کد خبر 124114
۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
طرح توسعه بندرچابهار باسرعت در حال اجراست

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های توسعه بندر اقیانوسی چابهار در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، توجه ویژه دولت و با پیگیری مستمر و مداوم با سرعت و حتی فراتر از برنامه زمان بندی در حال اجراست.

به گزارش پرشین خودرو، بهروز آقایی اظهار داشت: مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهوری و وزیران حمل و نقل ۲۷ کشور و با هزینه یک میلیارد دلاری دولت در آذر ۹۶ راه‌اندازی شد و پس از آن اجرای پروژه‌های متعددی این بندر استراتژیک را در مسیر توسعه و آبادانی قرار داده است.


وی تصریح کرد: چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.


مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه‌های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار مترمربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار مترمربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.

وی افزود: اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری نیز پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اعتبار ۳۴۱ میلیون دلار از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در تکمیل فاز نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

آقایی ادامه داد: مرحله نخست این طرح شامل ساخت موج شکن به طول یکهزار و ۶۵۰ متر، احداث ترمینال کانتینری شامل ۲ پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول ۵۸۰ متر، لایروبی به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب تا عمق ۱۶- متر و احیای اراضی به میزان ۲۰۳ هکتار است.

وی گفت: هم اینک پروژه های مختلفی در حال اجر است که هر کدام نقش مهمی در توسعه و آبادانی و آماده سازی زیرساخت این بندر مهم دارند.

 


پیشرفت ۸۶ درصدی عملیات استحصال از دریا فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه های زیرساختی بندر شهید بهشتی چابهار با شتاب در حال توسعه است به گونه ای که در مرحله دوم (فاز ۲) این طرح ۸۶ درصد عملیات استحصال از دریا انجام شده است.

آقایی بیان کرد: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با موقعیتی منحصر بفرد و برخوردار از زیرساخت های مناسب بندری و تجهیزات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه را دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت های این بندر استراتژیک باعث شده است سرمایه گذاران زیادی متقاضی سرمایه گذاری در اراضی پسکرانه آن باشند که ایجاد زیرساخت های لازم برای این امر، در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا موج شکن به طور یکهزار و ۴۷۰ متر با مصالح سنگی به حجم ۱,۶ میلیون مترمکعب به منظور ایجاد فاز یک تا پنج این بندر احداث شده است.

آقایی اضافه کرد: لایروبی و استحصال حوضچه و کانال دسترسی به حجم ۱۵,۸ میلیون مترمکعب برای راه اندازی فاز یک و دو طرح توسعه بندر شهید بهشتی از دیگر اقداماتی است که در راستای توسعه زیرساخت های این بندر بزرگ اقیانوسی انجام شده است.

وی تصریح کرد: احداث دایک زون سه به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر با استفاده از مصالح سنگی به حجم ۶۰۰ هزار متر مکعب در مرحله دوم طرح توسعه از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین با استحصال حدود ۳۸ هکتار اراضی در بندر شهید بهشتی حدود ۸۶ درصد این عملیات در جهت راه اندازی مرحله دوم انجام شده است.

آقایی با اشاره به پیشرفت ۹۴,۶۸ درصدی مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، گفت: مطالعات مرحله دوم این طرح شامل محوطه سازی، تاسیسات و ساختمان و همچنین گمانه های شناسایی آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده است که با ایجاد دو اسکله جدید در فاز دو طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.

 

بندر چابهار


۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سیلو تمام مکانیزه در بندرچابهار هزینه می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای ساخت سیلوی تمام مکانیزه با تجهیزات در بندرچابهار ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه و در مدت ۲۴ ماه آماده بهره‌برداری می‌شود.

آقایی گفت: با ساخت این سیلوی تمام مکانیزه ۱۰۰ هزار تنی ضمن تسریع در تخلیه کشتی‌ها، عملا هزینه‌های تخلیه و انتقال کاهش یافته و کالا به صورت کاملا استاندارد نگهداری، تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی از مزایای ساخت سیلو در بندر شهید بهشتی، تخلیه کشتی با ظرفیت یکهزار و ۲۰۰ تن در ساعت، رعایت مباحث زیست محیطی، جلوگیری از ریزش غلات در محوطه‌ها، کاهش هزینه‌های تخلیه و انتقال، نگهداری استاندارد و ایمن تخلیه و انتقال عنوان کرد.

وی ادامه داد: در زمان ساخت این سیلو زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری با همین تعداد نفر فراهم می‌شود.



پیشرفت ۴۴ درصدی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی کشور در بندرچابهار

معاون فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات ساخت برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار به عنوان بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی کشور با ۴۴ درصد پیشرفت درحال اجراست.

عباس آذرپیکان با بیان اینکه عملیات ساخت برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار نیز با هدف حفظ سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌ه‌های تحت حاکمیت در سال گذشته آغاز شد، افزود: بحران کرونا هم مانع رونق پروژه برج کنترل نشد به گونه‌ای که درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه جلوتر از برنامه زمانبندی است.

وی بیان کرد: این پروژه به دلیل ظرفیت‌های مکانی و قرارگیری روی زمین مرتفع بلندترین و مجهزترین ساختمان‌ برج کنترل در کل بنادر کشور خواهد بود و به دلیل موقعیت استراتژیک این بندر و پیچیدگی عملکردی می‌تواند به عنوان نماد بنادر و دریانوردی کشور مطرح شود و شهر چابهار نیز جایگاه ویژه‌ای را کسب کند.

معاون فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهداف ساخت برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار افزود: دید کامل به محوطه‌های بندری بندر شهید کلانتری، مسیر آبراه، فعالیت ادوات و تجهیزات بندری، استقرار برج مراقبت دریایی، مرکز جست و جو و نجات دریایی و فضاهای عملیاتی و افزایش ضریب ایمنی بندر چابهار از اهداف اجرای این پروژه است.

وی از این پروژه به عنوان نماد گردشگری دریایی نام برد و تصریح کرد: ارتفاع برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ۶۰ متر و دارای ساختمان اداری نیز است.



نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار

فرمانده یگان حفاظت بنادر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: به منظور افزایش اثربخشی و دقت بازرسی ها، آینه های محدب سقفی در درب های ورود و خروج بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار نصب شد.

محافظ سوم سهراب طیبی افزود: به منظور افزایش کارآیی مأموران و اثربخشی در بازرسی و ارائه خدمات و جلوگیری از هرگونه قاچاق کالا؛ آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب شرقی بندر شهید بهشتی و درب خروج بندر شهید کلانتری نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت بنادر استان بیان کرد: با توجه به رشد تخلیه و بارگیری کالای فله در بندر شهید بهشتی، تردد کامیون ها برای بارگیری محموله های فله افزایش یافته که نصب آینه های محدب سقفی نقش مهمی در جلوگیری از تخلف و قاچاق کالا و سهولت بازرسی کامیون ها دارد.



زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی مکران در حال توسعه است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی در قالب پروژه‌های مخابرات دریایی سواحل مکران در حال توسعه است.

آقایی اظهارداشت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به مطالعات پوشش کامل رادیویی سواحل سیستان و بلوچستان شامل چهار سایت Unmanned مخابرات دریایی در پسابندر، بریس، گوردیم و زرآباد اشاره کرد که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها، منطقه A۱آبهای سواحل مکران زیرپوشش کامل رادیویی دریایی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در راستای ارتقای سطح ایمنی دریانوردی سواحل مکران ساخت اسکله‌های ناجی و مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی در بنادر صیادی زرآباد و پسابندر در دست مطالعه و اجراست.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی بیش‌از ۴۴درصدی پروژه بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی کشور و همچنین در دست مطالعه پروژه VTS و سامانه هواشناسی دریایی در سواحل مکران در آینده شاهد افزایش سطح ایمنی عملیات دریایی در بندر چابهار خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ارتقای ایمنی تردد دریایی، جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات با کیفیت و کمیت بیشتر از اهداف این پروژه‌هاست.

آقایی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، افزود: مستنداتی که توسط ایستگاه‌های مخابراتی در هنگام بروز سوانح ثبت می‌شود در کاهش سوانح دریایی نقش بسزایی خواهد داشت.



اجرای مطالعات طرح تدقیق مدیریت یکپارچه سواحل استان سیستان و بلوچستان

معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به منظور حفظ حق و منافع آیندگان از سواحل سیستان و بلوچستان، طرح تدقیق مدیریت یکپارچه سواحل استان را در دستور کار قرار داده است.

آذرپیکان با اشاره به اینکه مرحله اول مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی از سال ۸۴ تا ۹۰ از سوی سازمان بنادر با همکاری ۱۶ نهاد و وزارتخانه انجام شد، خاطرنشان کرد: این مطالعات پس از انجام مراحل تصویب در سازمان بنادر، شهریور ۹۱ در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب و به استانداران ساحلی به عنوان یک مرجع برای استفاده در تصمیم گیری ها و اقدام های مربوط به سواحل ابلاغ شد.

وی یکی از وظایفی که در این مصوبه به سازمان بنادر محول شده است را تدقیق و بررسی جزئی مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی عنوان کرد و گفت: در همین راستا از اواخر سال گذشته در جهت تدقیق این مطالعات، از ظرفیت مشاوران متخصص استفاده شد.

معاون فنی مهندسی بنادرودریانوردی استان افزود: خروجی این مطالعات نقشه هایی است که کاربری اراضی در نوار ساحلی را مشخص نموده و امکان مکان نمایی و واگذاری بهینه ترین اراضی جهت احداث کارخانه های فرآوری را میسر می سازد به گونه ای که هیچگونه مغایرتی با توزیع یکنواخت جمعیت و منابع زیستی وجود نداشته باشد.

وی گفت: مشاور جهت تدقیق طرح ملی ICZM یا مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان نیز انتخاب شده و مطالعات آن در حال انجام است که انتظار می رود همه ارگان های متولی در سیستان و بلوچستان در خصوص انجام مطالعات این طرح با مشاور همکاری و هماهنگی لازم را بعمل آورند.



افق روشن توسعه پایدار در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح های عمرانی و آماده سازی زیرساخت های بندر موجب رونق روز افزون ترافیک دریایی در بندر چابهار شده و این امر حاکی از افق روشن توسعه پایدار در این بندر بزرگ اقیانوسی است.

آقایی افزود: در طول یک هفته هشت عملیات دریایی شامل جداسازی و پهلودهی کشتی با طول بیش از ۲۰۰ متر در یک روز در این بندر محقق شده و این موضوع نشان می دهد که بندر چابهار در حال کسب جایگاه واقعی خود در بین بنادر کشور و منطقه است.

وی بیان کرد: بندر چابهار با بهره مندی از ۳۰ دستگاه استراتژیک از نظر تجهیزات یکی از بنادر مدرن کشور است، این تجهیزات در رشد عملیات تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات در این بندر نقش بسزایی داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اینکه با رونق صادرات و واردات کالا از این بندر استراتژیک، ترافیک دریایی هم رشد روز افزونی پیدا کرده است، افزود: با توجه به افزایش ترافیک دریایی، ارتقای امنیت حوضچه، آبراه و کانال های دسترسی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری یکی از اولویت‌های این اداره کل است.

وی تصریح کرد: این مهم به عنوان یکی از تکالیف معاونت امور دریایی بندر چابهار، با نصب علائم کمک ناوبری و لایروبی به میزان دسترسی به عمق مطلوب به نحو احسن انجام شده است.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای مکران (عمان) واقع شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 124114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha