قیمت قطعه یدکی در بازار شناور شد! / لزوم تمهیدات ارزی دولت برای ثبات قیمت در بازار قطعات

بی ثباتی بازار ارز عملا کنترل قیمت قطعات را از دست فروشندگان خارج و موجب شناور شدن قیمت قطعه یدکی در بازار شده است و به رغم پیش بینی ها، همچنان تلاطمات بازار ارز و محدودیت در واردات، کمبود جدی در بازار قطعه یدکی ایجاد نکرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در یکی دو ماه گذشته، قیمت لوازم یدکی خودرو به میزان قابل توجهی رشد داشته است و همین موضوع به کسب و کار عادی توزیع کنندگان لوازم یدکی، مکانیک‌ها و تعمیر کاران خودرو زیان‌هایی را وارد کرده است.

تا قبل از اسفندماه سال گذشته مشکلات نقل‌ وانتقال ارز از یک‌سو و سیاست‌های یک‌ بام و دو هوای وزارت صمت در قطع و وصل ارز نیمایی برای واردات قطعات یدکی از سوی ‌دیگر باعث شد قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی با تغییرات و نوسانات زیادی روبرو شوند. همچنین در ماه‌های پایانی سال گذشته، شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی‌ از بیماری باعث شد واردات کالا به‌ خصوص کالاهایی که از کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس به کشور منتقل می‌شدند با مشکل جدی مواجه شود و عملا واردات قطعات و لوازم یدکی خودروهای وارداتی از دوبی و امارات به صفر رسید.

این موضوع از ابتدای سال سبب تغییر قیمت در بازار لوازم یدکی خودروهای وارداتی و همچنین نایاب شدن برخی قطعات شد به طوری که به گفته سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوارم یدکی خودرو هم اکنون 20 درصد از قطعات یدکی وارداتی با کمبود جدی مواجه شود شرایطی که البته برخی دست اندرکاران و فعالان این حوزه راهکار آن را تمرکز بر دیگر بازارها و تجدید نظر در تامین منابع تامین قطعات یدکی می دانند.

همچنان کمبودی در بازار قطعه یدکی ایجاد نشده است

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در همین ارتباط ضمن رد شایعه کمبود شدید در بازار قطعه یدکی گفت: متاسفانه برخی افراد برای استفاده از موقعیت بازار اقدام به جوسازی می کنند در حالی که وضعیت بازار قطعه یدکی نسبت به بازارسایر کالاها با چالش جدی مواجه نیست.

 

بازار خودرو



سیدمهدی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: با وجود رشد نرخ ارز و تورم و عدم واردات قطعه همچنان کمبودی در بازار قطعه یدکی ایجاد نشده است وعلی رغم پیش بینی ها و هشدار های ابتدای سال نسبت به کمبود قطعه یدکی ظرف 2 تا 3 ماه آینده کماکان مشکل زیادی در تامین نیاز بازار رخ نداده است هر چند در برخی قطعات عمدتا وارداتی کسری هایی در بازار وجود دارد با این حال این شرایط باعث مشکل جدی در بازار نشده است.

وی گفت: با این حال رشد نرخ ارز دغدغه زیادی را برای فروشندگان لوازم یدکی در بازار ایجاد کرده است و عملا قیمت قطعات از دست فروشندگان خارج شده است.

بازار قطعه یدکی نیازمند تدبیر دولت در حوزه ارزی است

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه بهبود شرایط فعلی بازار قطعه یدکی نیازمند تدبیر دولت در حوزه ارزی است، تاکید کرد: درخواست ما از دولت ثبات و متعادل‌سازی نرخ ارز و تسهیل در واردات است گرچه بخشی از مشکلات مربوط به تامین قطعات ناشی از شیوع ویروس کرونا و ایجاد برخی قوانین درکشورهای مبدا برای حرکت کشتی های حاوی قطعات وارداتی است که تاکنون مجوز خروج نیافته اند.

کاظمی افزود: متاسفانه علاوه بر وضع موجود در واردات، بی ثباتی بازار ارز موجب شناور شدن قیمت قطعه یدکی در بازار شده است در حالی که مقصر اصلی این شرایط اوضاع اقتصادی و نوسانات ارزی است و فروشندگان و واردکنندگان قطعات چاره ای جز تبعیت از بازار فعلی ندارند.

وی در عین حال با توجه به اظهارات اخیر برخی مسئولان در خصوص بهبود بازار ارز ابراز امیدواری کرد: پیش بینی می شود با بازگشت و تزریق ارز حاصل از صادرات به زودی بازار از شرایط فعلی خارج و نرخ ارز در بازار کاهش یابد و موقعیت بازار قطعه یدکی نیز ظرف هفته های آتی بهتر شود تا بیش از این با تحولات قیمتی در بازار مواجه نباشیم.

20 درصد از قطعات یدکی وارداتی در بازار نایاب شد

وی با این وجود از کمبود 20 درصدی در بازار قطعه یدکی خبر داد و گفت: در حال حاضر 20 درصد از قطعات یدکی که عمدتا مربوط به خودروهای وارداتی است در بازار کمیاب و نایاب شده است و این امر بر افزایش قیمت این قطعات در بازار تاثیر گذاشته است که انتظار می رود با راهکارها و تمهیدات دولت کمبود در این بخش نیز جبران شود.

این مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیشترین کمبود قطعات را مربوط به قطعات موتوری، انواع رینگ، یاتاقان، پیستون و سوزن انژکتورها دانست که به دلیل حساسیت در تولید کمتر در داخل تولید می شوند و تامین کننده جدی ندارند.

کاظمی در پایان با توجه به افزایش خودروهای چینی در کشور به تامین قطعه یدکی این خودروها اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه نمایندگی های این خودروها در حال تامین نیاز بازار هستند و واردات قطعات چینی با کمبود چندانی روبرو نیست.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 123955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha