پراید 132؛ آپشن‌هایی كه فقط برای ما آپشن است

در سال 1993 میلادی (1372 شمسی) کمتر کسی می‌توانست تصور کند خودرویی ارزان‌قیمت و اقتصادی به نام پراید که شرکت کیا موتورز برای نخستین بار در جهان عرضه کرد، طی سال‌ها در ایران به چنین سرنوشتی دچار شود.

به گزارش پرشین خودرو، به مرور، پراید در ایران توسط شرکت سایپا دچار تحولات ساختاری بسیاری شد و قطعات وارداتی عمدتا جای خود را به قطعات تولید داخل با کیفیت به مراتب پایین‌تر دادند. در سال 87 شمسی شرکت سایپا با حفظ فرم کلی بدنه و ایجاد تغییراتی در تجهیزات و نمای جلو و عقب پراید صبا، از خودرویی جدید به نام پراید 132 رونمایی کرد تا ضمن ایجاد تنوع در بازار، گوشه چشمی هم به صادرات این تحفه وطنی داشته باشد.

تنها مزیت پراید 132 به دیگران

پراید 132 که در واقع نسخه سدان پراید 111 است، در 6 تیپ ساده، EX، SX، SL، LE و SE تولید شد که تفاوت این تیپ‌ها در نوع آپشن آن‌هاست. SE که فول آپشن و آخرین تیپ تولیدی این خودرو است، امکاناتی دارد که تنها در صنعت خودروسازی کشور ما آپشن محسوب می‌شود، از جمله فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، قفل مرکزی، کیسه هوا برای سرنشینان جلو و سیستم صوتی با قابلیت پخش mp3 و USB. از میان پرایدهایی که آمدند و رفتند 3 مدل 111، 131 و 132 در چرخه تولید باقی ماندند.

 

سایپا 132

 

تنها مزیت پراید 132 نسبت به پراید 111، صندوق عقب جادار تر آن و تفاوتش با پراید 131 در همرنگ بودن سپر و زه‌های بدنه است. این مدل‌ها از نظر مشخصات موتور و شاسی هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و همگی مدل‌ها مجهز به یک موتور 1323 سی سی با قدرت 60 اسب بخار هستند.

محاسن یک اتومبیل

اصرار به انجام غلط یک امر غلط، می‌شود تولید پراید آن هم با سیر نزولی در کیفیت ساخت و متریال بی‌کیفیت قطعات داخلی. هر کسی برای یکبار در جاده‌های برون شهری مسافر این اتومبیل بوده باشد، با تمام وجود ناامنی را درک کرده است. وزن تمامی پرایدها زیر یک تن است و این امر در سفرهای جاده‌ای و در سبقت از خودروهای سنگین‌ هیجان پرواز را تداعی می‌کند. با این سطح از ایمنی تجربه حداکثر سرعت پراید 132 که 170 کیلومتر بر ساعت است، به هیچ عنوان معقول و منطقی به نظر نمی‌رسد.

اما اگر از حق نگذریم، پراید 132 حسن‌هایی هم دارد. این خودرو یک خودروی کوچک درون شهری‌ است و مصرف سوخت پایینی دارد و اگر از آن خوب نگهداری کنید همواره در بازار خرید و فروش خودرو همانند پول نقد خواهد بود. جست‌وجوی اندکی در https://divar.ir و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو، گواه این امر خواهد بود. با وجود اینکه با داشتن این خودرو ممکن است سر و کارتان زیاد به تعمیرگاه بیفتد اما در عوض لوازم یدکی آن به وفور یافت می‌شود و قیمت مناسبی دارد. در نتیجه هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش این خودرو همانند مدل‌های دیگر آن پایین تمام خواهد شد.

چرا چنین پرفروش؟

پاسخ این پرسش تا پیش از چند سال اخیر، تنها قیمت مناسب و هزینه نگهداری پایین و مصرف سوخت کم این خودرو بود. اکثر مشتریان این خودرو قشر محروم و متوسط جامعه بودند که به عنوان ارزان‌ترین گزینه اتومبیل صفر، بودجه‌شان تنها به خرید این خودرو می‌رسید. گروهی دیگر نیز به چشم خودروی دوم برای مصارف درون‌شهری به آن نگاه می‌کردند. اما در حال حاضر طی چند دوره افزایش، از نظر قیمت، پراید پیشرفت شایانی داشته است.

قیمت مدل صفر پرایدهای 132، 111 و 131 در حال حاضر در بازار آزاد حدود 70 میلیون است (اردیبهشت ۹۹). اگر هنوز هم تصمیم به خرید این خودروها دارید با وجود تفاوت ناچیز آنها بهتر است از نظرات کاربران و کارشناسان در سایت‌های مختلف استفاده کنید. از آنجا که بالاخره و به دلیل پاس نکردن استانداردهای لازم، سایپا تصمیم به توقف تولید پراید گرفت، مدل پایانی پراید 132 در دی ماه 98 عرضه شد. پراید 111 و 131 نیز چنین سرنوشتی دارند و تولید آنها به زودی متوقف می‌شود. رقابت برای خرید، به جهت سدان بودن هردو، بین پراید 132 و 131 زیاد است. اگر پراید ۱۳۲ دیوار را ببینید، متوجه بازار داغ‌ این خودرو می‌شوید.




 

کد خبر 123597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha