کد خبر 123826
۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
آمازون، یک شرکت سازنده خودران را می‌خرد

آمازون، بزرگترین خرده فروش آمریکا –حتی جهان- یک شرکت فناوری طراح و سازنده خودران را می خرد.

به گزارش پرشین خودرو، آمازون برای خرید زوکس Zoox‌ خیز برداشته است. زوکس در سال 2018 حدود 3 میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود اما به دلیل عدم توانایی در ارائه یک خودران مطمئن،‌ با چالش های مدیریتی رو به رو شد. بعد هم مجبور شد از کاتالیست پارتنر کمک بخواهد تا یک خریدار برای این شرکت پیدا شود. حالا خریداری برای آن پیدا شده و آن آمازون است که در سال 2017، با رقم 13.7 میلیارد دلار، شرکت عظیم هول فود Whole Food‌ را خریده است.


وقتی صحبت از تحویل بسته، کالا یا بار به میان می آید، اولین چیزی که به ذهن می رسد،‌ خودروی بدون نیاز به راننده یا خودران است. زوکس هم یک استارت آپ برای تولید خودران است که 6 سال برای تولید خودران ها تحقیق و سرمایه گذاری کرده است. حالا با این اقدام جسورانه ی آمازون،‌ یک گام محکم دیگر برای گسترش این نوع خودروها برداشته شده است.


آمازون در پی خرید این استارت آپ گفته است«این معامله کمک می کند که چشم انداز و رؤیای زوکس در خصوص تاکسی های اینترنتی ride-hailing‌ هم به حقیقت نزدیک شود.» با این که آمازون زوکس را می خرد، زوکس به عنوان یک کسب و کار مستقل از آمازون به کار خود ادامه میدهد و آیچا ایوانز،‌ مدیر عامل و جسی لوینسان،‌ بنیانگذاران این شرکت به هدایت تیم مدیریت در زوکس ادامه خواهند داد.

جزئیات مالی آن منتشر نشده است اما فایننشال تایمز قبلا اعلام کرده بود که آمازون قصد تصاحب زوکس به مبلغ 1.2 میلیارد دلار را دارد.

البته سخنگوی آمازون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

 



جف ولکه، مدیر عامل مصرف کنندگان جهانی در آمازون می گوید: «زوکس در حال کار کردن روی تجسم،‌ ابداع،‌ طراحی و ایجاد تجربه خودران در سطح جهانی است. مثل زوکس، آمازون هم برای خلق نوآوری و ایجاد ارزش برای مشتری، اشتیاق شدید دارد و آمازون از کمک به استعدادهایی که در زوکس دور هم جمع شده اند هیجان زده است تا این رؤیا به حقیقت بپیوندد.»

با این خبر، ارزش سهام آمازون هم بهتر شده است. به جز خرید 13.7 میلیارد دلاری هول فود در سال 2017، تصاحب ها و تملک های آمازون معمولاً زیر 1 میلیارد دلار است چون این شرکت به شدت زیر ذره بین ناظران و قانونگذاران است که نمی خواهند اجازه دهند چیرگی و تسلط آمازون در تجارت الکترونیک بی رقیب و بلامنازع باشد. حالا خرید زوکس هم شاخک های حساس ناظران و قانونگذاران را تحریک کرده و صدای رقبا و منتقدان را هم بلند خواهد کرد.

این که زوکس به چه درد آمازون می خورد معلوم نیست اما احتمالا از فناوری های آن در شبکه لجستیکی خود بهره مند خواهد شد تا تحویل سریعتر و آسان تر شود. حتی ممکن است فناوری های آن به درد فروشگاه های خواروبار بدون صندوق هم بخورد.

در سال 2018، تیم کنتلی-کلی مدیر عامل سابق و یکی از بنیانگذاران این شرکت اخراج شد و مشکلات مدیریتی آن آغاز شد و از آن به بعد مشکلات حقوقی هم دامن گیر آن شد، تسلا از این شرکت به خاطر سرقت اسرار تجاری شکایت کرد و همه مشکلات مدیریتی،‌ حقوقی و مالی به تدریج رسیدن به رؤیای خودران را به تعویق انداخت. این شرکت مجبور به حذف 100 شغل در ماه آوریل شد که 10 درصد نیروی انسانی آن را تشکیل می داد و دلیل آن کرونا بود اما پیش از آن هم 120 کارگر قراردادی را جواب کرده بود که دلیل آن تعطیلی های سراسری در کالیفرنیا بود. این کمپانی تا جایی پیش رفت که مدیران ارشد آن تصمیم به فروش شرکت گرفتند و از شرکت کاتالیست پارتنر برای پیدا کردن خریدار استفاده کردند.

جف بزوس مدیر عامل آمازون هم هیچگاه هیجان خود را در مورد خودران ها مخفی نمی کند. آمازون پیش از این هم وانت های خودرانی را از کمپانی امبارک Embark هم خریداری کرده بود که بخشی از بارهای آمازون را در مسیر بزرگراه I-10 حمل می کرد. سال گذشته هم بزوس در جمع همه کارکنانش گفته بود که چقدر از پیشرفت های صنعت خودرو به خصوص خودران ها هیجان زده می شود. حتی در اوایل 2019 هم آمازون حدود 700 میلیون دلار در استارت آپ ریویان که تولید وانت های برقی را شروع کرده، سرمایه گذاری کرد. حتی آمازون روی شرکت آئورا هم سرمایه گذاری کرد که بنیانگذار آن کریس اُرمسان است که پیش از دایر کردن این استارت آپ در آلفابت –کمپانی مادر گوگل- روی خودران کار می کرد.

با این که خرید زوکس با استاندارهای آمازون، یک خرید بزرگ به حساب می آید اما در این حوزه، این اول راه و اول سرمایه گذاری است و باید پول زیادی پای آن ریخته شود تا آمادگی عرضه به بازار پیدا کند.

غول های بزرگی در حال حاضر روی پدیده خودران کار می کنند. از وایموی آلفابت –بخوانید گوگل- گرفته تا کروز جنرال موتورز، تاکسی اینترنتی اوبر، تسلا و فورد و تعداد بیشماری استارت آپ سال ها است که این رؤیا را در سر می پرورند. اما در حال حاضر مشکلات فنی، حقوقی، قانونی و عملیاتی این رؤیا در حال حاضر بزرگتر از آن است که اعتماد مردم را به طور کامل به خود جلب کند. مخصوصاً در بخش ایمنی و سلامت سرنشین یا پیاده مصداق واقعی مصرع «عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها» شد.

یکی از ویژگی هایی که زوکس را از سایر رقبا متمایز می کرد، کار روی چرخ هایی بود که قدرت مانور بسیار بالا داشت و وظایفی نظیر پارک دوبل را بی نقص انجام میداد. وایمو، آئورا و سایر رقبا، سیستم هایی را ابداع کردند که خودروسازان سنتی در خودروهای خود اکنون به کار می گیرند.

زوکس فناوری خودران خود را با تویوتای هایلندر در لاس وگاس و سان فرانسیسکو به آزمایش گذاشته و رهبران آمازون اعتقاد دارند که می توانند به توانایی های زوکس شتاب ببخشند. لیونسان هم در بیانیه ای گفته است که با کمک آمازون توانایی های زوکس قابلیت عرضه به جهان را پیدا می کند.

منبع: سایپا

کد خبر 123826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha