مزایای جایگزینی LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها

استفاده از LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها هم هزینه ها را کاهش می‌دهد و هم موجب افزایش صادرات گازوئیل و در نتیجه، افزایش درآمد ارزی دولت می شود.

به گزارش پرشین خودرو، در پی افزایش جمعیت کشورهای دنیا و استفاده روزافزون از وسایل نقلیه، آلودگی هوا به یکی از معضلات روزانه کشورها تبدیل شده است. در این میان بسیاری از این کشورها به فکر راه­‌هایی برای بیرون رفت از این مشکل هستند. دلیل اصلی آلودگی هوا توسط خودروها تا حد زیادی نوع سوخت خودرو است. از این رو برخی از این کشورها در حال جایگزینی سوخت­‌های پاک­ به جای بنزین و گازوییل هستند.


برای مثال در کشورهایی همچون ترکیه، کره جنوبی و لهستان در حال جایگزینی LPG با نام اتوگاز به جای بنزین درخودروها هستند. کشورهایی همچون ایران و چین نیز از CNG به طور عمده برای جایگزینی بنزین بهره گرفته‌­اند. برخی کشورها همچون ایتالیا و روسیه نیز به طور همزمان شروع به جایگزینی هر دو سوخت LPG و CNG با بنزین کرده‌اند. مسئولین تعدادی از این کشورها علاوه بر هدف کاهش آلودگی هوا به منظور افزایش امنیت سوخت نیز این سیاست را به کار می‌گیرند.


اخیرا اما کشورهایی همچون چین، آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و کانادا در حال توسعه جایگزینی LPG با دیزل هستند. زیرا انتشار آلودگی حاصل از LPG بسیار کمتر از دیزل است که خود می‌­تواند راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی شهرها باشد. این مسئله تا جایی پیش رفته است که در آمریکا به منظور کاهش هزینه و آلودگی هوا، برای مدارس اتوبوس­‌هایی با سوخت LPG عرضه کرده‌­اند. این اتوبوس‌­ها که به "اتوبوس مدارس" معروف هستند در حال گسترش در ایالات آمریکا هستند. دولت انگلیس نیز به منظور تبدیل اتوبوس­‌های گازوئیل سوز به LPG سوز، تسهیلات ویژه‌­ای در نظر گرفته است. همچنین 90% اتوبوس‌های عمومی در گوانگژو و 30% در هنگ کنگ LPG سوز هستند.

 


*مزایای جایگزینی LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها

جایگزینی LPG به جای گازوئیل در اتوبوس‌ها مزایای زیادی را به همراه دارد. در این راستا رضا رحیمی کارشناس انرژی می‌گوید: «از جمله مزایای جایگزینی LPG با گازوئیل در اتوبوس‌های عمومی و خصوصی درون شهری می­‌توان به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، کاهش هزینه حمل LPG تولیدی پالایشگاه‌­های مرکزی تا مرز برای صادرات، جلوگیری از هدررفت مقدار مازاد تولید LPG در کشور و صادرات راحت‌­تر گازوئیل آزاد شده معادل LPG مصرفی در اتوبوس‌­ها اشاره کرد».

وی همچنین اظهار داشت: «افزایش درآمد دولت با توجه به بیش­تر بودن قیمت گازوییل صادراتی نسبت به LPG و عدم نیاز به تعداد زیاد جایگاه­ سوختگیری با توجه به پیمایش زیاد اتوبوس با LPG از دیگر مزایای استفاده از این سوخت در اتوبوس‌ها است. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که می­توان با احداث تعداد محدودی جایگاه سوختگیری در حواشی کلان­شهرها سوختگیری اتوبوس‌­ها را انجام داد».

 


*پیشنهاد زنگنه برای استفاده از گازمایع در اتوبوس‌ها

در این راستا، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه‌سوزکردن خودروهای عمومی در آبان 98 گفت: «برای خودروهای گازوئیلی نیز تلاش می‌­شود تا LPG یا همان گازمایع جایگزین شود، زیرا هزینه را به نصف کاهش می‌دهد».

بنابراین با توجه به این موضوع که اکنون سالانه 10 میلیون تن LPG مازاد بر مصرف و صادرات در کشور تولید می‌­شود، نیاز است تا وزارت نفت اقدام به استفاده از این سوخت در اتوبوس‌­ها کرده و از ضررهای ناشی از سوختن آن در فلرها و تزریق در خط لوله جلوگیری کند.

نمودار زیر اختلاف هزینه ایجاد شده توسط خودروهای LPG سوز و دیزلی را به ازای هر مایل مسافت در آمریکا نشان می‌دهد. (تصویر 1)

 

اختلاف هزینه خودروهای LPG سوز و دیزلی


همچنین با توجه به اینکه ارزش حرارتی LPG بیش­تر از گازوییل است، با مصرف آن در اتوبوس‌­های عمومی و خصوصی درون شهری می­توان مقدار وزنی بیش­تری از گازوییل صادر نمود. از آنجایی که قیمت صادراتی هر تن گازوییل حداقل 150 دلار بیش­تر از LPG است، با صادرات آن درآمد بیش­تری نصیب دولت خواهد شد.

کد خبر 123951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha