پروتکل‌های بهداشتی در پروازهای داخلی رعایت نمی‌شود

درحالی وزیر راه ۲ ماه قبل از الزام ایرلاین‌ها بر استفاده ۶۰ درصدی از ظرفیت هواپیما تاکید کرد که شرکت‌های هواپیمایی همچنان به این مسئله بی توجه هستند.

به گزارش پرشین خودرو، اوایل اردیبهشت ماه امسال وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره برداری از 56 دستگاه ناوگان ریلی با تاکید بر الزام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در انواع شقوق حمل‌ونقل گفته بود: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیماها هستند و تمام پروازها باید با 60 درصد ظرفیت هواپیماها انجام شود.

محمد اسلامی افزود: هر ایرلاینی که این پروتکل‌ را رعایت نکند متخلف است و سازمان هواپیمایی باید با این شرکت برخورد داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه موضوع فاصله‌گذاری هوشمند در تمام شبکه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای لازم‌الاجرا است و جزئیات این پروتکل‌های بهداشتی به تمام شرکت‌ها ابلاغ شده است، درباره مشکلاتی که در کنسلی پروازها ایجاد شده نیز گفت: اکثر هزینه کنسلی پروازها به مردم پرداخت شده است.


چند ساعت پس از اظهارات صریح وزیر راه و شهرسازی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا،‌ مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفته بود: فردا صبح (11 اردیبهشت) الزام استفاده از فقط 60 درصد پروازها به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ می‌شود.

حدود 2 ماه از این ماجرا می‌گذرد و به نظر می‌رسد در صبح روز مورد اشاره مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، ابلاغیه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی داخلی ابلاغ نشده است. دلیل این ادعا نیز پر شدن تمام صندلی‌ها در پروازهای داخلی است. ایرلاین‌های داخلی که طی ماه‌های اسفند 98 و فروردین 99 با حجم وسیعی از کنسلی پروازها مواجه شدند، برای جبران مافات از تمام ظرفیت هواپیماهای خود برای انجام پروازهای داخلی استفاده می‌کنند.

 



عملکرد شرکت‌های هواپیمایی نشان داده که آنها هیچ توجهی به سخنان 2 ماه پیش وزیر راه و شهرسازی نداشته‌اند و کسب درآمد در شرایط نامساعد کنونی از هر چیزی برای آنها مهم‌تر است.

به‌عنوان نمونه در پرواز تهران-چابهار هفته گذشته شرکت هواپیمایی معراج پروتکل‌های بهداشتی به‌ هیچ‌ وجه رعایت نشد و تمام صندلی‌های پرواز مذکور مورد استفاده قرار گرفت. هواپیمایی زاگرس هم نمونه دیگر از این ماجرا است. با آن‌که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، ‌ایرلاین‌ها موظف به ارائه بسته بهداشتی (ماسک و دستکش) برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به مسافران حین ورود به هواپیما هستند که هواپیمایی معراج این کار را انجام نمی‌دهد.

در کنار سرپیچی ایرلاین‌ها از ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، متاسفانه هیچ تمهیدی هم در داخل فرودگاه‌های کشور برای این منظور اندیشیده نشده است. فرودگاه مهرآباد فقط به نصب یک دوربین حرارتی در ورودی ترمینال‌ها اکتفا کرده که البته مشخص نیست این دوربین‌ها عملکرد مورد نظر را دارند یا خیر. در داخل ترمینال‌ها نیز به هیچ عنوان پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود.

از سوی دیگر در زمان انتقال مسافران به هواپیما نیز شرکت‌های خدمات‌رسان مانند دوران قبل از شیوع کرونا حداکثر از 2 اتوبوس استفاده می‌کنند و این مسئله باعث ازدحام مسافران شده است.

نیممه اردیبهشت ماه امسال مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمای کشوری گفته بود: ... به همه ایرلای‌های داخلی اعلام کردیم که موظف هستند بسته بهداشتی را در اختیار مسافران قرار دهند. سازمان هواپیمایی و دستگاه‌های متولی بر رود ارائه بسته های بهداشتی به مسافران نظارت کاملی دارند.

از شواهد و قرائن پیداست که برخلاف اظهارات رضا جعفرزاده هیچ نظارتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد شرکت فرودگاه‌ها، ایرلاین‌ها و شرکت‌های خدمات رسان در پروازهای داخلی صورت نمی‌گیرد. آمار ارائه شده هفته های اخیر مسئولان وزارت بهداشت حاکی از آن است که تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشور روند تصاعدی به خود گرفته است. با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروازهای داخلی به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان همین مسئله و البته عدم نظارت از سوی متولیان و دستگاه‌های ذی‌ربط باشد.

منبع: تسنیم

کد خبر 123959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha