصد است؛ سهمی قابل توجه که ارزش برنامه ریزی برای مدیریت و کاهش هزینه‌ها را دارد.

یکی از پارامترهای اصلی تأثیرگذار روی هزینه حمل و نقل، هزینه سوخت است. در واقع اگر بتوان هزینه سوخت ناوگان عمومی فعال در جابه‌جایی کالا را کاهش داد، می توان روی کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش قیمت نهایی کالا تأثیر مثبت گذاشت.

وانت‌بارهای بنزین سوز فعال در بخش حمل کالا به صورت ماهانه با احتساب سهمیه 200 لیتری بنزین یارانه‌ای، حدود یک میلیون تومان هزینه سوخت پرداخت می کنند. حال اگر مالکان این خودروها اقدام به تبدیل وانت خود از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز کنند، هزینه سوخت ماهانه آنها 80 درصد کاهش می یابد و این کاهش 80 درصدی هزینه سوخت، می تواند در هزینه حمل و نقل کالا و به تبع آن در هزینه نهایی توزیع کالا در بازار خرده فروشی تأثیرگذار باشد.

با راه‌اندازی سامانه‌ای (gcr.niopdc.ir) برای تبدیل رایگان خودروهای عمومی از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز، فرصت مغتنمی بدست آمده که تصمیم‌گیران و ناظران بازار، برای کنترل قیمت‌ها از این ابزار سوختی استفاده کنند.

منبع: تسنیم

کد خبر 123539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha