کالیفرنیا، خواستار تغییر وضعیت رانندگان پیمانکار است

ایالات کالیفرنیا از قوه قضائیه می خواهد که رانندگان خودروهای اینترنتی اوبر و لیفت به عنوان کارمند به رسمیت شناخته شوند.

به گزارش پرشین خودرو، ایالت کالیفرنیا برنامه ریزی کرده است که از دادستانی ایالتی بخواهد دو شرکت اوبر و لیفت جزو شرکت هایی طبقه بندی شوند که رانندگان آنها از حق و حقوق استخدامی برخوردار شوند نه آن که با آنان به عنوان پیمانکار رفتار شود. در ایالات متحده کسانی که چنین وضعیتی دارند و از حداقل حقوق و مزایای استخدامی برخوردار نیستند در اصطلاح gig worker‌ می گویند. سهام هر دو شرکت حدود 8 درصد سقوط کرده و قرار است در 8 ماه اوت (18 مرداد) به این دعوا رسیدگی شود.

این دعوا یکی از بزرگترین تنش های حقوقی برای اقتصاد کاره ای یا gig economy‌ به حساب می آید. [اقتصاد گیگ محیطی است که موقعیت و جایگاه افراد در آن به طور معمول موقتی است و شرکت ‌ها و سازمان ‌ها عمدتا قرارداد های کوتاه‌ مدت با آزادکاران منعقد می ‌کنند. به بیان ساده ‌تر، افراد به ‌جای اینکه دنبال شغل ‌های تمام‌ وقت و بلندمدت باشند، به‌ دنبال شغل‌ های کوتاه‌ مدت هستند و با تمام شدن یکی به‌ سراغ بعدی می ‌روند.] اکثر کارگران این نوع اقتصاد را افرادی تشکیل میدهند که در بخش تحویل بار و بسته و محموله و خدمات مبتنی بر اپلیکیشن های موبایلی و اینترنتی مشغول به کار هستند. ایالات کالیفرنیا هم بزرگترین بازار تاکسی های اینترنتی اوبر و لیفت است. در ماه ژانویه سال 2020، کالیفرنیا اولین ایالتی بود که قوانین سخت گیرانه تری را برای طبقه بندی مشاغل وضع کرد تا کارفرمایان به جای روش های پیمانکاری به روش های استخدامی روی بیاورند. در حالی که برای شرکت های مثل اوبر و لیفت و اصولا شرکت هایی که بر پایه اپلیکیشن های موبایلی و اینترنتی کار می کنند، پیمانکاری به صرفه تر است،‌ چون مجبور نیستند به رانندگان اضافه کاری، خدمات درمانی،‌ تأمین اجتماعی،‌ حقوق بیکاری و غیره بدهند.


این قوانین سخت گیرانه در کالیفرنیا درست با شیوع کرونا همزمان شد که برای اولین بار رانندگان و کارگران شاغل در تحویل بار و محموله موفق به دریافت حقوق و مزایای بیکاری بر اساس لایحه امداد به آسیب دیدگان شیوع کرونا شدند.

 

رانندگان


در دادگستری ایالت کالیفرنیا در شهر سانفرانسیسکو،‌ حقوقدانان دادستان خاویر بسرا درخواستی را به ثبت رساندند که در صورت رأی قاضی حکم دستور را پیدا می کند و بر اساس آن امکان تغییر وضعیت از پیمانکار به استخدام فراهم می آید.

البته شرکت هایی مثل اوبر معتقدند که این روش پیمانکاری برای اکثر رانندگانی که می خواهند پاره وقت کار کنند و می خواهند استقلال خود را حفظ کنند، به مراتب از روش استخدامی بهتر است و خیلی از رانندگان این روش را ترجیح می دهند. به همین جهت اوبر در بیانیه ای اعلام کرده است اگر طبقه بندی مشاغل در کالیفرنیا از نوع تعریف شود، احتمال آن که 158 هزار راننده شغل خود را در ایالت کالیفرنیا از دست بدهند زیادتر می شود.

لیفت هم در بیانیه خود گفته است ایالت کالیفرنیا بهتر است از طریق اخذ رأی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به حال این مسئله بپردازد. این ابتکار عملی است که شرکت های اینترنتی مثل اوبر،‌ لیفت و شرکت شاغل در حمل و تحویل دوردش DoorDash از آن حمایت می کنند.

لیفت می گوید: «اگر دادگاه به درخواست دادستانی رأی مثبت بدهد، آثار ویرانگری روی میلیون ها نفر در کالیفرنیا در بدترین هنگامه ی ممکن وارد می آورد.»

منبع: سایپا

کد خبر 123792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha