تلفن آیفون جای سوئیچ و دسته کلید را می‌گیرد

صفحه کلید تلفن همراه آیفون حالا دیگر می تواند جای دسته کلید و سوئیچ خودرو را بگیرد.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت فناوری اَپل سیستم عامل مخصوص خودرو موسوم به کارپلی را روزآوری کرد. در این روزآمدی،‌ تلفن آیفون در عمل برای باز و بسته کردن درها، روشن و خاموش کردن خودرو و برخی فرآمین دیگر جای سوئیچ و دسته کلید را گرفته است. اگر بقیه اعضای خانواده هم تلفن شان آیفون باشد،‌ تلفن آنها هم می تواند دسته کلید دوم و سوم خودرو باشد و از طریق آی مسج اطلاعات لازم بین این آیفون ها به اشتراک گذاشته می شود.

همه خودروها از همین امروز نمی توانند از این روزآمدی استفاده کنند چون به تدریج گسترش پیدا می کند و فعلا روی خودروهای ب ام و سری 5 مدل 2021 نصب و اجرایی خواهند شد. کمپانی اَپل این روزآمدی را برای سیستم عامل iOS 14 در نظر گرفته اما در ورژن iOS 13 هم کارایی دارد.

ابتدا باید تلفن همراه آیفون یا ساعت اَپل واچ را به کارپلی خودرو بشناسانید که در اصطلاح به آن pairing‌ می گویند. به محضی که ارتباط بین تلفن (ساعت) و خودروی شما برقرار شود،‌ با نزدیک شدن شما به خودرو،‌گویی خودرو شما از حضورتان مطلع می شود و اگر گوش یا ساعت را به رادار یا دستگیره در نزدیک کنید خود به خود قفل مرکزی خودرو باز می شود. بسته به سلیقه مشتری می توان اسکن چهره یا اثر انگشت را فعال کرد. اگر برای صاحبان این خودرو کلافه کننده باشد می توانند از برخی از این انتخاب ها صرف نظر کنند که در آن حالت روی express mode‌ قرار می دهند.

 

سیستم عامل اَپل برای خودرو


صاحب تلفن همراه می تواند برای تعداد محدود اجازه دسترسی به دسته کلید یا سوئیچ خودرو را به هر کسی که می خواهد (فقط آن شخص باید تلفن همراه آیفون داشته باشد) را بدهد و فرد مذکور فقط برای همان تعداد دفعه می تواند به قفل مرکزی و روشن خاموش شدن خودرو دسترسی داشته باشد.

به دلیل آن که تلفن های همراه به شبکه ابر در دنیا متصل هستند،‌حتی اگر تلفن همراه شما گم شود یا آسیب شدید ببیند، اطلاعات شما در شبکه ابر محفوظ است.

اپل معمولا این روزآمدی ها را در تعداد معدودی شروع می کند و به تدریج گسترش می دهد. استاندارد استفاده از این فناوری U1‌نام دارد که با تراشه های فرا-پهن باندکار می کند.

شاید ارزش گفتن را داشته باشد که تسلا اولین خودروسازی بود که امکان استفاده از تلفن همراه به عنوان دسته کلید را برای خودرو ممکن کرد.

منبع: سایپا

کد خبر 123731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha