حضور 6 قطعه ساز خارجی در پروژه k132  قطعی شد / خیزش و بالندگی ایران خودرو موجب شکوفایی قطعه سازان شد

حضور شش قطعه ساز خارجی، 14 شرکت دانش بنیان و همکاری و مشارکت حدود 140 سازنده داخلی در طراحی و تولید محصول جدید k132 ایران خودرو قطعی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، عصر هفتم تیرماه با حضور نمایندگان انجمن های قطعه سازی و زنجیره تامین ایران خودرو، نشست همگرایی قطعه سازان در پروژه k132 برگزار و همزمان از نمونه تولیدی خودرو k132 رونمایی شد پروژه ای که به گفته مدیران این پروژه با بیش از 90 درصد داخلی سازی آغاز و تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید.

در حالی در آن روز مسئولان پروژه k132 خبر از تولید انبوه این محصول کاملا ایرانی تا پایان سال را دادند که پایان این نشست نیز قطعه سازان در میثاق نامه ای هم قسم شدند که تولید یک هزار دستگاه از این محصول را تا پایان سال 99 را به ثمر بنشانند تعهدی که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور بستگی به اجرای دقیق و کامل برنامه زمانی پروژه و میزان سرمایه گذاری و عمل به تعهدات از سوی قطعه ساز و خودروساز دارد.

آرش محبی نژاد در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به نشست قطعه سازان پروژه k132 از قرارداد با بیش از 750 سازنده در این پروژه خبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون قرارداد 24 قطعه ساز منعقد نشده که بنا به خواست مدیریت ایران خودرو به زودی این قراردادها نیز منعقد می شوند.

 

آرش محبی نژاد



وی افزود : در پروژه k132 حدود 140 سازنده داخلی، 14 شرکت دانش بنیان و حدود 6 شرکت خارجی در بخش تامین قطعات وارداتی در فرایند طراحی و توسعه محصول جدید ایران‌خودرو مشارکت دارند.

وی با اشاره به رونمایی از نمونه تولیدی خودرو k132 در نشست قطعه سازان با ایران خودرو گفت : پروژه k132 تقریبا اولین خودرو با طراحی ایرانی است که با بیش از 90 درصد ساخت داخل آغاز و در جریان همکاری و مشارکت زنجیره تامین به این مرحله از ساخت و طراحی رسیده است .

استفاده از سرمایه گذاری و دانش طراحی پروژه 301 در خودرو k132

دبیر انجمن قطعه سازان همگن در ادامه با توجه به برخی مباحث مطرح در پروژه k132 و شباهت و تفاوت آن با پروژه 301 اظهار داشت : در پروژه 301 به دنبال قراردادی که بین ایکاپ ( شرکت مشترک بین ایران خودرو و پژو فرانسه ) با قطعه سازان منعقد شد سرمایه گذاری نسبتا زیادی در قطعه سازی صورت گرفت در واقع در این پروژه 301 توان بالقوه ای چه در حوزه طراحی و دانش مدیریت و چه زیرساخت و ماشین آلات و تجهیزات ایجاد شد بنابراین با سویچ شدن این خودرو به پروژه k132 راه رفته مجدد طی نشد و قطعاتی که در پروژه 301 داخلی سازی شده بود در این پروژه نیز ادامه یافت.

نگرش جدید مدیریت ایران خودرو به زنجیره تامین عامل موفقیت در پروژه k132

محبی نژاد همچنین به 3 عامل موثرو پیشران در پروژه k132 اشاره و خاطر نشان کرد : مهمترین عامل موفقیت در توانمند سازی و اجرای پروژه جدید ایران خودرو ، نگرش جدید مدیریت به زنجیره تامین در ایران خودرو و سیاست و برنامه های این شرکت در سایه سه فاکتور صداقت ، شفافیت و عدالت نسبی در پرداخت ها موجب ایجاد انگیزه و اعتماد در همكاری با قطعه سازان شد شرایطی که به واسطه هدایت و برنامه ریزی دقیق و فضای تعاملی خوب ایران خودرو و مدیران ارشد درحوزه طراحی و تولید و زنجیره تامین بوجود آمد.

 



وی اعتماد و انگیزه زنجیره تامین ایران خودرو در پروژه مذکور را نتیجه شفافیت در برنامه ریزی و چشم انداز روشن پروژه پیشرو دانست و گفت : خوشبختانه در پروژه k132 تنها برنامه ریزی و زمان بندی کار در خودروسازی منعقد نشده و زنجیره تامین نیز در فرایند تولید و برنامه ها در کنار ایران خودرو قرار دارد بر همین اساس انجمن همگن قطعه سازی کشور به نمایندگی از کل قطعه سازان آمادگی 100 درصدی خود را در حمایت از این پروژه و سایر پروژه های باعمق ساخت داخل بالا در کشور را اعلام می کند.

خیزش و بالندگی ایران خودرو موجب شکوفایی قطعه سازان شد

وی همچنین تبلور خودباوری در مجموعه طراحی و مهندسی و بخش های اجرایی و زنجیره تامین را عاملی دیگر در توانمندسازی این پروژه اعلام و افزود : خیزش مجدد و بالندگی که امروز در گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین شرکت و صنعت پیشران آغاز شده است علاوه بر غرور ملی ، موجب رشد و شکوفایی مجدد قطعه سازان خواهد شد.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن در ادامه به برخی توفیقات و دست آوردهای مهم پروژه k132 و همچنین برخی دل نگرانی در روند طراحی و تولید خودرو جدید ایران خودرو اشاره و عنوان کرد : وجود سورس های موازی در پروژه ای که تیراژ کمی دارد موجب پیشبرد پروژه نخواهد شد بلکه برای توانمندسازی زنجیره تامین ، باید سورس های موازی کاهش و با محدودیت زنجیره تامین پروژه را اقتصادی نمود.

محبی نژاد دومین نگرانی قطعه سازان را مدیریت نقدینگی قیمت گذاری قطعات و خودرو تولیدی در پروژه k132 اعلام کرد و افزود : باید مدیریت نقدینگی و قیمت گذاری این پروژه از سایر پروژه های ایران خودرو مجزا شود تا این پروژه به عنوان نمونه پروژه کاملا بومی و موفق راه خود را به درستی طی کند و نمونه ای موفق برای کل پروژه های صنعتی کشور و از جمله صنعت خودرو و الگویی برای قطعه سازان شود .

منابع درآمدی حاصل از پروژه k132 صرف زنجیره تامین شود

به گفته وی انتظار می رود نحوه قیمت گذاری و عقد قراردادهای در پروژه k132 با اقتباس از دست آوردهای مثبت جوینت ونچر و مشارکت با فرانسوی ها به نحوی تنظیم شود که منافع زنجیره تامین و تعهدات دو طرف رعایت و نتیجه برد برد در پروژه حاصل شود.

وی نکته آخر در اجرای پروژه جدید ایران خودرو را مجزا کردن منابع سرمایه گذاری ثابت در توسعه و پیشرفت پروژه از منابع درآمدی و عملیاتی پروژه مطرح کرد و یاد آور شد : بر این اساس پیشنهاد می شود همه درآمدهای حاصل از فروش پروژه k132 صرف پرداخت به قطعه سازان این پروژه و هزینه کرد در حوزه های عملیاتی شود و مطلقا درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش محصول صرف سرمایه گذاری ثابت نشود .

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 123865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha