کد خبر 123626
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
موفقیت فولکس در توسعه سیستم عامل مخصوص خودرو

گروه خودروسازی فولکس واگن برای تکوین و توسعه سیستم عامل مخصوص خودرو، معاونت جدیدی تحت عنوان «نرم افزار خودرو» به وجود آورده که سکویی برای تمامی برندهای این خودرو است و رویکرد آن در اصطلاح «منبع-باز» است.

به گزارش پرشین خودرو، یک سازمان داخلی جدید در گروه خودروسازی فولکس واگن شکل گرفته است که می خواهد نرم افزار خاص خودرو از صفر طراحی کند که بتواند از فناوری ابر بهره بجوید و تمام برندهای گروه خودروسازی فولکس واگن را با پلتفرم vw.os زیر یک چتر گرد هم بیاورد. به بیان دیگر فولکس نمی خواهد روی شراکت با شرکت های فناوری اطلاعات تکیه داشته باشد و می خواهد سیستم عامل خاص خودرو را خودش از صفر طراحی کند. این تغییر از اول ژوئیه (11 تیر) شروع می شود. اولین گام آن تشکیل معاونت نرم افزار یا car.sofware‌ است. در این مرحله از استارت آپ به وضعیت عملیاتی تغییر ماهیت داده و حتی برای این بخش داخلی مدیر عامل تعریف و معرفی شده است. مدیر عامل نرم افزار خودرو در گروه خودروسازی فولکس واگن,‌کریستین سنگر است که در سخنرانی خود خبر از تغییر وضعیت از استارت آپ به وضعیت عملیاتی را منتشر کرد.


نرم افزار خودرو، یک واحد کسب و کار جدید و مستقلی است که وظیفه آن «توسعه نرم افزار برای اکوسیستم دیجیتال در خودرو» است. سنگر می گوید سهم برند فولکس در این واحد 10 درصد است،‌ سایر سهام آن متعلق به شرکت های آی تی و قطعه سازان تراز اول است. (چنین ساختاری در صنعت خودرو بسیار متداول شده است). تا سال 2025، سهم خودروسازان در این واحد توسعه و تکوین نرم افزار خودرویی به 60 درصد می رسد. یعنی خودروساز خودش به تکوین و توسعه نرم افزارهای مورد نیاز خودش خواهد پرداخت.


با این شیوه،‌ خودروساز بهتر می تواند نیازهای خودش را مدیریت و کنترل نماید. با این وضعیت حتی کنترل کیفی خودرو هم بهبود پیدا می کند. این جا فقط صحبت از داشبورد خودرو و سیستم صوتی،‌ تصویری و اینترنتی infotainment‌ نیست، بلکه صحبت از اجزای خودروهای آینده و خودران ها است که تمامی اجزای خودرو را کنترل می کنند حتی نحوه عملکرد قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت و همه سیستم های کمک به راننده.

 

توسعه سیستم عامل مخصوص خودرو

باگ های [مشکلات نرم افزاری] در خودروی برقی فولکس ID.3 ضرورت جدی گرفتن معماری نرم افزاری در صنعت خودرو را به خوبی نشان داد. خودرو ساز نباید تمام کنترل طراحی،‌ تولید و ارائه نرم افزار خودرو را به شخص ثالث یا شرکت های آی تی بیرون از خود خودروساز بسپارد. برای حفظ رقابت پذیری و امنیت با دوام در خودرو،‌ هر خودروساز باید بخش نرم افزار و سیستم عامل تراشه های خودروهای خودش را خودش بسازد.

برنامه اصلی واحد نرم افزار خودرویی فولکس این است که تمام بیت ها و بایت های کد های نرم افزاری مورد نیاز خودرو را خودش بنویسد و آن را بر اساس نیازهای تمام برندهای زیرمجموعه تعریف کند تا هنگام برخوردن با مشکلات نرم افزاری خودش هم آن مشکلات را برطرف کند. این پلتفرم یا استخوان بندی اصلی به گروه فولکس واگن اجازه می دهد در تمامی بخش ها از جمله خودروهای به هم و به اینترنت متصل connected cars، خودران ها و استفاده از ابر [محل ذخیره تمامی اطلاعات مورد نیاز صنعت خودرو]،‌ روزآمدی دوره ای نرم افزارهای خودرویی،‌ گردآوری و استفاده از داده های بزرگ Big data‌ بهره مند شده و به توسعه دهندگان نرم افزاری فضای لازم برای نوآوری و خلاقیت را بدهد.

در همین راستا،‌ رویترز هم گزارش داده است که رویکرد فولکس واگن «منبع-باز» open-source‌ است. به بیان دیگر سیستم عامل خودرویی در بسته نیست و کد های آن در اختیار همگان است تا بتوانند نوآوری های خود را روی آن انجام دهند و به شکلی که مناسب با نیازهای خودشان است،‌ برخی از کدهای خود را بیفزایند یا برخی از کد ها را که مورد نیازشان نیست غیر فعال کنند.

با افزوده شدن،‌ انواعی از حسگرها،‌ دوربین ها و رادارها به خودرو و ورودی انواعی از داده ها به تراشه های داخل خودرو، پردازش این همه داده و کمک به تصمیم سازی راننده،‌ شکل جدیدی به خود گرفته و به تدریج مغز داخلی خودرو از یک تراشه ساده به یک کامپیوتر تمام عیار تبدیل شده و لازم است که این تراشه ها با یک نرم افزار قوی با میلیون ها کد نوشته شوند که یکپارچه و منسجم عمل نموده و تداخل ایجاد نکنند.

توماس اولریش از اعضای هیئت مدیره فولکس واگن هم در ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفته بود که تسلا 10 سال از سایر خودروسازان در زمینه نرم افزارهای خودرویی جلوتر است چون از صفر نرم افزار خاص خودرو نوشته است.

سنگر هم می گوید: «در آینده تعداد سیستم های عامل خودرویی از تعداد خودروسازان کمتر خواهد بود.» سنگر می گوید فولکس از این جهت سورس باز را انتخاب کرده که می خواهد هسته مرکزی را خودش توسعه داده باشد و به نوآوران فرصت افزودن امکانات جدید به این هسته مرکزی را بدهد.

در واحد car.sofware‌ در گروه خودروسازی فولکس واگن،‌ حدود 3000 کارشناس استخدام شده اند و 7 میلیارد یورو (7.8 میلیارد دلار) سرمایه گذاری صورت گرفته که تا سال 2025 به بار می نشیند. به احتمال زیاد در 5 سال آینده تعداد متخصصان نرم افزار در فولکس به 10 هزار نفر می رسد.

سنگر می گوید از خیلی از خودرسازان پیشنهاد دریافت کرده که در این پروژه مشارکت کنند اما وی در توضیح می گوید این پروژه نوعی فیلتر است. آنها می خواهند یک سیستم جدید از نو و از صفر طراحی کنند نه آن که میراث نرم افزاری خودروسازان را در هم ادغام و یکپارچه سازند. به بیان دیگرخودروسازانی که در آینده به توانایی کنترل کد های نرم افزارهای سیستم عامل خودروی خود مجهز نشوند با مشکلات پیچیده ای مواجه خواهند شد.

منبع: سایپا

کد خبر 123626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha