آیا لیفان 620 كمپانی‌اش را نجات داد؟

هنگامی که کمپانی کره‌ای دوو موتورز به واسطه قطع همکاری با کرمان‌موتور، ایران را ترک کرد، کرمان‌موتور به دنبال شرکای جدیدی رفت. در روزهایی که زمزمه ورود شرکت‌های خودروسازی چینی به کشور شنیده می‌شد، کرمان‌موتور که با چند شرکت مطرح خارجی به مذاکره نشسته بود، با یک شرکت تازه‌کار خودروساز چینی نیز به توافق رسید.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت لیفان پیش از این یک شرکت موتورسیکلت‌ساز باسابقه بود و از سال 2005 میلادی به حیطه خودروسازی وارد شد. اولین محصولی که به واسطه همکاری این 2 شرکت به ایران آمد، لیفان 520 و پس از مدتی، فیس‌لیفت این خودرو با نام i520 بود. ظاهر نه چندان جذاب هر 2 مدل و امکانات رفاهی کم آنها برای بازگرداندن این شرکت خوشنام وطنی به جایگاه سابقش کافی نبود.

از طرفی در همان روزها شرکت مدیران‌خودرو با همکاری کمپانی چری، اقدام به عرضه 2 مدل 33X و 530 کرد. استقبال خوب مردم از این خودروها نشان از شکست نسبی کرمان‌موتور در شراکت با چشم بادامی‌ها داشت. تا اینکه در سال 1390 شمسی و به عنوان آخرین تیر کمان، لیفان 620 وارد بازار کشور شد. عرضه 620 توانست اندکی از ناکامی سدان قبلی لیفان در بازار را كم كند.

لیفان 620 و آخرین تیر

این خودروی سدان جمع و جور و اقتصادی با ظاهری قابل قبول و به‌روز که به نظر می‌رسید مهندسان چینی اندکی از بی‌‌ام‌دبلیو سری 3 در طراحی آن وام گرفته باشند، توانست مجددا توجه‌ها را به کرمان‌موتور برگرداند. لیفان 620 که در کلاس سدان‌های متوسط جای می‌گیرد، در ظاهر بیرونی و طراحی داخلی شرایط نسبتا قابل قبولی داشت. گرچه به نظر می‌رسید که مهندسان شرکت لیفان برای طراحی بدنه این خودرو از سیستم شترگاوپلنگ بهره برده بودند.

استفاده از اتاق تویوتا کرولا، فرم کلی نمای جلو و جلوپنجره‌های مشابه بی‌ام‌دبلیو و خلاقیت خود مهندسان (نظیر خطوط حجمی زیبای روی بدنه و چراغ‌های یک تکه‌ای که در 2 طرف صندوق عقب قرار گرفته و ظاهری ساده و مناسب را در نمای پشت رقم می‌زدند) در مجموع ظاهر بیرونی 620 را با نقاط ضعف و قوتش رقم زد که البته در این رنج قیمتی و مقایسه با تولیدات داخلی قطعا لیفان یک سر و گردن بالاتر بود.

در نمای داخلی اما طراحی کنسول و داشبورد جلوی آن و ترکیب رنگ‌های جذاب انتخابی در کنار صندلی‌هایی با روکش چرم در همان تناژ رنگی، فضای کابین شیک و مطلوبی را برای سرنشین ایجاد می‌کرد. البته نباید فراموش کرد که کیفیت پایین قطعات همچنان به ما یادآوری می‌کرد که با یک خودروی چینی طرف هستیم.

موفق بود، نبود؟

در اولین نسخه، لیفان 620 از موتور 1600 یا تری‌تک (طراحی مشترک کرایسلر و بی‌ام‌دبلیو) که قادر به تولید 115 اسب‌ بخار قدرت و گشتاور 149 نیوتن‌متر است، بهره می‌برد. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو 4 دارد و برای انتقال قدرت به یک گیربکس 5 دنده دستی مجهز است. حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت و ترمزهای هر 4 چرخ از نوع دیسکی است.

لیفان 620 با موتور 1800 یا تلنت، قادر به تولید قدرت 131 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 160 نیوتن‌متر است. گیربکس، سیستم ترمزها و سیستم تعلیق هر 2 مدل تقریبا مشابه است، اما با توجه به موتور قدرتمندتر 620 تلنت، حداکثر سرعت آن به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از جمله نقاط قوت لیفان 620، صندوق عقب 650 لیتری آن است که گنجایش آن حدود 150 لیتر از خودروهایی همچون سمند و پژو 405 که از رقبایش محسوب می‌شدند بیشتر بوده و با سبک زندگی مردم ما بسیار سازگار است.

 

لیفان 620



از دیگر نقاط قوت آن موتور پرقدرت و شتاب مناسب در نسخه تلنت است که باعث پیشی گرفتن این خودرو از رقبایش می‌شد. سیستم تعلیق تقریبا نرم، فرم کابین و طراحی و جای‌گیری اصولی صندلی که منجر به ایجاد فضای دید باز و مناسب برای راننده می‌شود، مصرف سوخت متوسط، فضای متناسب کابین برای سرنشینان، کیسه هوای سرنشین جلو راننده از جمله امکانات این خودرو است که با توجه به قیمت پرداختی امکانات دریافتی خوبی محسوب می‌شود.

اما این سدان چینی از نقاط ضعف هم بی‌بهره نیست. کیفیت پایین متریال به کار رفته در کابین، عایق‌بندی ضعیف بدنه و نفوذ صدای موتور به داخل اتاق خودرو، کولر ضعیف و قیمت بالای قطعات یدکی از جمله آن‌هاست. با اینکه در سال‌های تولید، این خودرو یکی از چینی‌های تقریبا خوشنام بازار شناخته می‌شد و به موفقیت دست یافته بود، اما با توقف تولید، بازار خرید و فروش این خودرو با رکود جدی روبه‌رو شد.

خرید لیفان 620 معقول است؟

به نظر می‌رسد می‌توان دارندگان لیفان 620 را به 2 گروه تقسیم کرد، گروهی که روی این خودرو تعصب خاصی دارند و پس از چند سال استفاده هم حاضر به تعویض آن با هم‌رده‌های چینی و ایرانی نیستند و گروهی دیگر که نتوانسته‌اند نقاط ضعف آن را تحمل کرده و عطایش را به لقایش بخشیده‌اند.

به هر حال با بررسی خودروهای این رده قیمتی در divar.ir و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو، با آنکه خرید لیفان 620 انتخابی با ریسک بالا محسوب می‌شود ولیکن از طرفی موتور پرقدرت و امکانات رفاهی و ظاهر زیبای این خودرو در برابر قیمتش امتیاز قابل قبولی به آن می‌دهد.


 

کد خبر 123692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha