همکاری با قطعه‌سازان راهکار اصلی توسعه کیفیت محصولات خودروسازان

مدیر عامل ایسکرا اتو الکتریک، استفاده از دانش فنی جدید و همکاری با قطعه‌سازان را راهکار اصلی توسعه کیفیت محصولات خودروسازان دانست و گفت: همکاری و کار گروهی با قطعه‌سازان از شروط لازم برای حرکت به سمت افزایش کیفیت خودرو‌ها است چرا که قطعه‌سازان می‌توانند به عنوان بازوی مشاور خودروسازان راهکارهای متنوع و بدون جانبداری در راستای این هدف مهم ارائه دهند.

به گزارش پرشین خودرو، امیرحسین جلالی با بیان اینکه این شرکت با کسب مجوزهای لازم از سوی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، عنوان شرکت دانش‌بنیان در زمینه طراحی استارت و دینام را به خود اختصاص داد و به این ترتیب تنها شرکت در حوزه تولید این محصول برای خودروهای داخلی شناخته شده و توانسته طراحی و ساخت انواع استارت و دینام را بومی‌سازی کند، افزود: هم‌اکنون طراحی و ساخت نمونه اولیه استارت و دینام مربوط به خودروهای شاهین از خانواده محصول سایپا و K۱۳۲ از خانواده محصول ایران خودرو در حال انجام است و پس از کسب تاییدات لازم به تولید انبوه خواهد رسید، در کنار این دستاوردها، از جمله برنامه‌های آتی می‌توان به طراحی و ساخت انواع موتورهای DC، مجموعه‌های مونتاژی وابسته از قبیل شیشه بالابر، برف پاک‌کن و ... و مشارکت در تولید قطعات خودروی برقی در آینده اشاره کرد.

جلالی، ایسکرا را اولین صادرکننده استارت و دینام به خارج از کشور نام برد و گفت: هدف‌گذاری شرکت، صادرات ماهانه یک‌صد هزار دلار قطعه است که علاوه بر روسیه، صادرات به سایر کشورهای همسایه از برنامه‌های آتی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قطعات موردنیاز شرکت ایسکرا وارداتی و ۷۵ درصد آن ساخت داخل است، اظهار داشت: به‌عنوان مثال از ۱۰۰ دلار قطعات موردنیاز برای تولید یک دینام ۲۵ دلار وارداتی است، با این حال با وجود افزایش نرخ دلار، هنوز قیمت محصولات تولیدی ایسکرا با رشد مواجه نشده و تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشده است و قیمت‌ها بر مبنای دلار سال گذشته است.

این فعال صنعت قطعه سازی با انتقاد از مصطلح شدن کلمه داخلی سازی در این صنعت افزود: در واقع داخلی‌سازی واژه مناسبی نیست و باید تفکر پشت این واژه باشد تا بتوان برای محصولات جدید قطعات موردنیاز را داخلی‌سازی کرد، یعنی حداقل بتوان به جای مهندسی معکوس، کپی هوشمندانه انجام داد؛ منظور از کپی هوشمندانه این است که با کندوکاو در ساخت یک قطعه بتوان به سوالات لازم پیرامون آن پاسخ داد تا بتوان با بهبود مستمر، هر محصولی را متناسب با نیاز خودروساز طراحی و تولید کرد و تمایز ایسکرا در انجام این اصل است.

 

امیرحسین جلالی



جلالی گفت: شرکت ایسکرا به‌طور مطلق به دانش داخلی‌سازی دست نیافته است، اما به همین منظور با جذب و آموزش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بااستعداد کشور، برای طراحی قطعات جدید در این راستا گام برداشته است.

نایب رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودروی استان تهران بزرگ‌ترین چالش قطعه‌سازان را امتناع سیستم بانکی از ارائه تسهیلات به افراد حقیقی دانست و تصریح کرد: موسسات مالی و بانکی کشور برخلاف سایر کشورها به اشخاص حقیقی اعتباری برای خرید اقلام بادوام نمی‌دهند و این امر موجب می‌شود که در فصولی که تقاضا وجود ندارد خودروساز نقش بانک را ایفا کند، اما به علت شرایط اقتصاد کلان با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد بانک‌ها تمایلی به ارائه تسهیلات بانکی به اشخاص حقیقی ندارند، زیرا اعتبارسنجی اشخاص حقیقی بسیار پردردسر است و شبکه بانکی بیشتر به دنبال سازمان‌های بزرگ هستند. از آنجا که اشخاص حقیقی نمی‌توانند هیچ گونه تسهیلاتی از موسسات اعتباری دریافت کنند، خودروسازان مجبورند با پیش‌فروش و با تمهیداتی نقدینگی خود را تامین کنند و چنانچه پایه پولی با تغییر مواجه ‌شود، نمی‌توانند به تعهدات خود نسبت به قطعه‌سازان عمل کنند و این امر موجب بروز مشکل برای قطعه‌سازان از جمله کاهش کیفیت خواهد شد و این چرخه و سیکل معیوب همچنان ادامه پیدا می‌کند.

مدیر عامل ایسکرا اتو الکتریک در ادامه تاکید کرد: استفاده از دانش فنی جدید و همکاری با قطعه‌سازان راهکار اصلی توسعه کیفیت محصولات خودروسازان است، زیرا لازمه کیفیت بهتر محصولات دانش فنی، کار گروهی و افراد جوان تحصیلکرده است؛ مسلما ارتقای کیفیت با ماندگاری افراد قدیمی ‌دارای دانش قدیمی ‌در صنعتی که نیاز به به‌روزرسانی مدام دارد حاصل نمی‌شود، بلکه باید خون جدیدی در سیستم تزریق شود.

جلالی افزود: همکاری و کار گروهی با قطعه‌سازان از دیگر شروط لازم برای حرکت به سمت افزایش کیفیت خودرو‌ها است چرا که قطعه‌سازان می‌توانند به عنوان بازوی مشاور خودروسازان راهکارهای متنوع و بدون جانبداری در راستای این هدف مهم ارائه دهند.

این پیش کسوت صنعت قطعه سازی در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان کیفیت خودروها را با دانش داخلی حتی با همه مشکلات فعلی افزایش داد و مانع این هدف، افکار قدیمی ‌موجود در صنعت خودرو است، درحال حاضر کمیت محصولات نسبت به کیفیت آنها اولویت دارد و خودروسازان بیشتر به فکر تزریق خودرو به بازار برای جلب نظر مردم هستند و در این بین کیفیت که رکن مهم‌تری محسوب می‌شود مفقود شده است، درحالی‌که تجربه ثابت کرده مردم حاضرند برای محصول با کیفیت هزینه بیشتری هم بدهند، بنابراین صرف در نظر گرفتن عرضه خودرو بدون توجه به کیفیت آن صنعت خودرو را به جلو سوق نخواهد داد.

کد خبر 124066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha