کد خبر 123542
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
همكاری‌های موفق رقبا در صنعت خودرو

دنیای صنعت خودرو فقط رقابت نیست، گاهی سرسخت ترین رقبا هم كنار هم می نشینند و دم از همكاری و پروژه مشترك می زنند. در این جا 15 مورد از همكاری های موفق رقبا در صنعت خودرو به صورت خلاصه برشمرده شده اند.

به گزارش پرشین خودرو، با این كه برای به دست آوردن قلب مشتری، خودروسازان به هم چنگ و دندان نشان می دهند، اما گاهی همین رقبا در هم خصلت هایی می بینند كه در خود ندارند و با خود فكر می كنند كه اگر این خصلت های متنوع و زیبا یك جا جمع شود، چه از آب در خواهد آمد. در صنعت خودرو برای این همكاری بین رقبا، یك اصطلاح خاص ایجاد شده كه به جوینت ونچر معروف است كه ترجمه آن در متن های فارسی «سرمایه گذاری مشترك» بوده اما همه ماجرا را نمی رساند.

جوینت ونچر در حقیقت یك فرایند راهبردی است كه فقط جنبه اقتصادی ندارد، بلكه نوعی فعالیت هوشمندانه است كه منافع دو شركت رقیب در اجرای مشترك یك فعالیت را تأمین می كند. جوینت ونچر می تواند در حد طراحی، تولید، مونتاژ، تحقیق و توسعه یا همه اینها باشد. با این كار نه تنها هزینه ها كاهش می یابد، یادگیری هم اتفاق می افتد و از همه مهمتر، بین اعضای تیم ها یك همكاری یا كار تیمی شكل می گیرد كه در آن هم افزایی استعدادها نیز اتفاق می افتد. در این جا 15 مورد از همكاری مشترك خودروسازان بزرگ نامبرده شده كه نتیجه خیره كننده و بسیار موفق داشته است:

15 ای سی كبرا: حاصل همكاری شلبی با اتو كریرز. كارول شلبی این توانایی را دارد كه یك خودروی خوب را از یك كمپانی خوب بگیرد و عملكرد (سرعت-قدرت-شتاب) آن را به بهترین وضعیت ممكن برساند. در این جا هم ای سی كبرا با موتور 8 سیلندر شكل گرفت و از آن 60 هزار دستگاه تولید شد و هنوز هم از اسطوره های تاریخ صنعت خودرو است.

14 مرسدس اس ال آر مك لارن: حاصل همكاری مرسدس بنز و مك لارن. مرسدس مك لارن گراند تورر، در حقیقت جوینت ونچر یك خودروساز آلمانی با یك خودروساز انگلیسی است. در آن زمان مرسدس بنز 40 درصد سهام مك لارن را در اختیار داشت در طول 10 سال هم 2000 دستگاه از این خودرو تولید شد.

13 زاگاتوی ونكویش: حاصل همكاری آستون مارتین و زاگاتو. آستون مارتین می خواست كه DB4 GT آن از فراری سریع تر باشد و در مسابقات لومانز قدرت رقابت كافی داشته باشد. زاگاتو به آستون مارتین برای تحقق این هدف كمك كرد. كار به همین محصول ختم نشد و در اثر همكاری این دو محصولات دیگری مثل DB7، زاگاتوی 89 V8، زاگاتوی V12 و غیره هم به دست آمد.

12 مك لارن F1: حاصل همكاری مك لارن با ب ام و. آن چه این دو به صورت مشترك خلق كردند به عنوان سریع تری خودروی تولید در گینس به ثبت رسید. مك لارن به جای هوندا از ب ام و خواست كه قوای محركه برای رساندن صفر تا 100 خودرو به 3.2 ثانیه تأمین كند و سرعت آن به 240 مایل (385 كیلومتر در ساعت) برسد كه تا مدت طولانی این ركورد شكسته نشد.

11 مرسدس 500E: حاصل همكاری مرسدس بنز و پورشه. از خاص ترین خودروهای صنعت خودرو حاصل همكاری دو غول آلمانی. پورشه طراحی، مونتاژ و نصب موتور را برعهده گرفت در حالی كه مرسدس بنز، مسائل مالی، تأمین قطعه و بخش رنگ خودرو را برعهده گرفت. انجام این كار مشترك برای این دو غول 18 روز بیشتر طول نكشید!

10 ام ایكس 5: حاصل همكاری فیات و مزدا. شاید ام ایكس 5 احیای دوباره اسپایدر 124 فیات باشد اما در حقیقت زندگی دوباره خودروهای اسپورت در اروپا بود.

9 فیات 2000: حاصل فیات و پینانفارینا. در 1966 فیات خودروی اسپایدر 124 كه یك خودروی اسپورت سقف تاشو بود با كمك این استودیوی طراحی ساخت و در سال 2015 هم در نمایشگاه لس انجلس به عنوان میراث فیات به نمایش در آمد.

8 ب ام و M1: حاصل همكاری ب ام و و لامبورگینی. هر دو از خودروسازانی هستند كه بخش لاكچری و پولدار بازار خودرو را هدف قرار داده اند. ب ام و ام یك از همكاری این دو لاكچری ساز به دست آمده است.

 

تویوتا سوپرا


7 تویوتا سوپرا: حاصل همكاری ب ام و و تویوتا. ب ام و به این خودرو لحنی لاكچری داده و تویوتا هم از آن خودروی مقرون به صرفه و با كیفیت از آب در آورده است. این خودرو هم نشان داده است كه یك خودروساز آلمانی می تواند با یك خودروساز ژاپنی یك كار تیمی شیك و قابل تحسین ارائه دهد. خودرویی كه شبیه به تویوتا است اما قدرت ب ام و را در خود دارد.

6 راوفور برقی: حاصل همكاری تسلا با تویوتا. در سال 2010 تسلا و تویوتا به هم به توافق رسیدند كه یك خودروی برقی را با هم بسازند. حاصل این كار تیمی 4 سال طول كشید اما راوفور تویوتا را برقی كرد. یك خودروی برقی در تویوتا كه عملكرد تسلا را دارد. در حقیقت یك خودروی شاسی بلند برقی به روز. همكاری تسلا و تویوتا فقط تا سال 2017 دوام آورد.

5 آر اس ایی تران: حاصل همكاری آئودی با ریماك. آئودی و ریماك نیروهای خود را به هم جمع كردند تا یك خودروی هایپركار برقی بسازند كه صفر تا صد ان 2.5 ثانیه است و به یك باتری زود شارژ 95 كیلووات ساعت مجهز است و پیمایش به ازای هر بار شارژ 300 مایل (480 كیلومتر) است. در این همكاری مشترك ریماك باتری و آئودی خودرو را به اشتراك گذاشته اند.

4 آستون مارتین سیگنت: حاصل همكاری تویوتا با آستون مارتین. این خودرو ابتدا سایون تویوتا بود كه آستون مارتین به آن روحی دوباره بخشید. طبیعی است كه برند انگلیسی آستون مارتین این خودروی شهری جوان پسند را برای خیابان های بریتانیا در نظر گرفته بود. اما به زودی سر از بقیه خیابان های اروپا هم درآورد.

3 آستون مارتین والكری: حاصل همكاری آستون مارتین با سایر خودروسازان. برای تولید والكری چند خودروساز همكاری كردند از جمله سیستم باتری هیبریدی را ریماك تأمین كرد، قوای محركه 12 سیلندر آن را كاسورث، قطعات سیستم تركشن آن را بوش، مونسل را مالتیماك تأمین كرد، سیستم انتقال قدرت را ریكاردو و بقیه اجرا را شركت های آلكون، میشیلن، ویلپاك و غیره تأمین كردند. این خودرو در حقیقت وصله پینه ای از چندین خودروساز و قطعه ساز است. برای همین قیمت آن 3 میلیون دلار است.

2 سوبارو بی آر زی: حاصل همكاری تویوتا با سوبارو. ابتدا این خودرو تویوتای 86 بود، اما وقتی تویوتا 16.5 درصد از سهام سوبارو را خرید، تأمین قوای محركه برعهده سوبارو شد و حاصل این همكاری تویوتای 86 و سوباروی بی آر زی بود.

1 پریلیاتور: حاصل همكاری اسپایكر و كوئنینگزگ. در این همكاری مشترك، قوای محركه را كوئنینگزك تأمین می كند كه 600 اسب بخار توان و 442 پوند-فوت گشتاور ایجاد می كند.

منبع: سایپا

کد خبر 123542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha