با تولید بیشتر مشکل بازار خودرو حل می شود / خودروسازان تاخیر در اصلاح قیمت قطعات را پاسخ گو باشند

گرچه بسیاری از کارشناسان التهابات بازار ارز را در رشد قیمت این روزهای بازار خودرو موثر می دانند با این حال معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت معتقد است که با تولید بیشتر خودروسازان، مشکل بازار خودرو حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در حالی پس از اجرای تصمیمات اخیر وزارت صمت باز هم شاهد تغییر مسیر و سیر صعودی قیمت هاست که همچنان بسیاری از کارشناسان این حوزه علت اصلی رشد قیمت خودرو در بازار را دستورالعمل قیمت خودرو مطرح می کنند و کماکان انتقادهای زیادی نسبت به قیمت‌گذاری دستوری خودرو می شود.

این در حالی است مدت زیادی از تغییر در وزارت صمت و حضور سرپرست جدید این وزارتخانه و اجرای طرح هایی جدید پیش فروش برای کنترل تقاضا و قیمت در بازار خودرو نمی گذرد؛ پیش فروش هایی که اگر چه با مخالفت های زیادی از سوی کارشناسان همراه بود اما توانست تنها مدت کوتاهی از التهاب بازار خودرو و قیمت ها کم کند.

طرح های جدید فروش خودرو و قرعه کشی در حالی با آغاز مسئولیت مدرس خیابانی در وزارت صمت اجرایی شد که ظرف همین مدت کوتاه سرپرستی در وزارت صمت، وی در جلسات مختلف به صورت تلویحی نسبت به جریان فعلی قیمت گذاری دستوری نقدهایی را وارد و علت تقاضای کاذب و دلالی در بازار خودرو را حاصل چنین سیاستی مطرح کرده است.

حال پس از پایان دو هفته از اجرای طرج پیش فروش فوق العاده خودروها گرانی به بازار خودرو بازگشته است و خودروهایی که با تصمیمات اخیر شورای رقابت درصدی کاهش قیمت را تجربه کرده بود دوباره گران شدند، پیش از این رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود که قیمت متعارف فروش 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه است موضوعی که نه تنها ابلاغ نشد بلکه مسئولان وزارت صمت با رد آن، طرح آن را صرفا در حد پیشنهاد عنوان کردند.

 



در چنین شرایطی با توجه به مواضع غیر مستقیم وزارت صمت و خواست اصلی خودروسازان، این سوال مطرح می شود که با وجود نارضایتی از قیمت‌گذاری دستوری و اعتقاد به تعیین قیمت در حاشیه بازار، چرا این سیاست همچنان اجرا می‌شود و آیا وزارت صمت برنامه ای برای آزادسازی قیمت خودرو ندارد.

مدیریت بازار خودرو سیاست اصلی وزارت صمت است

معاون دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع آزادسازی قیمت خودرو در دستور وزارت صمت قرار ندارد، اظهار داشت: وزارت صمت و مسئولان و تصمیم گیران در این بخش در تلاشند به بهترین شکل ممکن بازار خودرو و قیمت ها را مدیریت کنند.

امیر جعفر پور افزود: در شرایطی که همچنان تقاضا بیش از عرضه خودرو است می طلبد در کنار کنترل بازار از سوی دستگاههای نظارتی، تیراژ تولید شرکتها افزایش یابد چرا که با تولید و عرضه بیشتر مشکل بازار خودرو حل خواهد شد.

تلاش دولت برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه تا پایان سال

وی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت صمت بیشترین تلاش برای حل مشکل قیمت در بازار خودرو را مصروف رفع موانع و افزایش تولید خودرو کرده است تا تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه تا پایان سال جاری محقق شود.

به گفته وی با افزایش تیراژ تولید خودروسازان سوداگران و دلالان دیگر محلی برای بازی در بازار خودرو نخواهند داشت.

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: برای مدیریت و تامین نیاز بازار باید موضوع جایگزینی وسایلی مثل دوچرخه و موتورسیکلت های برقی و توجه به تولیدات خودران نیز مورد اهتمام و توجه جدی قرار گیرد.

خودروسازان با تاخیر دراصلاح قیمت قطعات پاسخ گو باشند

جعفر پور با تاکید بر اینکه عمده تقاضای خودرو همچنان با هدف سوداگری و کسب سود بیشتر از بازار خودرو است، تاکید کرد: متاسفانه در شرایط کنونی اقتصادی کشور همچنان بخش زیادی از دغدغه مردم خرید خودرو است چنانچه بررسی ها از میزان مشارکت مردم در پیش فروش های اخیر نشان از سهم قابل توجه سوداگری در بازار خودرو دارد به طوری که 6 میلیون نفری که در مرحله اول و 2 میلیون تقاضایی که در مرحله دوم پیش فروش ها ثبت نام کردند تقاضای موثر و واقعی بازار نبود چرا که امروز عددی بیش از یک میلیون نمی تواند تقاضای واقعی بازار خودرو کشور باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه رشد تولید خودروسازان در گرو حمایت از قطعه سازان و رفع مشکلات زنجیره تامین است به نشست اخیر قطعه سازان با سرپرست وزارت صمت و موضوع اصلاح قیمت قطعات پرداخت و گفت: باید دستورات مطرح در این نشست توسط خودروسازان اجرا و قیمت قطعات هر چه سریعتر اصلاح شود و هر گونه تعلل و یا تاخیر در این زمینه را باید خودروسازان پاسخ گو باشند.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 123806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha