امکان پیوستن بندر رجایی به بنادر سبز دنیا فراهم شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: پیوستن بندر شهید رجایی به بنادر سبز دنیا با رعایت دقیق شاخصه‌های زیست محیطی درهمه ابعاد امکانپذیر می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، الله مراد عفیفی پور شامگاه سه شنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: تمامی اقدام‌های کمی وکیفی و زیرساخت‌ها در بندر شهید رجایی در حوزه‌های عمرانی و توسعه ای و در بخش‌های دریایی و بندری بر مبنای شاخص‌های تعریف شده برای بنادر سبز ایجاد می‌شود.

وی، بهره گیری از کنتورهای هوشمند سه زمانه، تعمیر و نگهداری(pm) به موقع پست‌های برق (۶۳ و۲۰کیلووات) در بندر شهید رجایی را اقدامی مهم در زمینه کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی برشمرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، آغاز عملیات تقویت برق رسانی به اسکله های مجتمع بندری جهت تامین برق پایدار جرثقیل‌ها، مکنده ها و آنلودرها با هدف کاهش استهلاک تجهیزات، کاهش مصرف سوخت فسیلی، افزایش راندمان و بهره وری تجهیزات تخلیه و بارگیری و کاهش آلایندگی های زیست محیطی گامی مهم درجهت متعادل نمودن الزامات زیست محیطی با فعالیت‌های بندری دانست.

عفیفی پور با اشاره به استقرار ایستگاه های پایش برخط آلودگی هوا در بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: این ایستگاه اندازه گیری پارامترهای هوای پاک را براساس استاندارد مربوطه، مورد ارزیابی قرار داده و به شکل آنلاین در اختیار بخش‌های مرتبط قرار می‌دهد.

وی یادآورشد: انجام این مهم تاثیر زیادی در پایش لحظه ای زون های بندر شهید رجایی از نظر سالم بودن محیط کار و تشخیص هوای ناسالم دارد.

 

بندر شهید رجایی

 

این مسوول ساماندهی پساب های فاضلاب بندرشهید رجایی و شهرک ها را با هدف کاهش میزان مصرف انرژی و تصفیه پساب ها جهت استفاده در آبیاری فضای سبز، از دیگر اقدام‌ها در این بخش عنوان کرد و افزود: کنترل و ارزیابی این اقدام به شکل مداوم و داوطلبانه از طریق خوداظهاری به سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود.

عفیفی پور گفت: نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی نفتی در اسکله های نفتی بندرشهید رجایی را اقدامی مهم در جهت انطباق پایانه های نفتی با ضرورت‌های زیست محیطی عنوان کرد.

وی بیان داشت: این دستگاه با استفاده از امواج الکترومغناطیسی آلودگی احتمالی نفتی را در محدوده دید سنسورهای خود مشاهده کرده و از طریق فرستنده‌های رادیویی به دستگاه گیرنده ارسال و پس از دریافت فرکانس مربوطه درصورت وجود هرگونه مواد آلاینده نفتی بر روی آب، یافته های خود را به کامپیوتر کاربر اطلاع داده و از طریق آلارم هایی وقوع آلودگی را با ذکر موقعیت جغرافیایی اعلام می‌کند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ابرازداشت: ایجاد زیرساخت‌ها در بندر شهید رجایی هم راستا با الزامات زیست محیطی و پارامترهای توسعه پایدار تعریف شده که مبنای همه اقدام‌های کمی و کیفی براساس مولفه‌های ترسیم شده برای بنادر سبز است .

بندر شهیدرجایی که از اوایل دهه ۵۰ طرح مطالعاتی و ساخت آن انجام شد و یکی از استراتژیک‌ترین بنادر منطقه و ایران محسوب می‌شود، از سال ۱۳۶۴ فعالیت رسمی خود را در غرب هرمزگان آغاز کرد و سال ۷۶ در هیات وزیرات تصویب شد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز و هم‌چنین در ۱۵ کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس واقع شده که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با افزون بر ۸۰بندر معروف بین‌المللی، بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 123953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha