کد خبر 123564
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
 ۸۰ درصد مرزهای تجاری ایران فعال است

نزدیک به ۹۰۰ واگن شامل ۷۷۰ واگن کالای صادراتی در سرخس، ۱۳۱ واگن در اینچه برون و ۶ واگن در لطف آباد برای بحث صادرات به ترکمنستان متوقف شده است.

به گزارش پرشین خودرو، بررسی آخرین وضعیت مرزهای کشور نشان می‌دهد که مرزهای تجاری با کشور ترکیه بازگشایی شده و نزدیک به ۱۰ روز است که مرزهای ایران در حوزه زمینی شامل مرز بازرگان و سرو باز شده و همچنان مسیر ریلی رازی نیز فعال است؛ البته آنطور که مسئولین گمرک می‌گویند سرعت صادرات ما نسبت به گذشته کُند شده که آن هم به دلیل سختگیری جهت اجرای پروتکل‌های بهداشتی است که ورود کامیون‌های تُرک به ایران بیشتر از خروج کامیون‌های ایرانی به سمت ترکیه است.

همچنین در حوزه مسافری با ترکیه مشکلاتی وجود داشت که طبق گفته یکی از وزرای ترکیه، ۱۱ مرداد ماه مسیر هوایی مسافری بین ایران و ترکیه بازگشایی خواهد شد.


با گرجستان مرز مشترک نداریم اما تبادل کالا با گرجستان از اول ژوئن در حوزه ریلی و زمینی تقریباً متوقف شده است. با توجه به اینکه یکی از مسیرهای مهم تجارت ما به حوزه روسیه و گرجستان و شرق اروپا از مسیر تفلیس است، از این رو تمام دست‌اندرکاران تجارت خارجی پیگیر حل موضوع هستند تا مسیری به سمت دریای سیاه و تفلیس و کشورهای شرق اروپا داشته باشیم.

سایر مرزهای کشور به غیر از ترکمنستان حتی به صورت محدود فعال است به گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد مرزهای تجاری کشور در حال فعالیت هستند. در رابطه با ترکمنستان آنطور که گفته می‌شد قرار بود ۱۲ خرداد ماه مرزها بازگشایی شود و پس از برگزاری جلسات مشترک بین دو کشور به خصوص در نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی، این تاریخ به ۲۱ خرداد ماه موکول شد.

 

مرزهای تجاری



به طور کلی، اگرچه باید از ۲۱ خرداد ماه ۴ نقطه مرزی ما با ترکمنستان باز می‌شد اما هنوز در حوزه ریلی و زمینی اتفاقی نیفتاده است البته پیگیری‌ها از مسئولین ترکمن حکایت از آن دارد که این کشور در حال تعبیه کلینیکی برای تست کرونای افراد است.

به گفته مسئولین گمرک، با توجه به اینکه ترکمنستان راه ورود ما به ازبکستان و تاجیکستان است، از این رو اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد.

همچنین نزدیک به ۹۰۰ واگن شامل ۷۷۰ واگن کالای صادراتی در سرخس، ۱۳۱ واگن در اینچه برون و ۶ واگن در لطف آباد برای بحث صادرات به ترکمنستان متوقف شده است.

مرز باشماق بین ایران و عراق که کمتر از ۳۶ ساعت بسته شده بود، با ملاقات‌های مرزی و مشاهده اجرای سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی، باز شد.

منبع: مهر

کد خبر 123564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha