عدم تبعیت بازار خودرو از قانونی مشخص / سیاست های جدید دولت هم بازار خودرو را کنترل نکرد

در حالی قیمت خودرو به دنبال تلاطمات بازار ارز افزایشی شده است که به گفته فعالان بازار در صورتی که بازار خودرو تابع قانون و مدیریتی مشخص و کارآمد در عرضه و تقاضا باشد قیمت خودرو با هر قیمتی در کف اعلام نمی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو این روزها پس از آرامش نسبی در هفته های اخیر باز هم متاثر از التهابات ناشی از بازار ارز و نبود مدیریت درست عرضه به بازار، سیر صعودی قیمت را در پیش گرفته است.

به گفته فعالان بازار خودرو بازگشت دوباره قیمت خودروها به وضعیت پراز تشویش روزهای پیشین و برهم خوردن آرامش بازار بیش از تبعات تلاطمات ارزی، متاثر از از کمبود عرضه در بازار است و با افزایش تولید و عرضه در کنار نظارت جدی نهادهای مرتبط می توان در جهت ثبات قیمت در بازار حرکت کرد.

تاکید بر لزوم نظارت بر فروش در شرایطی به عنوان یکی از راهکارهای کنترل قیمت از سوی فعالان بازار مطرح می شود که یک ماه پیش وزارت صنعت پس از برگزاری جلسات مختلف تصمیماتی را برای کنترل بازار خودرو اتخاذ کرد که مهمترین آنها فروش خودرو در بازار حداکثر 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه بود؛ تصمیمی که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تنها در حد حرف باقی ماند در حالی که اجرای بخشنامه سقف قانونی معاملات در بازار و تعیین قیمت از سوی دارندگان خودرو می توانست تاحدودی مانع از شیب صعودی قیمت ها در بازار شود.

اگر چه با عدم اجرای مصوبه سقف قانونی معاملات این طرح عملا اجرایی نشد اما وزارت صمت در جریان این تصمیمات و به منظور جلوگیری از افزایش واسطه گری و خروج دلالان از بازار خودرو اقدام به برگزاری طرح پیش فروش بر مبنای قرعه کشی کرد اقدامی که نه تنها بازار خودرو را کنترل نکرد و بلکه با تحریک بخشی از تقاضای کاذب در بازار موج جدید افزایش قیمت ها پس از انجام قرعه کشی ها در بازار را رقم زد به طوری که پس از آن فروش حواله خودروها در فضای مجازی آغاز شد اقدامی که موجب هشدار خودروسازان و پلیس شد.

 



حال در شرایطی همچنان سیاست فروش بر اساس فرعه کشی جزء تصمیمات وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو است که متاسفانه کماکان شاهد رشد قیمت ها در بازار خودرو هستیم در شرایطی که کمتر معامله ای در بازار انجام می شود اما صاحبان خودروها و برخی فروشندگان برای سود بیشتر قیمت های بالاتری را برای محصولات خود پیشنهاد می‌کنند.

در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران ضمن اشاره به خیر مجدد قیمت ها در بازار خودرو، تنها راه کنترل بازار را افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار می داند و معتقد است برای حفظ آرامش در بازار باید عرضه خودروسازان به بازار افزایش یابد.

سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: باید دستورالعمل و برنامه مشخصی برای مدیریت بازار خودرو وجود داشته باشد و کنترل بازار فقط با صدور فرمان و دستورات ساماندهی نمی شود.

به گفته وی روند افزایشی قیمت دلار به همراه کمبود عرضه و عدم قابلیت سیاست گذاری ها جهت مدیریت بازار خرید و فروش خودرو باعث شده تا قیمت انواع خودرو این هفته نیز 10 تا 15 میلیونی افزایش قیمت داشته باشد.

وی با اشاره به نقش مردم در کنترل و ثبات قیمت‌ در بازار خودرو به متقاضیان واقعی توصیه کرد: به دلیل ریسک باالای بازار تنها در صورت نیاز جدی نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

در همین حال یکی از فعال بازار خودرو رکود سنگین معاملات و رشد قیمت ها را حاصل اجرای طرح های پیش فروش دانسته و معتقد است که طرح های اخیر پیش فروش موجب عدم انجام معامله و نبود قیمت مشخص و افزایش حاشیه قیمت در بازار خودرو شده است.

به گفته نیکخواه موانعی که برای خرید خودرو در طرح های پیش فروش در نظر گرفته شده نشان از کمبود تولید و عرضه خودرو است بنابراین زمانی که نسبت تقاضا بیش از عرضه باشد، تلاطم در بازار خودرو به وجود می آید.

وی در عین حال سیاست های فروش خودرو از جمله قرعه کشی را راهکار مناسبی برای کنترل بازار نمی داند و معتقد است که عواقب آن بیش از مزیت چنین طرحی است.

وی همچنین برخلاف موافقان طرح سقف قیمتی در معاملات، اجرای این تصمیم و فروش خودرو 10 درصد بیشتر از نرخ کارخانه را غیر قابل اجرا عنوان کرده و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در صورتی که این مصوبه اجرایی شود باید این قانون از نمایندگی ها به عنوان توزیع کنندگان اصلی خودروها آغاز شود زیرا افرادی یک یا دو خودرو دارند را نمی توان مجاب به اجرای چنین قوانینی کرد.

به گزارش پرشین خودرو، ارزیابی قیمت ها و سیر صعودی آنها طی روزهای اخیر نشان از عدم تاثیر سیاست های اخیر وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو است تصمیماتی که علی رغم اجرا به نظر می رسد وزارت صمت نیز چندان موافق آن نیست و در صورت ادامه بر مشکلات بازار و رشد بیشتر قیمت ها در بازار دامن خواهد زد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 123657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha